Improvizáló
pápának nevezték, a meglepetések pápájának, de a legnagyobb meglepetés,
hogy Ferenc folyamatosan meghiúsítja azt a kísérletet, hogy valahová is
besorolják őt. Pápaságának kezdetétől rengeteg kommentátor kísérelte
meg, elmagyarázni, mit várjunk tőle, de hiába. A Ferencről megjelent
számos tévedés között, öt rendszeresen visszatér:
1. “Ferenc Benedek ellentéte."
Néhányan
azt gondolják, mivel Ferenc Latin Amerikából, az emeritus Pápa Benedek
pedig Németországból való, s mert Ferenc természete szerint
extrovertált, Benedek pedig inkább befelé forduló, hogy ezek a stílus
különbségek egész gondolkodásmódjukra jellemzőek. De, aki így
vélekedik, az nem hiszem, hogy elég figyelmes. (Hasonló tévedés történt,
amikor a mosolygó XXIII. János pápa követte a zárkózottabb és
uralkodóbb kinézetű XII. Piuszt.) Ferenc első szavaival a világ felé,
március 15.-én, imát kért elődje számára, majd hamarosan felhívta
telefonon. Csak tíz napra rá, Castel Gondolfo-ba utazott, hogy
hivatalosan és nagyon kedvesen köszöntse Benedeket, majd, mikor Benedek
visszatért Vatikán-városba hasonló módon nyilvánosan átölelte. Nem olyan
régen mondta Ferenc, az egyik volt tanítványának, hogy milyen kiváló
gondolkodónak tartja Benedeket, és mennyire támaszkodik a tanácsaira:
„ostobaság lenne figyelmen kívül hagyni Benedek tanácsait”.
Ha
bármi csekély kétely is maradt volna, azzal kapcsolatban, hogy Ferenc
teljesen támogatja Benedeket, azt is eloszlatja a Lumen Fidei enciklika.
Ezt a rendkívüli tanító dokumentumot Benedek kezdte el pápasága vége
felé, bár nem fejezte be. Ferenc könnyedén félre tehette volna, és
megirthatta volna a saját pápai üzenetét. Ő azonban úgy döntött, hogy
befejezi a tervezett művet, és mint saját székfoglaló enciklikáját teszi
közzé., teljesen elfogadva Benedek vázlatát. S ezzel, Ferenc magáénak
vállalta a Lumen Fidei meglátásait a hit és az értelem kapcsolatáról, az
igazság fontosságáról, és a hermeneutica folytosonnságáról, - amik
Benedek pápaságának fő témái voltak. Ferenc ezzel sokkal erőteljesebben
kiemelte Benedek fontosságát, mint ahogyan azt Benedek csodálói
remélhették volna.
2. “Ferenc nem harcol a kultúra területén .”
Az
első tévedésből fakad a második, mégpedig, hogy az elég sarkosan
fogalmazó Benedekkel szemben, azt állították, hogy Ferenc sokkal
lágyabban nyúl a kérdésekhez. Kerüli a konfrontációt, az erőteljes
kijelentéseket, nem akar kulturális háborút, bár az égető szociális
problémákkal szemben világos állást foglal. Allesandro Speciale
keresztény riporter a közelmúltban írta, hogy Ferenc nem szándékozik
kulturális háborút kezdeni az abortusz, az azonos neműek házassága
kérdéseiben, mint ahogyan elődje tette. Sandro Magister pedig azt írja:
„Nem lehet véletlen, hogy pápaságának első 12o napja alatt még egyetlen
szót sem szólt az abortuszról, az eutanáziáról és az azonos neműek
házasságáról. ”
Nehéz
elképzelni ennél félrevezetőbb állításokat. Ráadásul Ferenc, már, mint
Buenos Aires érseke kifejezett védelmezője volt a meg nem született
életeknek és a hagyományos házasságnak. Mióta pápa, Ferenc egy
hajszálnyit sem engedett a keresztény erkölcsi igazságból, Pápaságának
második hetében már kifejezetten megígéri, hogy folytatja Benedek
küzdelmét a relativizmus diktatúrája ellen. ”Májusban Ferenc pápa, nem
csak hirdette tízezreknek az emberi élet védelmének fontosságát annak
foganásától kezdve, hanem személyesen is csatlakozott Rómában az
„Élet-menetéhez”. A közelmúltban küldött sajátos pro-life üzenetet
Írországba, amikor a törvényhozás az abortusz legalizációjáról döntött,
felszólítva az országot, hogy “védelmezzék a legkiszolgáltatottabb és
leginkább sebezhető életet, a betegek, öregek és a magzatok életét.”
Ferenc mindenki számára programnak hirdette meg: “Óvd az életet,
segítsd, viselj rá gondot a foganástól a végsőkig.” Nem elég világos
ez?
Miután
Franciaország törvényesítette az azonos neműek házasságát, az Egyház
erőteljes tiltakozása ellenére, az új pápa szemrehányást tett a
törvényhozóknak, hogy a pillanatnyi divatot követik a törvényhozásban. A
Lumen Fidei enciklikában pedig azt írja: “A legelső alkalom, ahol hit
megvilágítja az ember városát, a család. Elsősorban és kizárólagosan az
egy férfi és egy nő tartós egységén alapuló házasság. Nem is véletlen,
hogy az Advocate azonnal panaszkodott: “ Ferenc pápa éppen úgy elítéli az azonos neműek közötti házasságot, mint Benedek.
3. “Ferenc, a szociális igazságosság pápája.
Sokan
mondják, hogy Ferenc a szociális igazságosság pápája, azaz mindenek
előtt a szegényekre van gondja, s ennek megoldása lesz pápasága
fókuszpontja. Ez a kijelentés részben kétségtelenül igaz, részben
azonban hiányos. Természetes, hogy Ferenc, elődeihez hasonlóan
felvállalja a szegények gondját, ezt példázza első Lampedusa-i
látogatása, ahol a menekültekhez szólt. Azonban Ferencnek nem
kizárólagos gondja a szegények, mert tudja, amit Boldog II. JP.
tanított, hogy a szociális igazságosságról illúzió beszélni, ha az
élethez való alapvető jogot nem védjük. Azonban Ferencnek nem csak a
szegénység a gondja, hiszen tudja ő is, amit Boldog II. János Pál pápa
tanított: hogy a szociális igazságosság hamis és illuzórikus, amennyiben
a legalapvetőbb emberi jogot, az élethez való jogot minden más
személyes jognál határozottabban nem védjük.” Azt is tudja, amit Benedek
tanított, hogy az Egyháznak a gazdasági életre vonatkozó tanítása
szükségszerűen összefüggésben áll a családról, az emberi szexualitásról
szóló tanítással, tehát a Humanae Vitae-t ugyanolyan erővel képviselni
kell.
Sőt,
még fontosabb, hogy a Pápa azt vallja, hogy a személyes megtérésnek meg
kell előznie a szociális elkötelezettséget, és így elveti a szekuláris
haladást, mely elszakítja a spiritualitástól a szociális igazságosságot.
Ferenc tanítása a szív megváltoztatására hív, a lelkiismeret
megvizsgálására, mert ez a szociális reform kulcsa. Ferenc nem annyira a
„szociális igazságosság pápája”, sokkal inkább a világ lelki vezető
mestere, aki emlékezteti az embereket, hogy saját lelkünk
megváltoztatása nélkül, alázat, az áldozathozatal, a lelki
fegyelmezettség nélkül, pusztán kormányzati eszközökkel, nem lehet
valódi szociális igazságosságot elérni.
4. “Ferenc szeretőbb lesz az Egyháztól eltávolodók iránt"
Mihelyt
megválasztották Ferenc pápát, az egyházi „disszidensek” elkezdték két
elődjével szembeállítva magasztalni őt, mintegy azt szuggerálva, hogy
végre majd ő végrehajtja a II. Vatikáni Zsinat ígéreteit. Azonban Ferenc
pápa a II. Vatikáni Zsinatot nem a „disszidensek kartájának” tekinti,
mint ahogyan Boldog II. János Pál pápa vagy Benedek pápa sem. II. János
Pál pápához és Benedek pápához hasonlóan Ferenc is erősen hangsúlyozza,
hogy Jézus ismerete feltételezi az Egyházzal és a Tanítóhivatallal való
teljes egységet. Nem lehet senki úgy hithű katolikus, hogy függetlenül,
sajátos szabadsággal választott spiritualitást gyakorol. Ennek
következménye, hogy Ferenc pápa első tevékenysége Péter székéből az
volt, hogy megerősítette Benedek kritikáját az egyházi disszidensek, így
az USA Szerzetesnői Elöljárói Konferenciájának engedetlensége miatt. S
a Lumen Fidei-ben Ferenc kifejti az ortodoxia jelentését, hogy ez nem
azt jelenti, hogy a katolikus tanításból kiválogatja valaki a számára
tetszetőset, hanem azt, hogy teljesen elfogadja:
“Mivel
egy a hit, ezért a hitet a maga tisztaságában és integritásában kell
megvallani. Éppen mert a hit tételek egymással összefüggnek, az egyik
tagadása, még ha az önmagában nem is tűnik a fontosak közül valónak, az
egész torzításához vezet. A történelem során hol ezt, hol azt a
hitigazságot volt könnyebb vagy nehezebb elfogadni, ezért igen fontos
éberen őrizni a hit letéteményt a maga egészében. ”
5. “Ferenc szereti a világot”
Hát
ez a legnagyobb félremagyarázás. Ez azt sugallja, hogy Ferenc
könnyedséggel bánik a világgal, melyből hiányzik az a félelem a
modernségtől, ami más vallási vezetőket jellemez. De ez nem azért van,
mintha Ferenc per se (önnön magában) szeretné a világot. Ferenc az
embereket szereti, s szeretné őket Krisztushoz vezetni, s ezért beszél
gyakran az ördögről, óva int a világ kísértéseitől, sürget, hogy
meneküljünk a kísértések elől. Szereti Isten teremtményét, tudja, hogy
mennyire romboló az áteredő bűn, s hogy milyen könnyen vissza lehet élni
a szabad akarattal. A Pápa kedvességét és barátságosságát a világ
iránt, félreérteni, Ferenc pápaságának egészét félreértelmezi. Ferenc
sokkal inkább, mint mások tudja, hogy a világ bűnbe süllyed, és
szenvedélyesen próbálja az új evangelizációval gyógyítani a világot.
Abban
sokaknak igaza van, hogy Ferenc pápa emlékeztet XXIII János pápára,
akkor is, ha ez a hasonlítgatás is könnyen tévútra szaladhat, különösen,
ha politikai szóhasználatot használnak. Boldog János pápa sohasem volt a
szó modern értelmében liberális, éppen úgy az ortodoxia harcosa volt,
mint Ferenc. S amennyiben Ferenc pápát támogatják és megértik a hívek,
és sikeres lesz a vágyott reformokban, akkor a szenvedő Egyház és a
megzavarodott világ hasznot fognak húzni bátorságából, erejéből,
hitéből.
(William Doino Jr.)
William Doino Jr. is a contributor to Inside the Vatican
magazine, among many other publications, and writes often about
religion, history and politics. He contributed an extensive bibliography
of works on Pius XII to The Pius War: Responses to the Critics of Pius XII.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése