2010. december 20., hétfő

Különvonatokkal a Csíksomlyói Búcsúba, 2011. Székely Gyors és Csíksomlyó Expressz

Hatvannégy év után három éve indult ismét útjára először a Székely Gyors, majd mellette a Csíksomlyó Expressz. A Kárpáteurópa Utazási Iroda és az Indóház Vasúti Magazin vezetői: Mező Tibor és Hámori Ferenc egyedülálló vállalkozásba kezdtek 2008-ban, akik tegnap sajtótájékoztató keretében tájékoztatták a 2011-es erdélyi út programjáról az újságírókat egy budapesti vendéglőben.

A ma már rendkívüli sikeresnek tartott útra különvonatot indítottak a csíksomlyói búcsúba tartó zarándokok számára, a második bécsi döntést követően Budapestet Erdély távoli részével összekötő vonat nyomán, Székely Gyors néven.

A járat 1944-ben, Észak-Erdély elvesztését követően megszűnt és csak évtizedek múlva indulhatott ismét útnak. Nem véletlenül mondták a szerelvényt nemzeti lobogókkal váró székelyek az anyaországiaknak: „Késtetek..., késtetek 64 évet.”

A csíksomlyói búcsú a román diktátor Ceaucescu bukása után az erdélyi és anyaországi magyarok százezreinek adott erőt, hitet, s vált a magyarok szent találkozójává. Ide vitt először három esztendeje nyolc kocsiban négyszáz zarándokot a kultikus Nohab dízel mozdony. A zarándokokat Erdő Péter bíboros prímás érsek áldása kísérte a csíksomlyói búcsúba.

Az ezeréves határra, a Gyimesekbe is eljutó vonat sikere miatt, a zarándokok két évvel ezelőtt már tizenkét vasúti kocsival indultak útra. Csak azért nem többen, mert ennél hosszabb szerelvény nem fért el a kisebb székelyföldi vasútállomásokon, illetve ennél több kocsit segítséggel sem tudott elhúzni a szent koronás címerrel díszített magyar mozdony.

A Kárpáteurópa Utazási Iroda 2011-ben éppúgy, mint idén két különvonatot indít útnak. Az egyik a már jól ismert Székely Gyors, a másik Csíksomlyó Expressz néven közlekedik majd, 1600 utassal.

A Székely Gyorsot a csodálatosan felújított veterán Nohab, a Csíksomlyó Expresszt Magyarország legkorszerűbb és legerősebb 10.000 lóerős villanymozdonya, a látványosan átfestett Taurus fogja húzni. A Liszt Ferenc emlékév és az út tiszteletére a nagy magyar zeneszerző portréja díszíti a mozdonyt.

A zarándokok, mint korábban, most is falusi turizmus keretein belül, székely családoknál alszanak Felcsíkban és Alcsíkban. Az utasokat a szálláshelyekről a különvonat hozza-viszi a programok helyszínére, és természetesen idén is eljutnak az ezeréves határra, ahol eszükbe juthat a híres Széchenyi idézet: „Magyarnak lenni nehéz, de nem lehetetlen.”



Program:



Első nap (2011. június 10., péntek)

Találkozó: a kora reggeli órákban a Keleti pályaudvaron, Budapesten, a különvonatoknál. Jelentkezés a vonat végén található utasfogadó pultnál. Felszállás a vonatra. Indulás: körülbelül fél hét órakor.

Figyelem!

Felszállási lehetőségek Budapestre érkezés előtt a Dunántúlon a Csíksomlyó Expressznél: Sopron, Kapuvár, Csorna, Győr. A Székely Gyors Budapestről indul. További felszállási lehetőségek Budapestet követően Kelet-Magyarországon: Szolnok, Püspökladány.

Érkezés a határra (Biharkeresztes-Biharpüspöki) a déli órákban, majd indulás tovább a Nagyvárad (Sebes-Körös völgye) - Kalotaszeg - Kolozsvár - Szamosújvár - Dés - Déda - Gyergyószentmiklós - Csíkrákos - Csíkszereda útvonalon. Útközben áthaladunk és lehetőség szerint megismerkedünk a települések kultúrális és történelmi nevezetességeivel:

- a néprajzáról messzeföldön híres Kalotaszeggel,

- Kolozsvárral, Mátyás király szülővárosával,

- az örmények is lakta várossal, a Mezőség nyugati peremén épült Szamosújvárral, Rózsa Sándor nyughelyével,

- a Kis- és Nagy-Szamos összefolyásánál fekvő Déssel,

- Dédával, ahol Wass Albert közismert regénye, A funtuneli boszorkány cselekménye kezdődik,

- Gyergyószentmiklóssal, valamint a Maros és az Olt forrásvidékével.

Megérkezés a felcsíki és az alcsíki falvakba.

Elhelyezés faluturizmus keretében családoknál, fürdőszobás házakban, vagy panzióban, félpanziós ellátással. Az egyes vasútállomásokon a szállásadók várják a vendégeket.



Második nap (június 11., szombat)



Reggeli után indulás a szálláshelyek vasútállomásairól az utaskísérők irányításával. Érkezés Csíkszereda vasútállomására, majd a keresztaljakkal gyalog megyünk Csíksomlyóra. Itt felkapaszkodunk a Kis- és Nagy-Somlyó közötti nyeregbe, ahol több százezer zarándok társaságában részt veszünk a szentmisén. Ezt követően érdemes egyénileg meglátogatni a Csodatévő Szűz Mária szobrot a Csíksomlyói kegytemplomban.

A délutáni szabadidőben séta Csíkszereda központjában. Estebéd a vendéglátóknál vagy falusi vendéglőben.



Harmadik nap (június 12., vasárnap)



Reggeli a vendéglátóknál, majd indulás Csíkmadéfalva érintésével a Gyimesekbe, az ezeréves határhoz.

Útvonal: Karakó-völgyhíd-Lóvész-Gyimesközéplok-Gyimesbükk, a történelmi Magyarország vasúti határállomása. Gyimesbükkön megtekintjük a Rákóczi vár romjait, és a vár tövében, az ezeréves határon álló, felújított, 30. számú MÁV őrházat (a MÁV egykoron legkeletibb őrháza), illetve részt veszünk a kontumáci kápolnánál celebrált szentmisén.

A délutáni órákban visszaindulás a szálláshelyekre. Estebéd .



Negyedik nap (június 13., hétfõ)



Indulás a kora reggeli órákban Magyarországra. A különvonatok Gyergyószentmiklós-Déda-Dés-Kolozsvár-Nagyvárad útvonalon érkeznek a határállomásra. Magyarországon leszállás céljából megállás Püspökladányban és Szolnokon. Érkezés Budapest-Keleti pályaudvarra az esti órákban, a Csíksomlyó Expressz tovább halad a Dunántúlon Sopronig.

Forrás: Frigyesy Ágnes

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése