Minden
szellemi út lényege a Lét Középpontjának, a Tudat Középpontjának,
Önmagam Középpontjának a megtalálása; eljutni oda, ahonnan elindultam,
ahová Önmagamon keresztül eljuthatok. Ezeknek a megvalósítási utaknak a
legkülönfélébb formái ismeretesek: vannak olyanok, amelyek az
egyedüllét, a magány, a csend, az elmélyülés tiszta formái között
próbálják végigjárni ezt az utat, vagy próbálnak eljutni oda – amit
tulajdonképpen nem is lehet eljutásnak nevezni, hiszen lényegi mozgás
ebben a megvalósítási processzusban nincs. Ugyanakkor vannak a
cselekvési formáknak az útjai, amelyek a cselekvés legmagasabb fokához, a
tetthez kacsolódnak; a tetthez, amelyben a megismerésnek éppolyan
szerepe van, mint az akciónak, a tevékenységnek – miként az autonóm,
öntörvényű megvalósítási formák bármelyikében. Tulajdonképpen a
sprirituális utak a legkülönfélébbek lehetnek: olyanok is elképzelhetők,
amelyek a közönséges, ezzel kapcsolatos felfogástól merőben eltérnek;
az ezzel kapcsolatos általános felfogás csak a nyugalomhoz, az
elmélyült, elmélyedő, befelé forduló, kontemplatív megvalósítási
módozatokhoz köti azt, ami az ember önmeghaladásával összefüggésbe
hozható. Vannak azonban más lehetőségek is; vannak olyanok is, amelyek a
tettek szintjén elmennek a legvégletesebb formákig: elmennek a harcig, a
küzdelemig, a megütközésig, a végső – a külső és belső értelemben
egyaránt megjelenő – határszituációkig, és ezen utak körében eminens
szerep illeti meg a lovagi utakat.
A
lovagi út szellemi út. A lovagi út megvalósítási út – önmegvalósítási
út. A lovagi utat úgy lehet megfogalmazni, hogy egy emberi
alapkvalitást, a harciasságot heroizmussá ('hősiességgé') transzmutálja.
Az alkímiai szimbolizmus nyelvén azt lehet mondani, hogy a harciasságot
mint materia prima secundum quid-et átalakítja egy materia ultima
secundum quid-dé, vagyis a harciasságot heroicitássá, heroizmussá,
hősiességgé. Ez a lovagi út rövid, foglalatszerű lényege.
De
a lovagi út benső természetét nem merítettük ki. A lovagi út a harc
jegyében áll. A harc közönségesen – s ilyen módon közismerten is –
voltaképpen nem tekinthető, nem lenne tekinthető szellemi útnak; a harc
közönségesen nem a spirituális megvalósítás útja. A harc közönségesen a
létörvénylésbeli létezői létnek egy további felkavarása, megbolygatása,
szétzilálása. Mit teszi a harcot olyan lehetőséggé, ami az ember, az
Alany-hordozó ember önmeghaladása jegyében áll? Először is nézzük meg,
hogy a harc mint olyan, milyen alaptermészeteket, alapformákat mutat. A
harc mindig a „sötétség” és a „fény” között dől el; a sötétség erői és a
fény erői között. A nemes ellenfél az, akiben a szellemi fény uralkodó
jelenlétben van; a nemtelen ellenség az, akiben a sötétség erői
dominálnak. Ám a harc csak a sötétség ellen irányulhat, a fény
pozíciójából, tehát az ellenfélben nem a szintén meglévő fény erőit
támadom meg, hanem a meglévő sötétség-erőket; a fény-erők mindig
szövetségesei annak, aki a szellemi úton valóban orientatív erőkkel
haladni képes; a fény erőinek offenzívája sohasem irányul a fény erői
ellen; tehát a lovag adott esetben a nemes ellenféllel is megütközik, de
a nemes ellenfélben a sötétséget keresi, feltételezve, hogy a nemes
ellenfél benne is a sötétséget fogja keresni. Jól tudjuk, hogy a
Templárius Lovagrend találkozott muszlim izmailita–szúfi lovagrendekkel
és köztük a legbensőségesebb barátság volt, tudván tudva azt, hogy a
következő napon megütköznek egymással, a halál lehetőségei fognak
megnyílni, az ellenfelek könyörtelen ellenfelek lesznek, de azt is
tudták, hogy ez mi ellen irányul; a találkozás a fény–fény között a
barátság, és a megütközés az, hogy egymásban a domináns fény hátterében
lévő sötétséget megtalálják, és hogy ez ellen küzdjenek. Ez a lényege a
harcnak; mint ahogy voltaképpen a békének a lényege is ezzel függ össze.
Kétféle béke van: 'béke a fény győzelme után' (pax post victoriam
lucis) és a másik a lehetőség a 'béke a sötétség győzelme után' (pax
post victoriam tenebrarum), amely utóbbit spirituális szempontból nem
lehet elfogadni és ezért minden pacifizmus alapvetően hibás, bűnös,
rossz és eltévelyítő és a világ megrontásán működik. A béke csak a fény
erőinek győzelme utáni békét jelentheti és csak ez elfogadható. A „béke
mindenáron”, a „ne legyen több háború”, „ne legyen több vérontás”
gondolata, ilyen szentimentális kifejezések formájában, adott esetben
teljes mértékben a létörvénylésbeli, a létforgatagbeli állapotok
istenítéséhez kötődik; ezek samsárai szempontok. Az égi, az isteni, a
Nirvána-i szempontok teljesen másak: azokban a magasrendűség
helyreállítása az egyetlen alapvető szempont, a magasrendűé, s a
magasabb és még magasabb rendűé, nem pedig azon körülményeké, azon
járulékoké, amelyek a létörvénylésbeli állapotok változásai során
adódnak; ezek jelentéktelenek az előbbiekhez képest. Ha meghatározzuk,
hogy a lovagi út a harciasság átváltoztatása, átváltoztatási metodikája
hősiességgé, ha megállapítjuk azt, hogy milyen harcok lehetségesek és
milyen harcban milyen módon kell viszonyulni valamihez, akkor eközben
újra és újra ki kell térni arra, hogy ha az ellenség nemtelen ellenség
(tehát a sötétséget képviseli, a sötétség dominanciájának a
reprezentánsa), ilyenkor is csak a benne lévő sötétséget, s nem a
minimálisan, de meglévő fényerőket támadom. Csakis azt a valamit, ami a
lefelé irányulás, az alászállítás, a megrontás, a létállapotok
szétforgácsolása – ez az, ami a sötétség jegyében áll és amivel
semmiféle módon nem lehet szolidaritást vállalni. A lovagi utak ezt is a
legmesszebbmenőkig figyelembe vették és előtérbe helyezték minden
lehetséges alkalommal.
A
lovagság historikuma köteteket igényelne. Annyit azonban ki kell
mondanunk, hogy a prehistoricitás óta vagy a prehistorikus állapotokon
belüli időktől fogva lovagiság mindig is volt. A „ló” ebben az esetben
nem egyszerűen az az állat, amit „lónak” nevezünk, hanem a hordozó, az
uralt hordozó – ennek volt a neve, s később ezt vonatkoztatták arra
(arra az állatra), amely a legtöbbször hordozó volt. De a szanszkrit
nyelvben, az ind–hindu hagyományban, a 'lovag' – asvin – hordozója
például a hamsa, a 'hattyú' – és gondoljunk itt a Lohengrin mondakörre
ezzel összefüggésben más oldalról. A 'hordozó' – ezt jelentette maga a
ló. Az indogermán nyelvekre gondolok most elsősorban, de ugyanez
valamilyen értelemben mindenütt megvolt, hiszen például az aztékoknak is
volt lovagrendjük: a Jaguár Lovagrend; és akármeddig mennénk vissza,
kellő gondossággal és kellő informatikai anyag birtokában ezt szinte
mindenütt ki lehetne mutatni, vagy legalábbis ott, ahol olyan ethnoszok
éltek, amelyek a szellemi-metafizikai tradíció képviseletére egyáltalán
alkalmasak voltak. A kínai tradíció által fenntartott kultúrában éppúgy
megvolt ez, mint ahogy megvolt – és bizonyos értelemben ma is megvan – a
japánoknál, ahol a 'harc útja', a bù-dó, vagy a 'lovagi-harcos útja', a
busi-dó eredetileg magas sprirituális rangot képviselt, a szellemi
megvalósítás egyik útja volt. Ugyanis a harcon keresztülhaladva, a
halállal való szembesülésen keresztülhaladva, a halált nagyságrendileg
és létrendileg meghaladó állapotokkal való kapcsolat lehetősége nyílik
meg a lovagi–harcosi úton. Ezt a japánok mindig tudták, és Európában is
tudták akkor, amikor a lovagi eszmény még eleven, élő, működő, s hatni
képes volt és általánosan meghatározó szerepet játszhatott. Egyenesen
azt lehet mondani, hogy a legmagasabb rendű spirituális megvalósítási
utak valamilyen módon mindig kapcsolódtak a lovagi utakhoz, akkor is, ha
ez a kapcsolódás nem is volt kifejezett és nem erre került a hangsúly.
Viszonylag későkori példa, hogy a katholikus egyházon, a
szerzetesrendeken belül a Ciszterci Rend egy kontemplatív megfelelője
volt a Templárius Lovagrendnek. Nem egyszer kontemplatív rendek paralel
jelentek meg lovagi utakkal; ezekben átjárhatóság volt egymásba és ezek
között kooperáció is megvalósult. Ha nem is közvetlenül, de valamilyen
paralelicitás alapján, a benső elmélyedés közvetlen formáit kijelölő
utak és az egyéb formák között mindig alapvető és mélyen organikus
kapcsolat állt fenn.
Általában
a megismerést és a cselekvést élesen el szokták különíteni; ennek az
elkülönítésnek van egy bizonyos létjogosultsága. René Guénon a
metafizikai tradicionalitás egyik alapvetően meghatározó személyisége
azt mondta, hogy a cselekvés egy horizontális létsíkon, tehát mindig az
azonos létsíkon való módosításokat jelenti, szemben a megismeréssel,
amely egy szimbolikus vertikum mentén értelmezhető, s amelyben
nagyságrendi változások vannak. Ez sok tekintetben így van, de amit nem
vesz tekintetbe az említett – általunk egyébként oly messzemenően
tisztelt – személyiség, az a tett. A tettet pedig el kell választani a
puszta cselekvéstől; a tett olyan cselekvés, amelyben mély, erős,
magasról mélységekbe ható transzcendens megismerési – gnosztikus – erők
hatnak; a cselekvés gnosztikusan áthatott akkor, ha tettről van szó. A
tettben a megismerési elem feltétlen. Mint ahogy az igazi megismerésben
az akcionális elem rendkívül erős. Ezek között igenis létrejöhet
kontaktus, tehát nem minden cselekvési forma horizontalitáshoz kötött,
hanem a vertikumhoz is köthető cselekvés formái is lehetségesek. Ezekben
gnosztikus erő nyilvánul meg – ezek a voltaképpeni tettekkel
kapcsolatos megnyilvánulások.
A
tett szellemi út. A tettek sorozata a szellemi utak lépcsőzetes
kibontakoztatásának felel meg. A szellemi út és a tettek útja nemhogy
nem áll ellentétben egymással, de a legszorosabban összefügg. Tudjuk,
hogy a lovagrendek érdeklődése a harc és harciasság heroizmussá
transzformálása mellett nagyon erősen gnosztikus orientáltságú volt. A
lovagrendek a gnosztikusan meghatározható princípiumok vonatkozásában
mindig a legmesszebbmenő érdeklődést, odafigyelést, a művelésig elmenő
kapcsolatba kerülést jelölték meg, ez egyenesen a céljaik közé
tartozott.
A
nyugati világban az ókori lovagiság ilyen magas szintnek felelt meg,
hiszen maguknál a rómaiaknál a patríciusi méltóság második fokozatát
jelentette: felülről lefelé a senator után rögtön az eques, a 'lovag'
következett. A senator egy uralkodói réteg tagját jelentette, az eques
pedig tulajdonképpen azt a réteget, ami a birodalmat tevőlegesen is
fenntartani, megőrizni, megvédeni, kiterjeszteni és teljesebbé tenni
volt képes. De a későbbiekben is voltak egészen mély spirituális rendek:
gondoljunk a Grál Lovagrendre; a legmélyebb, még kereszténység előtti
gyökerekből táplálkozó Grál-szellemiséget fenntartó és hordozó Grál Rend
– élén a Grál Királlyal, aki egyszersmind annak az országnak, amely
felett ez a rend uralkodott, a legfőbb uralkodója volt – teljesen
spirituális rend volt. Bár a világi uralmat is kézben tartotta, lényege
szerint a benső metafizikai erőkből életben tartott szellemiséget
reprezentálta a világban, megvalósítási útként és a világba kisugárzó
vallásként és kultúraként mindazon területeken, amelyekkel érintkezésbe
jutott.
Mindig
voltak úgymond titkos lovagrendek. Az, hogy „titkos” azt jelentette,
hogy annyit tudtak róluk csak, hogy vannak; ennél többet szinte semmit. A
Grálnak egy későbbi változata éppen a rózsakeresztesség volt, amely
igen erőteljesen hordozta azt a hagyományt, amely egyiptomi eredetű
volt, de szintézist alkotott görög, arab, germán, kelta, kabbalisztikus
és egyéb formákkal – ez volt a hermetika. A hermetika később újjáéledt
mint úgynevezett későkori hermetika vagy alkímiai hermetika. Ennek az
egyik legfőbb reprezentánsa, fenntartója, hordozója, képviselője az
igazi rózsakeresztesség volt. (Ma is vannak „rózsakeresztes” irányzatok,
de ezek mind hamisítványok, amelyek bitorolják ezt a nevet.) A
rózsakeresztesség a legerőteljesebben lovagi, ugyanakkor gnosztikus és
egyszersmind mágikus út volt – egyszerre. A heroikus lovagiság, a gnósis
és a mágia tökéletes egységet tudott adott esetben alkotni és alkotott
is – például az igazi rózsakeresztesség esetében.
A
legszorosabb értelemben vett harcias lovagrendek virágkora a
XI–XII–XIII–XIV. század volt. Ezek a keresztes hadjáratokkal függtek
össze, amelyeknek az volt a lényege, hogy a kereszténység foglalja
vissza a Szentföldet, Jeruzsálemet, a körülötte fekvő földeket és a
Szentsírt mindenekelőtt. A keresztes hadjáratok célja tehát főleg a
Szentsír visszafoglalása volt, de természetesen zarándoklatok is
csatlakoztak hozzájuk és a keresztes hadak bár nem voltak mind lovagi
karakterűek, bennük a legnagyobb Feilitzsch Berthold volt, a magyar
jobboldal – mondhatjuk úgy, hogy félig titkos – spiritus rectora, akinek
egészen meghatározó szerepe volt a magyar jobboldaliság erőteljes
megszilárdításában és éltetésében. Mellesleg a porosz Johannita
Lovagrendnek volt egy tiszteletbeli commendatora is a két világháború
között: nagybányai Horthy Miklós, akit különben Feilitzsch Berthold báró
öltöztetett be commendatornak. A magyar közélet háttérvonulatában a
porosz Johannita Lovagrendnek szerepe volt, de a Máltai Lovagrendnek is,
elsősorban a rend úgynevezett világi Szövetségén keresztül, amely nek
József főherceg, királyi herceg, tábornagy volt az elnöke. Ma
Magyarországon az egykori Vitézi Rend Vitézi Lovagrendként működik –
limitált keretek között, de működik.
A
máltai és porosz Johannita Lovagrend mellett még egy Johannita
Lovagrend van, amely ökumenikus természetű, tehát kereszténységre van
alapozva, de mindegy számukra, hogy katholikus, vagy protestáns, vagy
keleti orthodox, és általában nem elismert más lovagrendek által.
A
Templárius Lovagrendet 1314-ben IV. (Szép) Feilitzsch Berthold
megsemmisítette: lefejezte, vezetőit megölette. (A Templárius
Lovagrendet is újraélesztették, ezek az újraélesztési kísérletek azonban
nem teljesen komolyak. Ahogyan nem teljesen komoly az egykori
magyarországi meglétére alapozva újjáélesztett Szent György Lovagrend;
bármennyire szimpatikus is lenne a Szent György-eszme – ennek a
komolysága is vitatható; Zsigmond király idejében, uralkodás körül és
még utána is egyébként két egymással nagyon is szoros rokonságban és
hasonlóságban megjelenő lovagrend volt, az egyik a Szent György
Lovagrend, a másik a Sárkányos Lovagrend, mind a kettő hasonló
orientáltsággal.) Néhány szót kellene szólni a Templárius Lovagrend
megsemmisítéséről. általában azt mondják, hogy a templáriusok vagyonát
akarták megszerezni: IV. (Szép) Fülöp, a pápa és Nogaret kancellár, de –
noha ezt is meg akarták szerezni – egyáltalán nem ez volt a fő és
meghatározó cél. A Templárius Lovagrendben volt egy a kereszténység
általános vonulatait meghaladó, felülmúló spirituális erőbeli jelenlét.
Valami többletre, beavatási, megvalósítási többletre törekedtek; ennek
jegyében egy olyan spirituális alakot állítottak a középpontba, amelyet
Baphometous-nak neveztek, s ez valószínűleg egy beavatási istenség
megnevezése: a „bap” gyökre alapozva mondom ezt (baptismos, baptisma és a
baphometous); ez az alak állt a középpontban. Erősen elmozdult
gnosztikus és mágikus orientációk irányába is a Rend, és valószínűleg
volt egy olyan célja, amely cél a pápa, a császár és a lovagrend
nagymesterének vagy egy nagymester feletti főnek egy személyben való
egyesítése volt: a császár legyen egyszerre pápa és a legfőbb
személyisége a lovagrendnek, és ez a valaki a Ghibellin-dinasztiából
kerüljön ki. A Ghibellin-dinasztia voltaképpen a Hohenstaufen-dinasztia
volt, amelyet Waiblingen nevű központi várukról, rontott arab
elnevezéssel, ghibellinnek neveztek. A velük szemben álló párt a Welf
volt, amit Guelf-nek is neveztek. A guelfek tehát a pápa császár feletti
korlátlan főségét ismerték el; azt mondták, hogy bármikor maga a pápa
lehetne a császár, de ha nem, akkor is felette áll, és ők teljes
mértékben ezt mint császárt ismerték el. A ghibellin-szempont pedig az
volt, hogy a császár magasabb rangú a pápánál, akár át is vehetné a pápa
funkcióját, de ha nem veszi át, akkor is magasabban áll. Ez egyáltalán
nem volt képtelenség, hiszen a császár viselte azt a címet, hogy
Vicarius Christi (Krisztus Helytartója) és a pápa csak azt, hogy
Vicarius Petri (Péter Helytartója); ez egy időben így volt, idővel
módosult. A lovagi tendenciák, de mindenekelőtt a Templárius Lovagrend a
legszorosabban kapcsolódott a Hohenstaufen-Ghibellin törekvésekhez,
annyira, hogy a középkor lovagi imperialitását döntő mértékben ez a
Ghibellin-szellemiség határozta meg, messzemenő összefüggésben a Teuton
Lovagrenddel és még inkább a Templárius Lovagrenddel, mindaddig amíg ez
utóbbi fennállt – utána az egész ghibellin-világ összeomlott, az utolsó
ghibellin trónkövetelőt lefejezték, ami azért is fájdalmas, mert a
Hohenstaufen-dinasztia Európa legmagasabb rendű dinasztiája volt.
A
lovagi út benső természetét tanulmányozva nem mehetünk el szó nélkül
egy olyan fontos tényező mellett, ami voltaképpen nemhogy fontos, hanem
egyenesen a lényeghez a legszorosabban kapcsolódik: ez pedig
tulajdonképpen a lovagság, a harc, a heroicitás viszonya a halállal. A
lovag a harcban a győzelemre törekedett, de állandóan szembesülve a
halállal, állandóan elfogadva a halál kihívását, szembefordult a
halállal oly módon, hogy ne csak az ellenfelelet, ellenséget győzze le,
hanem tulajdonképpen legyőzze magát a halált is. A lovag, ha elesett a
harcban, ha valóban lovag módjára, önmagát bizonyos értelemben hérosszá
transzformálva halt meg, akkor ezt a halált úgy nevezték, hogy mors
triumphalis ('diadalmas halál'); ez azt jelentette, hogy a halált egy
transzcenzionális aktusként átélni, magasabbra emelkedni; ideális
esetben átélni a halálban a feltámadást (resurrectio), sőt a metafizikai
Felébredést is, vagyis a Nirvána-i végcélt; ez volt a legmagasabb
lehetőség, de mindenképpen úgy meghalni, hogy halál az általános lét
állapotainak a maximumait is meghaladó módon következzék be; tehát a
halálban ne egy lecsökkenés, egy a kioltódás irányába végbemenő
lecsökkenés menjen végbe, hanem egy felemelkedés, egy felszárnyalás,
lehetőleg feltámadás és mennybemenetel és beteljesedés, amihez a halál
átélésének, a halál határszituációjának a végtelenségig intenzifikált,
végtelenül tudatossá tett átélése adta volna vagy adta meg a bázist. A
lovag kereste a szembesülést a halállal, hogy a határhelyzet
feszültségében – egy olyan helyzet feszültségében, amely a tudat
kioltására irányul – a kioltásra irányuló erőnek fölébe kerekedjék, és
egy sokkal magasabb állapotot éljen meg, mint amilyen állapot átélésére
általánosan lehetősége lett volna.
A
halállal való viszony meghatározó jelentőségű. Gondoljunk például arra,
hogy az indiánok, akiknél a lovagi szellemiségű harc centrális
jelentőségű volt, általában úgy indultak harcba, hogy abban győzni is
lehetett és el is lehetett esni, de mindig voltak olyanok, önkéntes
jelentkezés és különleges iniciatikus érintettségek után, akiknek
mindenképpen meg kellett halniuk: ezek voltak a „soha vissza nem térők”;
ők más tolldíszt viseltek és más jelvényeket, és mindenképpen meghaltak
az ütközetben. Ez a mindenképpen meghalás számukra beavatási
nagyságrendű, sőt a beavatás általános szintjeit meghaladó nagyságrendű
spirituális tett volt. Egy tett, amely ugyanakkor megismerés is
(gnósis), továbbá egy Auton-lényükre irányuló mágia is volt; a halált
olyan mértékben provokálni, hogy a felületen győzzön ugyan, de a
transzcenzionális internalitás, a bensőség, az embert, a személyiséget
meghaladó benső lét értelmében győzelem (mors triumphalis) legyen
mindenképpen. Ezeknek a különböző lovagi utaknál mindig volt egy
kitüntetett jelentősége.
Érdekességként
említem, hogy Németországban a II. világháborúban voltak tibetiek,
magas rangú tibeti lámák, akiknek egy része visszautazott Tibetbe, egy
része pedig ott maradt az utolsó időkig; Berlin védelmében létrehoztak
egy különítményt A Halál önkéntesei néven, akik rangjelzés nélküli
tiszti SS-egyenruhában harcoltak és estek el mindannyian; tehát ott
mindenki meghalt közülük és ez volt a cél.
A
lovagi utaknál „A Halál önkéntesei” itt-ott mindig felbukkannak, s ha
ezeket a kérdéseket alaposabban feldolgoznák, nyilván sokkal több dolog
derülne ki az ezzel összefüggő rítusokról és kiválasztásról, amit
egyébként nagy mértékben titkosítottak, tehát ezeknek a feltárása
roppant nehéz. A halál utáni állapot milyensége a tradicionális felfogás
szerint óriási mértékben függ az élet egészétől, a végső (terminális)
időszaktól és a halál körüli (circummortalis) pillanatoktól, a tudati,
éberségi intenzitás vonatkozásában és értelmében. Egyáltalán nem
közömbös, hogy azok a szellemi–éberségi erők, amelyek az élet egészében
fennállnak milyenek, hiszen azok meghatározzák a terminális időszakot, a
terminális időszak meghatározza a halál körüli pillanatokat és a halál
körüli pillanatok milyensége meghatározza a halál utáni lehetőségek
milyenségét is. A post-exsistentia, a halál utáni létezés lehetőségei,
éberségbeli erők megtartása összefüggésében nagyon nagy mértékben
függenek azoktól az erőktől, amely erők az élet egészét vagy még
fokozottabban az élet végét, a halál körüli pillanatok milyenségét
meghatározzák. Minden olyan ember, akinek bármiféle szellemi nyitottsága
van, az erre odafigyel; ha felhívják rá a figyelmét még inkább
odafigyel. A lovagi utaknál ennek a ténynek és ténykörülménynek a döntő
jelentőségével mindenki tisztában volt; azzal, hogy ez itt függ az élet
egészétől, a terminális időszaktól és a halál körüli pillanatoktól. Egy
lovag nemcsak élni akart, nemcsak az élet felfokozottabb voltát akarta,
hanem az életfelettiséget akarta mindenekelőtt, tehát az élet és a halál
felülmúlását akarta; az életet az életfelettiség jegyében az élet és a
halál után. A csökkenés nem áldozat. A szóhasználatok közönséges
rendjében, ha valaki ezért meg ezért meghal, azt mondjuk: „feláldozta az
életét” – valójában nem áldozott fel semmit. életet feláldozni csak az
életfelettiség jegyében lehet, hiszen az áldozat egy híd, a transzcenzió
hídjának a megalkotása, a világ általános létállapotaiból a
transzcendens – vagyis Önmagamban gyökerező és Önmagam legbenső
Alanyiságához kapcsolódó – állapotokhoz. Az élet „feláldozása”, ha nem
az életfelettiség értelmében történik, nem életfeláldozás, az csak
életkioltódás; áldozatot hozni csak egy magasabb rendűért lehet és
szabad, és másként nem is az. A csökkenés irányában létrehozott
műveletek nem áldozatok, hanem a szellemiség legdurvább megtagadási
formái közé tartoznak.
Minden
embernek alapvető célja lehetne, ennek kellene lennie, hogy akkor
álljon a legmagasabb fokon, amikor meghal; ha 30 éves korában, akkor 30
éves korában, ha 120 éves korában, akkor 120 éves korában; akkor legyen a
zeniten. Ezt közönségesen elérni is mérhetetlenül nehéz, sőt
tulajdonképpen úgy igazán nehéz, de a lovagi utak vonatkozásában sem
volt könnyű. Azonban a lovag közvetlenül erre koncentráltan élt, hogy
lehetőleg harc közben haljon meg, a győzelem, de mindenképpen a benső
győzelem pillanatában, hogy ekkor álljon a csúcson, amikor ez
bekövetkezik. Egy szellemi összeroskadottságból az életet és halált
igazán felülmúlni nem lehet; egy szellemi zenit-helyzet kell ahhoz, hogy
az élet és halál a halál pillanatában felülmúlttá váljék. A lovagiság a
harc és a harciasság heroizmussá transzmutálása vonatkozásában, az
adekvát harcban – ami a „sötétség” elleni harc, nemcsak az ellenségben
lévő sötétség, hanem, egyes szám első személyben fogalmazva, a bennem
lévő sötétség elleni, aminek csak egy kivetülése a külső exsistensben
megmutatkozó sötétség, – a benső sötétség ellen való harcban végbemenő
kiteljesedést jelölte meg célként. Az iszlámban megkülönböztettek
al-jihád al-asghart és al-jihád al-akbart. Az előbbi a külvilágban folyó
harc, háború, a 'kis szent háború', s Muhammad, a Próféta felhívta a
figyelmet arra, hogy a 'kis szent háború' után a 'nagy szent háború', az
al-jihád al-akbar következik és ez a benső világban lévő sötétség-erők
elleni háború, s a 'kicsi', ami a világban, kinn, az úgynevezett nagy
távolságokban folyik, mégis kicsi, mert a tudat jelenségeinek a
világában zajlott le, míg ellenben a 'nagy szent háború' a tudat formáló
erőinek a világában, s ezért nagyobb.
A
lovag minden síkon küzdött: nemcsak a világban az ellenséggel, a nemes
ellenféllel és nemtelen ellenséggel, nemcsak az ezek által reprezentált
fényerőkkel szemben megjelenő sötétséggel ütközött meg, hanem minden
okkult síkon és minden ennél magasabb, szupraokkult síkon tulajdonképpen
harcot folytatott. Azokkal az erőkkel folytatott harcot, amely erők
mintegy belőle leválva, de még nem teljesen leválva ellenébe fordulnak,
amelyek sötétség-erők és a redintegratív Egység megvalósítását
akadályozzák.
Abban
a szemléletben, amit itt képviselek az az elsőrendű tételezés, hogy
minden Én-Önmagam vagyok, minden Auton. Ami nem Én-Önmagam vagyok,
vagyis heteron (más valami) az is Auton, csak fel nem ismert Auton; a
fel nem ismert Auton egyebek közt sötétség-erők formájában működik a
tudati létben. Nincs alapvető különbség külső és belső világ közt a
tudati létben; nekem ezekkel kell műveleteket végrehajtanom; a műveletek
a megközelítések egyik rendjében harci műveletek; a harci, lovagi,
heroicitást megcélzó utak ebben a szimbolikában ragadják meg a
heteron-erőkkel való viszonyt. Természetesen másként is fel lehet fogni:
fel lehet fogni egy pusztán felismerési útként,
processzus-összességként; sokféleképpen felfogható. Az egyik ilyen
felfogás a harc dimenziói között való felfogás. Nem a metodika magasabb
vagy alacsonyabb rendűségéről van szó, mert a verifikáció csakis az
eredményben mutatkozik meg. Lehetnek felismerési célzatú műveletek,
amelyek ugyanazt eredményezik, mint a harc szimbolizmusában megragadó,
meglátó utak; a végeredmény dönt. Ez is jogosult, feltétlenül jogosult,
sőt kitüntetetten, és kombináltan, hiszen különböző kombinációk is
lehetségesek a felismerő és a leküzdő műveletek egyesítése révén.
Az
Auton–heteron vonatkozásban megjelenő metafizikai küzdelem útja a
lovagi út. Szembesülés a halállal, szembesülés a mással, Önmagam
viszonya Önmagamhoz, Önmagam viszonya az Abszolútumhoz – ezek vetődnek
fel; és nemcsak mint megismerési kiindulópont, hanem olyan, amellyel
önmagamat feszültségteljes viszonyba kell hoznom. Ezeknek a
feszültségeknek a meghaladása a lovagi út bizonyos etapjai; ezek
megjelenhetnek a külső küzdelemben, a külső küzdelem általánosságában, a
külső küzdelem konkrét harci cselekményeiben, hiszen az igazi harci
műveletek mindig beavatási karakterű műveletek voltak; megjelenhet a
lélek internális terében végbemenő szellemi és szellem ellen
megnyilvánuló erők síkján és megjelenhet ezen kívül még igen sok más
formában is.
A
lovagi út szellemi út; önmeghaladási út. Ha nem „útban” gondolkozunk,
mondhatunk ehelyett aktust is: önmegvalósítási aktus, szellemi aktus,
metafizikai aktus. Minden megközelítés hasonlat, ily módon ahelyett,
hogy azt mondom „egy utat bejárni”, mondhatok mindenféle mást is, s
ezért nevetségesek azok a megközelítések, amelyek azzal kínlódnak, hogy
valójában útról van szó, vagy nem útról; amiről szó van megfogalmazható
„útként” is, megfogalmazható úgy is, hogy „nem út”, nem használva ezt a
megnevezést. Nagyon sok megközelítési mód van: ezek mind párhuzamosan
érvényesek lehetnek, s ezt azzal a szellemi erővel próbálom kimondani,
mely szellemi erőhöz az adekvát korrespondencia ebben a vonatkozásban
érvényesíthető. Kimondhatom inadekvátan és erőtlenül is, de most nem
erről van szó.
Egyrészt
azt hangsúlyozom, hogy a lovagi út a legmagasabb rendű utak egyike,
tényleges út és a lovagiságnak szinte napjainkig ható érvénye volt. Ez
nem azt jelenti, hogy a jelen korban a lovagiságnak semmiféle lehetősége
nincs. A meglévő, ismert lovagrendek azonban sajnos nagyon sokféle
értelemben, formában, módon aláhanyatlottak, főképpen 1945 után. 1945ben
a sötétség dominanciáját képviselő erők győztek a világban, ezek az
erők elárasztották az egész Földet, s ezen belül alászállították a
lovagi szellemiség értékrendjéhez kapcsolódó valóságformátumokat, tehát
egy általános és nagyon nagyfokú aláhanyatlás állapítható meg, s ez
mindegyik lovagrendnél külön kimutatható. Főként karitatív tevékenységre
korlátozódnak a jelenlegi lovagrendek, ami önmagában értékelhető, de ez
nem a lovagiság szorosabb értelemben vett terrénuma; humanitárius
segélycsomagokat bárki ki tud osztani, ha ezeket meg tudja szerezni és
továbbítani tudja, ez nem különleges lovagi képesség. Ugyanakkor a
jelenlegi korban a különleges lovagi képesség már nem is az, hogy lovagi
páncélban lóháton küzdelembe indulni, hanem a sokkal szubtilisabb
formában megjelenő „sárkányt” felkeresni.
A
lovagiságban a „sárkány”, a „vizek sárkánya” nagy szerepet játszik (a
távol-keleti szimbolikában volt egy „égi sárkány” és a „vizek sárkánya”,
a nyugatiban csak a „vizek sárkánya”, s ezért ez negatív volt és a
sötétséget reprezentálta, míg ellenben az „égi sárkány” egy pozitív
valóság); a „sötétség sárkányát” felkeresni, azzal megütközni és azt
legyőzni. Ez a jelen korban, ha nem is absztrakt, de szubtilis,
többnyire internális, de olykor externális formában is megjelenő erők
elleni küzdelmet jelenti. Ez a küzdelem ekvivalense az egykori sárkány
elleni küzdelemnek, viszont ez utóbbi is voltaképpen spirituális szinten
zajlott le, nem az volt és főképp nem merült ki egy sárkányszerű állat
legyőzésében. Különböző létsíkokon megjelenő sárkány-erők – a sötétség
erőit nevezzük így – ellen folyt a küzdelem; ma másképp kell folynia a
küzdelemnek
A
lovagi mentalitás és attitűd érvénye nem szűnt meg. A megjelenési
valószínűsíthetőség gyakorisága szűnt meg, az csökkent le olyan
mértékben, hogy kevésbé lehet ilyesmiről beszélni, de egyáltalán nem
zárható ki. A lovagrendek még, a maradványszerűek is, valamit azért
képviselnek és fenntartanak, bár nagyon keveset; az, hogy egy
összejövetelen megjelennek és azután hazamennek és az eltompultságukat
élik tovább, ez nem egy szellemi rang, nem egy szellemi, lovagi élet. A
spirituális létrendnél fontosabb nincs. Senki nem mondhatja azt, hogy az
élete nem teszi lehetővé, hogy eszerint éljen; akkor meg kell
változtatnia az életét. Mindent ennek kell – szellemi értelemben
természetesen – alárendelnie. Olyasmi elfogadhatatlan, hogy „megtenném,
de nem teszem, mert nincs rá lehetőségem”, ebben az esetben meg kell
változtatni az életet. Ha olyan emberrel él valaki együtt, aki
akadályozza a szellemiségében, akkor el kell fordulnia attól; ha az
életformája, munkája, tevékenysége nem engedi meg, akkor meg kell
változtatnia és más tevékenységi területeket kell keresnie. Nem az
életnek, nem a samsárainak kell alárendelni a magasabbat, mert az egész
világ jelenlegi romlása éppen ebből következik: az alacsonyabb rendűnek
alárendelni a magasabb rendűt – ez az egész világ megromlásának legfőbb
oka. A magasabb rendűnek kell alárendelni az alacsonyabb rendűt, legyen
itt szó az élet bármilyen területéről, bármilyen összfüggéséről. A
lovagi út ennek a jegyében állt, miként minden igazi megvalósítási út: a
magasabb rendűnek alárendelni az alacsonyabb rendűt és elkerülni azt,
hogy egy pillanatra, az élet bármilyen szegmensében megtörténjék az,
hogy a magasabb rendű az alacsonyabb rendűnek lett alárendelve, amit
soha nem szabad egy pillanatra sem megengedni a legvégletesebb
kényszerítő körülmények között sem, és – megismételve – ha valaki azt
tapasztalja, hogy az élet ilyen, akkor azon sürgősen változtatnia kell.
Annak számára, akiben nincs felismerés, annak számára nem is szóltam egy
szót sem; de vitatható, hogy egy ilyesvalaki egyáltalán embernek
nevezhető; nem magasrendű embernek, egyáltalán embernek. Senki sem
mondhatja komolyan, hogy őt nem érdekli, hogy mi lesz a halála után; aki
azt mondja, hogy ez márpedig őt nem érdekli, semmi mást nem tett, csak
egy bizonyítványt állított ki arról, hogy ő semmit nem ért az égvilágon
semmiből. Nem ért semmit – ezt mondja ki; aki megesküszik rá, hogy
márpedig őt nem érdekli, az három pecsétet is tett rá és okmánybélyeget.
Ezt komolyan nem lehet mondani, egy komoly eszmélésnél ez nem közömbös.
és ha nem közömbös, akkor ez viszont benső szembesítéseket kíván.
A
lovagi út ebben a vonatkozásban nem tett engedményt, mint ahogy
egyetlen igazi megvalósítási út sem, soha. Annyira nem, hogy ez
tulajdonképpen nem is egy előrehaladott fokhoz kapcsolódott: ez condicio
sine qua non volt a kezdet kezdetén. Nem lehet elképzelni, elgondolni
egy olyan életet, amely önmagát esetleg valamilyen módon úgy definiálja,
hogy magasabb céljai vannak, esetleg vallásos irányultsága van, az
életfelettiség számára jelent valamit, ha az egész életvitel – belső és
külső értelemben – ennek ellentmond. Kényszerítő körülmények vannak?
Vannak. Változtatni kell rajtuk.
A
lovagi út mint transzcenzionáló út soha nem tett engedményt. A
megvalósítási utak, az igazi Yóga, japán vonatkozásban az igazi Zen,
vagy Kínában az igazi taoizmus és a többi, soha nem tett engedményt. Van
aki saját életében viszi végbe ezeket a folyamatokat: az alászállást,
odáig menve, hogy mondjuk juvenális törekvéseit valami magasabb rendű
irányába később komolytalannak bélyegzi, és – szerinte – „komoly dolog” –
mondjuk – egy vállalkozást létrehozni; „komolytalan” a létesülési
örvény meghaladására törekedni, – ilyen beállítottságok és
beállítottságbeli változások jönnek létre, alakulnak ki az életében; ez
emberalattiság, ezt egy emberalatti lény pontosan így csinálja, azzal a
különbséggel, hogy bizonyos emberi kvalifikációkkal (beszéddel, fogalmi
gondolkozással, két lábon járással stb.) nem rendelkezik, de ugyanezt
csinálja; ez nem emberi létforma, ez emberalattiság.
Az
igazi spirituális és megvalósítási út – ezen belül a lovagi út – az
élet minden középszerű kondicionalitásával erőteljesen és radikálisan
szembeszáll. Ezek a középszerű kondicionalitások veszélyesebbek különben
a legsötétebb kondicionalitásoknál is, mert azokkal szemben bizonyos
szembenállás lehetősége még felébred, a középszerű kondicionalitásokkal
szemben pedig általában nem; ez utóbbiak tehát minden szellemi útnak a
legalapvetőbb ellentétei. Ha a lovagiságot önmagában átgondoljuk – hogy
ez mit jelentett valamikor – azon támpontok alapján, amelyeket ma
elmondtam a harcról, a harc minőségeiről, a határszituációk
felkereséséről, a sötétség halálerőivel való szembesülésről, a halál
legyőzéséről, ha mindezeket a támpontokat végiggondoljuk és ezek mentén
akár hangulatilag is felkeltjük önmagunkban, ami a lovagisághoz
kapcsolódik, akkor e vonatkozásban egy bizonyos továbblépés
lehetőségével találkozunk.
László András
(A Szerző 1998. augusztus 1-én a szabolcsi Szűz Mária-monostorban tartott előadása)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése