Az olasz
filmekben természetes látvány, hogy a plébános Vespával érkezik. Idehaza
ez szokatlan, viszont ugyanúgy jelen van. Bátor Botond testvért, a
magyar pálos rend tartományfőnökét kérdeztük a motorozás és a lelki élet
kapcsolatáról.
P. Bátor Botond OSPPE Tartományfőnök
Ez
csak a jelenkor, hisz mostanra a motor elvesztette közlekedési eszköz
szerepét, inkább hobbieszközzé változott. De gondoljunk csak
Olaszországra – ki ne látott volna olyan filmet, hogy megvillan a
reverenda vagy a fityula? Az autón senki nem kapja fel a fejét, pedig
lehet ez közlekedési eszköz is.
Nem
nagyon ülök föl úgy, hogy ne lenne célom, vagy ne munkámmal lenne
kapcsolatos. Ez így kellemesebb is, ki ne menne szívesebben valahova
motorral, mint autóval? Ha hétvégén használnám, akkor viszont
beszervezek másokat is, közösen látogatunk meg történelmi, pálos romokat
és kolostorokat az országban.
Rendkívül
szép helyekre el lehet így jutni: Nagyvázsony, Pula, Salföld vagy
Badacsonytomaj, ahol sajnos a falak már nem láthatóak, de itt áll most
II. János Pál emlékhelye. A Mecsekben is van mit nézni, de Jakabhegy
mellett működő rendház is van Dél-Magyarországon. Észak-Keleten Füzér,
Sátoraljaújhely, Gönc, Telkibánya kínál jó motoros úti célt.
A
török idők előtt mintegy 100 kolostor és 1000 szerzetes tartozott a
pálosokhoz. Az egész országban és azon túl is megtalálhatók voltak, de
az 1686 és 1786 közé tehető barokk újjáéledés után sajnos II. József
feloszlatta a rendet – ekkor 310 szerzetes volt.
Már
1782-től megindult az úgynevezett szemlélődő közösségek (kamalduliak,
karthauziak, a klarisszák és az ágostonos apácák) felszámolása, a
pálosokra négy évvel később került sor. A hivatalos indokkal szemben mi
iskolákat tartottunk fenn, tanítottunk, kivettük részünket a kulturális
életből. A Hazafias Férfiúi Társaság, ami tulajdonképpen a Magyar
Tudományos Akadémia elődjének tekinthető, szintén pálos alapítású. A
rend alapításától fogva összefonódott a magyar kultúrával – leginkább ez
és a birtokok zavarhatták II. Józsefet.
A pálos rend
magyar alapítású, az egyetlen. Boldog Özséb esztergomi kanonok hozta
létre 1250-ben. Ő akkor már négy éve elvonulva imádkozott. Álmot látott,
amelyben sok kis láng egyesült – tudta, hogy össze kell fognia az
országban elszórtan élő remetéket. A rend a nevét nem az apostolról,
hanem Remete Szent Pálról kapra, aki 228-341 között élt Egyiptomban. A
remeték atyjaként elismerve tekint rá a keleti, a nyugati és a kopt
egyház is. Ő lett a rend patrónusa, égi pártfogója – történetét
kortársa, Szent Jeromos írta le.
A fehér barát és a mi Yamaha tesztmotorunk
Rendjük hány tagja motorozik?
Négyen
vagyunk Barnabás, Attila és László testvérrel, aki gyakran a mikrobuszt
vezeti – erre is szükség van, ha hosszabb zarándokútra indulunk,
műszaki hiba vagy kisebb baleset is előfordulhat. Legutóbb százan
mentünk a lengyelországi Częstochowába, ami Szűz Mária híres kegyhelye, a
középkor óta zarándokhely. A város Jasna Góra nevű pálos rendi
kolostorában őrzik a híres kegyképet, a Fekete Madonnát.
Van,
hogy csatlakoznak hozzánk nem a rendünkhöz tartozó papok is, de
leginkább civilek kapcsolódnak zarándokútjainkhoz. Magukat
Motorkerékpálosoknak hívják – a szűkebb mag a legtöbb túrán jelen van,
de akadnak olyanok, akik ritkábban csatlakoznak. Nem hozunk létre klubot
vagy egyesületet, mi csak zarándokutakat szervezünk; szeretnénk, ha a
motorosokat a hite hozná közénk.
Lelki
csoport ez, de van igény az ilyen programokra. A „Pálosok nyomában”
motoros zarándokútjain 10-15-20 ember vesz részt – nagyjából ez a
létszám az, amennyivel még lehet együtt motorozni. Mondjuk a nagy
częstochowai búcsún 15 ezer motoros van. Mi inkább két csoportot
alakítottunk, de többen egyénien, két-három géppel összeállva utaztak.
Július
12–14. között Pálosszenkúton tartunk motoros búcsút. Napközben
kulturális és lelki programok lesznek, este koncertek is. Idén többek
között föllép a sérült emberekből álló Nemadomfel együttes és a Misztrál.
Szombaton rockzene, és ellátogatunk Félegyházára egy motoros felvonulás
keretében. A templom előtt megáldják majd a motorosokat, és a
találkozókhoz hasonlóan vetélkedők is lesznek, idén először gyorsulási
verseny is. Belépő nincs, hisz ez búcsú – annak ellenére, hogy a
motorokhoz kötődik, ez egy lelki program.
Már szerzetesként kezdett motorozni, vagy még előtte?
Még
a szeminárium előtt szerelmesedtem bele. Kőbányai gyerek vagyok, ott
kerültem bele olyan társaságba, akik már a nyolcvanas években erdélyi
túrákat szerveznek. Többször elvittek magukkal, megismertem a T5-öt, a
P10-t és az ETZ-ket. Volt olyan, hogy egy srác a T5 vázába Jawa 250
blokkot fabrikált bele. Mivel a lába gipszben volt, oldalkocsit
akasztott föl – ebben utaztam én, nagy élmény volt.
2002-ben
házfőnök lettem Pécsett. Ekkortájt vezették be a parkolódíjat a
városban, így megfogant bennünk a gondolat, hogy valami kisebb,
praktikus motort kéne beszerezni. Vásároltunk egy Honda Bros 400-at, ami
egy V2-es belpiacos japán motor. Nagyon szerettem, de az Alföldön
sajnos egy balesetben összetört; kikanyarodott elém egy autó.
Munkára
használtunk quadot is, a 250-es Yamaha erős és szórakoztató gép volt,
de sajnos el kellett adnunk, mert egy kistraktorra nagyobb szükségünk
volt. Ekkor már elterjedt, hogy van közünk a motorokhoz, és egy görög
katolikus pap hívott fel minket, hogy eladná Suzuki GSX-ét. Megvettük,
sőt, később Barnabás testvér tőle vette a Kawasaki Ninja 900-asát is.
Később
egy Honda CX500 került hozzám, nagyon jó gép a trágyaszórónak csúfolt
kéthengeres, de sajnos nem nagyon tudta tartani a tempót a többi
motorral, így azt is eladtuk együtt a Suzukival – most egy 2001-es első
szériás Yamaha FJR1300-at használok, amit Németországban vásároltunk
használtan. De láthatta, itt a gellérthegyi sziklatemplom előcsarnokában
a Kawasaki mellett egy Honda Bali 100 is parkolt – ezt leginkább Attila
testvér használja a városban.
Többször
felmerült az évek során, hogy már nem kerül hozzánk újabb motor, de
egyrészt praktikus, másrészt annyi érdekes élményt adhat. Volt, hogy
általános iskolai osztálytalálkozómra motorral érkeztem – egy volt
osztálytársnőm ezt látva jött rá, hogy mégis lehetünk életközeliek. Ez
volt az első lökés későbbi megtéréséhez.
Idős
asszonyok is szeretettel néznek ránk, mikor nyeregben érkezünk.
Fontosnak tartom, hogy ne csak a valóságtól elrugaszkodott képet
mutassunk a motorosokról, ne csak a rossz, hanem a pozitív példa is
rögzülhessen. A többséggel nincs semmi baj. A görögkeleti Kocsis püspök
is motorozik, de létezik a Magyar Keresztény Motorosok Közössége (MKMK), ami különböző felekezetekhez, gyülekezetekhez tartozó emberekhez áll.
Fehér barátok, fekete Madonna
„A város Jasna Góra nevű pálos rendi kolostorában egy híres kegyképet őriznek, az ún. Fekete Madonna képét. A kép, amely a Gyermek Jézust tartó Szűzanyát ábrázolja, a legenda szerint Szent Lukács evangélista műve, amelyet arra a Szent József által készített asztallapra festett, amelynél valaha a Szent Család étkezett és imádkozott.” A pálosok történetének rövid áttekintése szinte lehetetlen, ezért szertnénk felhívni olvasóink figyelmét Sörédi Pál kiváló szakmunkájára, amely olvasmányosan, részletesen tárgyalja az egyetlen magyar alapítású szerzetesrend kialakulását, többszöri betiltását és életét az Árpád-kortól napjainkig.
Szerzetesként, a világot lelki oldalról megélve mi a véleménye a közlekedésről, annak aktuális helyzetéről?
Kezd
kialakulni a harmónia, jobban figyelnek már a motorosokra. Sokáig
idegennek tekintettek minket a forgalomban, de javul a helyzet. Már nem
jellemző, hogy minden lámpánál versenyezni akarna valamelyik autós,
többen lettünk, egyre általánosabb részei vagyunk az utcaképnek.
Örömteli,
hogy sokan vezetéstechnikai tanfolyamokat végeznek el, a mi
csoportunkból is többen voltunk, rendkívül hasznos és egy drága motor
árához képest elhanyagolható a költsége. Magunk és mások életét is
megmenthetjük – megéri, nem?
Úgy
vélem, a balesetek összefüggenek a társadalom problémáival. Belső
feszültségek adódnak, amelyek ha elterelik a vezető figyelmét, nagy bajt
okozhatnak, bár azt hiszem papként ezt nem kell elmagyaráznom egy
motoros újságírónak. Sokan lelki problémákkal, megfáradva indulnak vezetni – hogy ne legyen tragédia, előbb magunkban kell rendet rakni.
http://totalbike.hu/magazin/2013/05/25/motoron_istent_szolgalva/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése