Ferenc
pápa kijelentette, hogy a lelkiismeretükre hallgató nem hívők is
üdvözülhetnek. A holland író szerint Ferenc mondatai az egyház és a
vallás újszerű felfogására utalnak. Lehet, hogy Ferenc a kor
individualista szellemét követve reformálja meg az egyházat?
„Ferenc
pápa fellépése egyre inkább olyan, mint a katolikus egyház dohos
termeibe áramló friss fuvallat. Ferenc úgy viselkedik, mint egy normális
emberi lény” – írja Ian Buruma holland származású író, aki tavaly megjelent könyvében a különböző vallások és a demokrácia összeegyeztethetőségét vizsgálja.
Ferenc
pápa látványosan szakított a katolikus egyház számos szokásával. Kerüli
a pompát, cipőt visel a piros bársony papucs helyett, húszéves autóval jár, Dosztojevszkijt és Cervantest olvas. Elnézőbb a homoszexualitás iránt. Vatikáni pletykák szerint a papi cölibátus felülvizsgálata sem kizárt.
A
La Repubblica alapító főszerkesztőjének kérdéseire válaszoló, a hívők
és a nem hívők közötti párbeszéd fontosságát tárgyaló terjedelmes
szeptemberi levelében
kijelentette, hogy a nem hívők is üdvözülhetnek, amennyiben
lelkiismeretük szerint cselekednek. Hozzátette, hogy az Istenben nem
hívők számára lelkiismeretük írja elő a helyes cselekvés elveit, és ezek
megsértése bűn. Egy hete egy interjúban megerősítette, hogy mindenkinek a lelkiismerete által diktált jót kell keresnie.
Vannak, akik szerint mindezzel Ferenc pápa csak arra utalt, hogy a lelkiismeret Istentől származik, és ezért nincs semmi különös a kijelentésben.
Buruma szerint azonban nem erről van szó. Az ő olvasatában Ferenc azt
mondta ki, hogy lelkiismeretünket követve az Istenben való hit és az
egyház közvetítése nélkül is elnyerhetjük az üdvözülést. „Ferenc szavai
azt sugallják, hogy Isten akár ki is iktatható” – írja, de ezzel már
igen messzire megy, hiszen Isten nélkül az üdvözülésnek nem volna semmi
értelme.
Az
egyházi autoritás helyett az egyéni lelkiismeretre való hivatkozás
összhangban van a kor individualista szellemével – véli Buruma. „A
szekuláris korban csak saját lelkiismeretünk lehet az erkölcsös
cselekvés zsinórmértéke.” Ennek azonban nagy ára van – teszi hozzá a
holland író. Az individualizmus ugyanis meggyengíti a társadalmi
szolidaritást és aláássa az állampolgári erényeket. „Sok tekintetben már
nem polgárok, hanem csak fogyasztók vagyunk.” Közös jó nélkül
képtelenek vagyunk kollektív célok megfogalmazására és kivitelezésére –
állapítja meg rezignáltan, ámde nem számol azzal, hogy a pápa szerint
nagyon is létezik közös jó, és a nem hívőkben is ott van, mivelhogy az
egyéni lelkiismeretet az örök isteni törvények szabályozzák.
Ferenc pápa üzenete minden bizonnyal jó hír Edward Snowden
számára: az amerikai titkosszolgálatok lehallgatásait leleplező
fiatalember – ha csakugyan igaz lelkiismerete szerint cselekedett – ezek
szerint akkor is üdvözülhet, ha nem hívő – jegyzi meg Buruma. „De azt
azért mégsem tudom elképzelni, hogy Ferenc pápa az ő példáját tartotta
szem előtt, amikor át akarta hidalni a hit és a kor mértéktelen
individualizmusa közötti szakadékot.”
http://www.uzenetek.eu/news/ferenc-papa-a-hitetlenek-udvozuleserol/
A hamis proféta szeretné azt mondani, hogy üdvözülhetnek az ateisták is.
Ferenc
pápa szerint üdvözülhetnek az ateisták és az agnosztikusok is. Viszont
nagyon óvatosan fogalmaz: valójában csak arra a keresztény tanításra
hivatkozik, amely azt mondja, hogy
Isten kegyelme végtelen.
A
pápát a La Republica című középbalos olasz lap publicistája kérdezte
egy nyílt levélben arról, hogy az egyház szerint mi lesz azokkal, akik
nem hisznek Istenben. Ferenc most erre írt a lapnak 2500 szavas választ,
amelyben hosszan beszél arról, hogy attól, hogy valaki nem hívő, még
lehet jó ember: „A legfontosabb, hogy aki nem hisz Istenben [...] még
viselkedhet jó vagy rossz embereként. A nem hívőknek a lelkiismeretüket
kell követniük."
Ferenc pápaFotó: Tony Gentile
Viszont
azt nem mondja, hogy a jó emberek a mennybe kerülnek. Valójában tehát
csak két, egymástól független állítást tesz: hogy lehetnek jó emberek az
ateisták is, és hogy Isten akárkiről dönthet úgy, hogy üdvözülhet.
A
pápa valószínűleg azért ilyen óvatos, mert májusban már egyszer pórul
járt egy hasonló kijelentéssel: akkor egy prédikációban még erősebben
látszott azt sugallni, hogy a keresztények és az ateisták
jócselekedeteken keresztül valamiképp hasonlóvá válhatnak Isten előtt.
Valójában akkor is csak két, szigorú értelmezés szerint független tényt
tett egymás mellé, tehát, hogy Isten mindenkit meghívott az üdvösségre,
és hogy az ateisták és a keresztények is tehetnek jót.
A
Vatikán májusban végül hivatalos állásfoglalásban közölte, hogy a pápa
nem szeretett volna teológia vitát indítani az üdvözülés kérdésében.Azok, akik tudják, hogy Krisztus egyháza szükséges az üdvözséghez, és mégsem csatlakoznak hozzá, nem üdvözülhetnek.
Bár
Ferenc pápa nagyon óvatos, akár csak a fenti idézethez viszonyítva is
elég nyilvánvaló, hogy szavai enyhébbek azoknál, amelyeket elődei
használtak a kérdésben. Egyelőre viszont a pápa inkább ügyesen
megválasztott idézetekkel enyhít, és nem a hittételek átírásával.
Korábban a melegek kérdésében is valami hasonlót tett, amikor azt
hangsúlyozta, hogy nem ítéli meg őket.
A Guardian szerint
egyébként Ferencnek hamarosan új, szintén enyhébb hangú szövetségese
lesz a Vatikánban. Pietro Parolin októbertől szentszéki államtitkár
lesz, ami igen befolyásos pozíció. Parolin korábban arról beszélt, nem
biztos, hogy ragaszkodni kell a kötelező papi cölibátushoz, mert az nem
hittétel, csak régi hagyomány.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése