Mind
a szellemi, mind a fizikai háborúnak van egyfajta lefolyása a világban,
amely eldönti, hogy ki és hogyan kerül előnyösebb vagy hátrányosabb
pozícióba. Ennek az ok-okozati folyamatnak a cselekedetek adják a
mozzanatait, az ember egyéni és a társadalom egyes rétegeinek közösségi
cselekedetei. A szellemi látás ilyen téren fontos, hiszen ha bizonyos
események bekövetkezése előre látható, akkor időben megtehető a
megfelelő reakció is. Az összefüggések helyes megértése – a szellemi
látás – lehet tisztább és homályosabb, annak megfelelően, hogy mennyire
igazodik el valaki az összefüggések folyamatos láncolatában, mennyire
tudja befolyásolni a bekövetkező eseményeket, amelyek a személyes és
társadalmi sorsát is eldönthetik.
Világnézet,
vérmérséklet alapján mindenkinek van egy bizonyos alapállása, amelyik
természetes reagálásra készteti. Ez az ember személyiségéből és
személyiségjegyeiből fakad, többé-kevésbé kiszámítható. A nyugati világ
éppen elég szociológust és kultúr-antropológust használ, akiknek
feladata társadalmi rétegek reakcióinak felmérése. Közép- és
Kelet-Európában ezeket a személyeket ugyan ugyanúgy képzik, de a
foglalkoztatásuk keretei már nincsenek meg, egyszerűbben fogalmazva
sajnálják az elemzéseikre a pénzt. Ennélfogva a térség kormányzatai és
hatalmai nem is jutnak megfelelő információhoz, hogy egy bizonyos
határon túl az országok társadalmi reakcióit kiszámítsák. Emiatt a
szemlélet befolyásolás alapvető, erőteljes eszközeit használják,
amelyekkel viszont finomabb műveletek levezénylése nehézkes és
bizonytalan. Ezért egy megtervezett forradalomnak lehetnek igen
kellemetlen mellékhatásai és következményei, hiszen olyan események
láncolata indulhat el, amelyeket nem láttak, nem láthattak előre, hiszen
nem is akarták látni. Ez pedig esélyt ad a másik oldalnak a győzelemre
és a helyezkedésre.
A
szellemi és fizikai háború megvívásának módja a szent iratokban
elolvasható. Alkalmazása viszont megkívánja azok alapos ismeretét. Nem
az ember-ember elleni ütésváltások leírásáról, hanem a döntési
helyzetekben a helyes döntések meghozatalában segítenek ezek az írások. A
mindennapi életünket a kísértések, szellemi próbatételek folyamatosan
áthatják, ilyen szempontból a háborús környezet nem más, mint a
hétköznapok szürkesége. Sőt, a háború a hősi halál és a mártírhalál
lehetőségével is kecsegtet, ami egy vissza nem térő alkalom azok
számára, akik az életük árán is a hitükről akarnak bizonyságot tenni. A
köznyelvben is használjuk a mártír (görög szó, azt jelenti: bizonyságot
tenni, az élet árán is; a kereszténység terjedésével együtt vált ez a
szó az életáldozat felvállalásának bizonyságtételévé) és a vértanú
kifejezéseket, de ezeknek a fogalmaknak a teljes mélységét csak a tiszta
hiten keresztül lehet megérteni, cselekedeteit felvállalni és átélni.
Ez a végső diadal a sötétség felett az egyén szempontjából, ami a
félelemérzet és minden testi gyötrelem, kísértés megszűnését is jelenti.
Az áldozat felvállalásának szándéka önmagában is a félelem és a félelem
szülte kényszeres cselekvés ellen hat.
A
háború megvívásának módja tehát a hit gyakorlata. Az erkölcsös és
alázatos lelkületet éppen úgy megköveteli mint a rendíthetetlen hitet. A
keresztény országokban a középkor alatt ennek kialakult egy íratlan
gyakorlata, amelyek a Római Birodalom hadviselésének elveihez nyúlik
vissza. Ahogy a kegyetlen ókori szabályokat felváltották a keresztény
szemlélet alapelvei, a hadviselés keresztény gyakorlata is megjelent és
folyamatosan formálódott a kereszténység hanyatlásáig.
Csakhogy
magának a kereszténységnek nincsenek útmutatásai kimondottan a
háborúra. Nem része az evangéliumnak. Emiatt sok keresztény ember
elutasítja a háborút, és inkább az evangéliumban bemutatott szeretet és
áldozatvállalás útját választja. Ezért nem is igen lehet őket
hibáztatni. A háborúra vonatkozólag utasítások az Ószövetségben vannak,
de ezeket nem kell feltétlenül elfogadni. Ezek többsége igen kemény
feltételeket szab a háborúra és az ország irányítására, amelyeket éppen a
zsidóság nem tartott be soha. A tisztázatlan kérdéseket a Korán
tárgyalja, kitérve arra, hogy egy hívő hadvezér mit tegyen és mit ne
tegyen az ellenségével, mikor köthet békét és mikor térhet el attól.
Érdemes elolvasni, mert Szun-Ce: A háború művészete c. írással
ellentétben egy szent irat, és emiatt jóval hatékonyabb is a hívő ember
kezében (természetesen ha elfogadja a Koránt). Más oldalról nézve pedig:
Istennek tetsző dolog a hit törvényei szerint küzdeni és háborúzni az
igazságért, ahelyett, hogy az ember a saját feje után menne, vagy
filozófusok írásait olvasná.
Amennyiben
a hit háborúját harcolja az ember, mind a természeti, mind a
természetfeletti erőkkel szemben sérthetetlenné válik. Ilyenkor a
helytelen lépések kísértésekké, a helyes lépések szent cselekedetté
változnak, maga a küzdelem egy szertartássá válik. Ebben a félelem már
többé nem befolyásoló tényező, csak a mártírhalál ígérete vagy az Isten
rendjének helyreállítása ezen a világon, amely az egyetlen élhető és
igazságos világ ígérete.
Gyakorlatias szemmel nézve: mi változhat, ha a hit elvei szerint vívunk háborút?
Nézzük
csak meg az utóbbi néhány év háborúit. Polgárháborúk és polgárháborúk,
ahol az összegyülekező söpredék provokátorokkal és véletlenszerű
gyilkolással káoszt hoz létre, tömegverekedések, az elszabaduló
indulatok minden formája, uralkodó félelem és rettegés.
Ha
a társadalom tökéletes lenne, és mindenben az égi törvények szerint
élne, akkor egy megbonthatatlan egységet alkotna, ahol a felforgatók a
legnagyobb erőlködéssel sem tudnának sikert elérni. Még tüntetések sem
lennének. Bizonyos értelemben az, hogy a társadalom belerángatható egy
fegyveres összetűzésbe, elharapódzhat a zűrzavar, a hitetlen élet
büntetése, a fel nem vállalt hitbéli küzdelmeké. Az elszabaduló ítéletet
viszont a hit és a hit küzdelmei megállíthatják, nincs különbség kis és
nagy háború között.
Tamási Attila
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése