Richard Williamson püspök 2014. június 28-i Eleisón-kommentárja
Pie francia bíboros (1815-1880) a 19. században az egyház kiváló egyénisége, valamint a hit nagy védelmezője volt a liberalizmus ellen, ami a francia forradalom óta falja fel a világot. Szent X. Pius pápa éjjeli szekrényén tartotta írásait, és állandóan olvasott belőlük. A bíborosnak a modern világot felmorzsoló fő ideákról vallott mély megérzései és gondolatai minden bizonnyal segítségére voltak X. Piusnak, hogy intézkedéseivel a pusztulásra ítélt katolikus egyház bukását 50 évvel kitolja – mondjuk 1907-től 1958-ra.
Pie francia bíboros (1815-1880) a 19. században az egyház kiváló egyénisége, valamint a hit nagy védelmezője volt a liberalizmus ellen, ami a francia forradalom óta falja fel a világot. Szent X. Pius pápa éjjeli szekrényén tartotta írásait, és állandóan olvasott belőlük. A bíborosnak a modern világot felmorzsoló fő ideákról vallott mély megérzései és gondolatai minden bizonnyal segítségére voltak X. Piusnak, hogy intézkedéseivel a pusztulásra ítélt katolikus egyház bukását 50 évvel kitolja – mondjuk 1907-től 1958-ra.
„Pusztulásra ítéltet” mondtam? De hiszen a katolikus Egyház nem
pusztulhat el! Igen, ez igaz, mert egyfelől Isten védelme alatt áll az
idők végezetéig (lásd Mt 28,20), másfelől azonban Isten szava által azt
is tudjuk, hogy ekkorra már alig lesz hit a földön (Lk 18,8: „De amikor
eljön az Emberfia, gondoljátok, talál hitet a földön?”), és a gonoszság
hatalmainak meg lesz engedve, hogy a szenteket legyőzzék (Jel 13,7:
„Azt is megengedték neki, hogy harcot indítson a szentek ellen és
legyőzze őket. Sőt hatalmat kapott minden törzs, nép, nyelv és nemzet
fölött.”). Ez két fontos idézet, melyeket 2014-ben jobban eszünkben
kell tartani, mert körülöttünk minden arra utal, hogy Krisztus
követőinek egyik látszólagos vereséget a másik után kell elszenvedniük.
Következzen most, amit Pie bíboros már 150 évvel ezelőtt ezzel a témával kapcsolatban leírt:
„Küzdjünk és reméljünk még a reménytelennek tűnő helyzetben is. Ezeket
azoknak a kishitű keresztényeknek mondom, akik a népszerűség
rabszolgái, a siker csodálói és azoknak, akik már a baj legkisebb
jelénél összeborzadnak. Annak láttán, hogy ezek mit éreznek, arra
kérjük Istent, hogy kímélje meg őket a világvége kínjaitól.
Közel vagy távol van-e ez a vég? Senki nem tudja, és én sem merek róla spekulálni. Mindazonáltal az biztos, hogy minél közelebb kerülünk a világ végéhez, annál jobban fognak az alávaló és csaló emberek felülkerekedni. A földön már alig lehet majd hitet találni – ezt azt jelenti, hogy minden földi intézményből szinte teljesen eltűnik. És a hívek alig merik majd hitüket nyilvánosan vagy közösségben megvallani.
Az államok Istentől való leválása, elszakadása és elkülönülése, amit Szent Pál a végidő jelének tart, napról napra növekedni fog. Az Egyház, akkor is, ha mindig megmarad látható közösségnek, egyre erősebben egyes személyekre és otthonokra fog redukálódni. Az Egyház alakulása kezdetén bezártságról beszélt, és több életteret követelt magának. De most, mivel földi pályája vége felé jár, útjának minden centiméterén visszavonulás-ütközeteket kell vívnia, körbefogva és minden oldalról bekerítve. Amilyen mértékben a kezdeti időkben terjeszkedett, ugyanannyira meg fogják most próbálni kiterjedését csökkenteni. A végén az Egyház látszólagos végső vereséget fog elszenvedni, és a vadállatnak meg lesz engedve, hogy a szentek ellen harcot indítson és legyőzze őket. A gonosz arcátlansága eléri csúcspontját.”
Közel vagy távol van-e ez a vég? Senki nem tudja, és én sem merek róla spekulálni. Mindazonáltal az biztos, hogy minél közelebb kerülünk a világ végéhez, annál jobban fognak az alávaló és csaló emberek felülkerekedni. A földön már alig lehet majd hitet találni – ezt azt jelenti, hogy minden földi intézményből szinte teljesen eltűnik. És a hívek alig merik majd hitüket nyilvánosan vagy közösségben megvallani.
Az államok Istentől való leválása, elszakadása és elkülönülése, amit Szent Pál a végidő jelének tart, napról napra növekedni fog. Az Egyház, akkor is, ha mindig megmarad látható közösségnek, egyre erősebben egyes személyekre és otthonokra fog redukálódni. Az Egyház alakulása kezdetén bezártságról beszélt, és több életteret követelt magának. De most, mivel földi pályája vége felé jár, útjának minden centiméterén visszavonulás-ütközeteket kell vívnia, körbefogva és minden oldalról bekerítve. Amilyen mértékben a kezdeti időkben terjeszkedett, ugyanannyira meg fogják most próbálni kiterjedését csökkenteni. A végén az Egyház látszólagos végső vereséget fog elszenvedni, és a vadállatnak meg lesz engedve, hogy a szentek ellen harcot indítson és legyőzze őket. A gonosz arcátlansága eléri csúcspontját.”
Ezek látnoki szavak, melyek napról napra jobban beigazolódnak és bár
nyilván kellemetlen bevallani, de a Szentírásban vannak rögzítve. A
bíboros szavainál különösen arra figyeljünk, ahogy annak lehetetlenségét hangoztatja, hogy a hitet az otthont meghaladó nagyságrendben megvédelmezzük.
Nem mindenki fog egyetérteni abban, hogy ezt a pontot már 2014-ben
elértük. Örülnék, ha nem lenne így, de előbb arról kellene
meggyőződnöm, miként lehet összetört emberekkel egy „egészre vonatkozó”, „teljességre törekvő” közösséget felépíteni.
Tekintsünk a mi, mai demokratikus polgárok, ellentétére, a római századosra az Evangéliumból, aki tisztában volt az emberek közötti rangsorral, és Urunk tekintélyét magától értetődő természetességnek tartotta (lásd Mt 8,5-18). Mennyire megdicsérte az Úr ezt a tisztet!
Tekintsünk a mi, mai demokratikus polgárok, ellentétére, a római századosra az Evangéliumból, aki tisztában volt az emberek közötti rangsorral, és Urunk tekintélyét magától értetődő természetességnek tartotta (lásd Mt 8,5-18). Mennyire megdicsérte az Úr ezt a tisztet!
Legyünk türelmesek. Legközelebb arról írok, hogyan reagált Pie bíboros
az általa előre látott eseményekre – egészen biztosan nem gondolt arra,
hogy feladja.
„Egy ilyen végső szükségben és a dolgok ilyen kétségbeesett
állásánál, amikor a gonosz átveszi a világot, amit nemsokára tűz emészt
el, mit tegyenek az igazi keresztények, mind a jó emberek, az összes
szent, minden ember, akiben a hitnek és a bátorságnak legalább egy
szikrája megvan még? E helyzet láttán, mely lehetetlenebb, mint
bármikor eddig, ők mind a szenvedélyes imából merített kétszeres
erővel, valamint tettekkel és rettenthetetlen küzdelemmel mondják:
Miatyánk, ki vagy a mennyekben, szenteltessék meg a te neved, miképp a
mennyben, úgy itt a földön is; jöjjön el a te országod, miképp a
mennyben, úgy itt a földön is! Miképp a mennyben, úgy itt a földön is,
ezeket a szavakat fogják mormolni még akkor is, amikor lábuk alatt
meginog a talaj.”
„Ahogy egy rettenetes katonai vereség után az egész római szenátus és
minden rangú állami hivatalnok a kapuk elé sietett, hogy a megvert
konzullal találkozzanak és gratuláljanak neki, hogy nem rendült meg a
hite a római köztársaságban, úgy fognak kijönni a menny szenátorai, az
angyalok összes kara és minden rendű és rangú boldog, hogy a hit nemes
lelkű bajnokait fogadják, akik egy reménytelennek tűnő helyzetben még
mindig reméltek és a keserű végig harcoltak.”
„Akkor az a lehetetlennek tűnő ideál, amiért minden korcsoport
kiválasztottjai makacsul harcoltak, végre valósággá válik. Az Emberfia
második és utolsó eljövetelekor e világ feletti uralmát átadja az
Atyának, és a gonosz hatalma örökre a szakadék mélységébe vettetik, és
aki vonakodott Istenhez alkalmazkodni, és Vele Jézus Krisztuson
keresztül a hitben, a szeretetben és a törvények betartásával
összekötve lenni, az az örök szenny csatornájába repíttetik. És Isten
élni és uralkodni fog mindörökkön örökké, nem csak a saját
természetével való egységben és a három isteni személy társaságában,
hanem megtestesült Fia misztikus Testének teljességében és a szentekkel
való egység beteljesülésében.”
Kedves Olvasók, világosan látjuk, hogy Pie bíboros jövőképe minden
sötétségének ellenére sem volt borúlátó. Bár világosan felismerte annak
a helyzetnek emberi kilátástalanságát, melyet az emberiség maga
teremtett magának, ugyanezzel a világossággal mégis megkülönböztette az
emberit az isteni látásmódtól: Miközben a 19. századi emberiség tömegei
szembeszálltak a mindenható Istennel, és magukat az ördög
sakkfigurájává és borzalmas poklának takarmányává tették, mindezek
ellenére ugyanebben az időben Isten fenséges akarata teljesedett be,
hogy a kiválasztott lelkek, akik azt választották, hogy Őt szeressék és
Neki szolgáljanak, a mennybe vitessenek. Bizony igaz, hogy „akik Istent
szeretik, azoknak minden javukra válik” (Róm 8,28).
2014-ben könnyen elveszíthetjük szemünk elől Isten szándékait, ha túl
emberi módon mind arra a gonosz dologra meredünk, ami körülöttünk
terjed. Csakhogy Isten szándéka nem abból áll, hogy megmentse a
civilizációt, ha az ember ragaszkodik ahhoz, hogy ezt elpusztítsa. Isten
terve az, hogy Fia Jézus Krisztus által a lelkeket a mennyországba
vigye, és ezt a célt minden további nélkül a civilizáció és minden
földi igyekezet és remény összeomlása is szolgálhatja, ha ezek által az
ember kényszerítve lesz arra, hogy szívét és értelmét a földi
szemléletmód fölé emelje. Isten bennünket se nem e rövid földi
életre, se nem e korrupt világ számára teremtett. „Hiszen nincsen itt
maradandó hazánk, hanem jövendő hazánkat keressük.” (Zsid 13,14)
Kyrie eleisonhttp://katolikus-honlap.hu/1401/williamson363.htm
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése