A címet és részben a cikket is a katolikusvalasz.hu-tól vettük át
, és ennek egyetlen oka, hogy egyetértünk vele. Diarmund Martin Dublin
érseke következetesen szót emel a szexuális sokszínűség elfogadása
érdekében, nem győzvén ostorozni a Római Katolikus Egyház hidegségét a
homoszexuális párok irányában, nyíltan hangoztatva elkötelezettségét egy
pluralista társadalom irányában, a házasság katolikus felfogásának
szükségszerű újragondolása és modernizálása irányában – egyházmegyéjében
el is fogytak a papi hivatások, viszont a Nagyfigyelmeztetés
prófétáját és üzeneteit kiközösítésre méltónak ítélte. Nézzük, mit kell
tudnunk az Egyház e hercegéről.
A szent héten és húsvétvasárnap tartott homíliasorozatában
Írország vezető érseke, Diarmuid Martin, a katolicizmust “a félelem
vallásának” és “a tiltások hitének” nevezte, és elítélte az Egyháznak a
történelme során tanúsított “szigorúságát” a homoszexuálisok felé.
A nagypénteki keresztút során elmondott beszédében az érsek számonkérően kelt ki a katolikus egyház ellen: “Hogy
lehet az, hogy az Egyház és intézményei a történelem különböző
korszakaiban, és nem csupán a távoli múltban, olyan ítélkezők voltak, a
gondjaikra bízott sérült emberekkel pedig olyan szigorúan bántak? Hogy
lehet az, hogy a tanítást és a bűnösök irgalmas kezelésének útját
megpróbáltuk arra használni, hogy kíméletlen kirekesztést legitimáljunk
vagy tűrjünk el?” Magyarázatként így folytatta: “Gondoljanak
arra a sok közösségre, akiket [az Egyház] tévesen ítélt meg: egyedülálló
anyákra, akik meg akarták tartani a szeretett gyermeküket, a meleg és
leszbikus emberekre, az árvákra.”
Az érsek továbbá ezt mondta: “Olyan
ítélkezőek és bántóak tudunk lenni azokkal szemben, akikről eldöntjük,
hogy kudarcot vallottak, és azokkal szemben, akik kívül esnek a
tiszteletreméltóság saját magunk által gyártott elképzelésein.”
Húsvétvasárnapi homíliájában Martin érsek tovább kritizálta a katolikus egyházat: “A
félelem vallását hoztuk létre, olyannyira, hogy még amikor
megpróbáltunk helyes életet élni, akkor sem éreztük magunkat sohasem
szabadoknak.”
“Sokak
számára a kereszténység a tiltások hitévé vált. Bizonyos teológiák az
ember bűn alóli felszabadításáról beszéltek, de a bűnnek és bűnösnek
olyan koncepcióit alakították ki, amik csaknem lehetetlenné tették egy
bűnös számára, hogy valaha is igazán felszabadultnak érezze magát.” – folytatta okfejtését az érsek.
Hozzátette: “Olyan
sok szabály volt, hogy sokan beteges rettegésben éltek, ami a bűntudat
és a kétségek fogságában és elnyomásában tartotta őket.”
Dublin
érseke a múltban többször is felszólalt a homoszexuális élettársi
kapcsolat törvényi elismeréséért, továbbá azt is többször hangoztatta,
hogy a katolikus egyháznak az időkkel együtt kell változnia.
Az
Írországban tartott 2015-ös népszavazás előtt, amely az azonos neműek
“házasságának” törvényessé tételéről szólt, Martin érsek nem volt
hajlandó iránymutatást adni a katolikus híveknek arról, hogyan
szavazzanak. Ahogy az érsek mondta: “Nem kívánom lenyomni a saját vallási nézeteimet mások torkán.”
E korábbi, hirhetté vált kijelentésének ugyanakkor ellentmond az idei
nagypénteken elmondott beszéde, amiben arról panaszkodott, hogy “sok keresztény egyszerűen elrejti a hitét a szíve magányába”, ti. nem hajlandó nyilvánosan felvállalni azt.
A Vatikán ezzel ellentétes előírásait semmibe véve, Martin érsek a brit The Tablet katolikus magazinnak azt is nyilatkozta még 2005-ben, hogy “Nem mondunk le egy szeminarista papjelöltről sem csupán azért, mert meleg.”
Diarmuid Martin érsek volt az is, aki, miután idén januárban botrány lett abból, hogy a Maynooth College
szemináriumban több papnövendék is aktív felhasználója egy
homoszexuális társkereső oldalnak, az érintett növendékeket egyszerűen
Rómába, a Pápai Ír Kollégiumba helyeztette át, hogy a tanulmányaikat
ott folytassák. Martin érsek a lépését nem a papnövendékek
problematikusságával indokolta, hanem azzal, hogy őket egy névtelen
(feltehetően a szemináriumból származó) levél buktatta le, szerinte
pedig “ez a fajta civakodó légkör nem a legegészségesebb a tanulóim
számára”.
Diarmund Martin érsek neve fémjelzi a Nagyfigyelmeztetés üzenetek formális eretnekséggé nyilvánítását és egyházi kiközösítéssel sújtását is.
A Hittani Kongregáció Eljárási normák a feltételezett jelenések és kinyilatkoztatások megítéléséhez című dokumentumában leszögezi: „elsősorban a helyi Ordináriusé a feladat, hogy felügyeljen és eljárjon” a magánkinyilatkoztatásokkal kapcsolatban.
A „nagy figyelmeztetésről” szóló írországi próféciák esetében a döntés a Dublini Főegyházmegye érsekét illette, akinek alábbi állásfoglalása 2014 nagyhetében jelent meg a főegyházmegye honlapján:
A DUBLINI FŐEGYHÁZMEGYE KÖZLEMÉNYE AZ „ISTENI IRGALMASSÁGRÓL NEVEZETT) MÁRIA” ÁLLÍTÓLAGOS LÁTNOKKAL KAPCSOLATBAN.
A
Dublini Főegyházmegyébe folyamatosan érkeztek a kérések, hogy
nyilatkozzék azoknak az állítólagos látomásoknak és üzeneteknek a
hitelességéről, amelyeket egy magát „Isteni Irgalmasság(ról nevezett)
Máriának” nevező és feltehetően a Dublini Főegyházmegye területén élő
személy kap.
Diarmuid
Martin érsek megállapította, hogy ezek az üzenetek és állítólagos
látomások egyházi jóváhagyással nem rendelkeznek, és számos olyan
szöveget tartalmaznak, amelyek ellentmondanak a katolikus teológiának,
ezért a Katolikus Egyházhoz tartozó közösségekben nem szabad
terjeszteni és használni ezeket az üzeneteket, sőt az Isteni
Irgalmasság Mária (MDM) üzeneteinek követése automatikus kiközösítéssel
jár.
Akinek van füle a hallásra, hallja meg a Lélek hangját!
(A közlemény a Dublini Főegyházmegye honlapján olvasható, az információt a karizmatikus.hu oldal tette közkinccsé.)http://metropolita.hu/2017/09/folytatja-amokfutasat-dublin-liberalis-erseke/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése