A jóga elmélete és gyakorlata nem összeegyeztethető a kereszténységgel - vallja
James Manjackal MSFS indiai pap, aki világszerte tart missziós
alkalmakat. Tapasztalatairól is beszámol ebben az írásában:
Mint
katolikus keresztény (Szalézi Szent Ferenc Misszionáriusai Rend, a
ford.), aki hagyományos katolikus családban született az indiai
Keralában, de hinduk között élt, és most mint katolikus tanító és
karizmatikus igehirdető 60 országban és minden kontinensen, el kell
mondanom a jógának a keresztény lelkiségre és életre gyakorolt káros
hatását. Tudom, hogy szerte a világon nő az érdeklődés a jóga iránt, még
a keresztények között is - ez az érdeklődés kiterjed más ezoterikus és
New Age pratikákra is, mint a reiki, reinkarnáció, akupresszúra,
akupunktúra, prána gyógyítás, reflexológia, stb. Ezek olyan módszerek,
melyektől a Vatikán óva intett és figyezteztetett a „Jézus Krisztus, az
élő víz hordozója„ című dokumentumban.
Egyeseknek
a jóga a relaxáció és a feszültség enyhítésének eszköze, másoknak a
fitnesz és egészség elősegítésének gyakorlata, és néhánynak pedig
betegségek gyógyításának eszköze. Az átlag katolikus -akár laikusok vagy
papok- gondolkodásában nem kevés zavart okoz ez, mert a jógát a
katolikusok között nem csak mint egészségi vagy spirituális diszciplinát
támogatják, hanem egyszer így, egyszer úgy, vagy gyakran keverve a
kettőt. Tény, hogy a jóga elsődlegesen spirituális diszciplina, ismerek
papokat és apácákat a szemináriumban és noviciátusokban, akik a jógát
úgy hirdetik, mint ami segít a meditációban és imában. Szomorú, hogy
manapság a katolikusok elvesztik hitüket a nagy lelkiségekben és az ima
misztikumában és a tanokban, amiket olyan nagy szentek, mint Loyolai
Ignác, Assisi Szent Ferenc, Szalézi Szent Ferenc, Avilai Szent Teréz és
mások adtak, és ma a keleti lelkiség és misztika felé fordulnak, ami a
hinduizmusból és a buddhizmusból táplálkozik. E miatt az igaz
kereszténynek meg kell vizsgálnia a jóga kompatibilitását a keresztény
lelkiséggel, és megfontolni, hogy ezeket a technikák beilleszthetők-e a
keresztény imába és gondolkodásba.
Mi
a jóga? A szó azt jelenti, hogy „egység„, a jóga célja egyesíteni
valaki időleges (átmeneti) önmagát, a „JIVA„-t a végtelen „BRAHMAN„-nal,
a hindu Isten koncepcióval. Ez az Isten nem egy személyes Isten, hanem
egy személytelen spirituális anyag, ami egy a természettel és a
kozmosszal. A Brahman egy személytelen isteni anyag, ami „szétterjed,
beburkol és alapja (mélysége) mindennek„. A jóga gyökerei a Krisztus
előtti 1000-ből való hindu Upanishadból származik, és eképpen beszél a
jógáról: „egyesítsed a benned levő fényt a Brahman fényével„.
„Az
abszolút az magunkban van„, mondja a Chandogya Upanishad, „TAT TUAM
ASI„ avagy „TE AZ VAGY„. Az isteni ott lakozik mindegyikünkben az Ő
mikrokozmikus képviselőjén keresztül, aki önnön magát Jivának hívja. A
Bagavad Gitában Krisna isten úgy írja le Jivát, mint „az én örökkévaló
részem„, és „a jóga öröme eljön a jógihoz, aki egy Brahmával. „ Kr. u.
150-ben Patanjali jóga elmagyarázta a nyolc utat, amely a jóga
gyakorlatokat elvezeti a tudatlanságból a megvilágosodásig � nyolc út,
mint a lépcső. Ezek az önkontrol (yama), a vallási szertartás (niyama), a
pózok (asana), légzőgyakorlatok (pranayama), az érzékelés szabályozása
(pratyahara), koncentrálás (dharana), mély elmélkedés (dhyana),
megvilágosodás (samadhi). Érdekes megjegyezni itt, hogy a pózokat és
légzőgyakorlatokat a Nyugaton sokszor az egész jógával azonosítják,
holott csak a 3. és 4. lépés a Brahmával való egyesülés felé! A jóga
nemcsak fizikai gyakorlatok összetett rendszere, hanem spirituális
diszciplina, melynek értelme, hogy a lelket elvezesse a samadhi-hoz, az
isteni léttel való teljes egyesüléshez. A samadhi az az állapot, melyben
a természetes és az isteni eggyé válik, ember és Isten egyesül
mindenfajta eltérés nélkül (Brad Scott: Gyakorlat vagy vallásgyakorlás?
Amit az oktató sosem tanít meg a hatha jóga osztályokban. Wathcman
Expositor, Vol. 18. No. 2, 2001).
Az
ilyen nézet radikálisan ellentétes a kereszténységgel, amely tisztán
különbséget tesz a Teremtő és a teremtett, Isten és ember között. Isten a
„Másik„, és sosem önmagunk. Szomorú, hogy a jóga, reiki, és más
diszciplinák és meditációk hirdetői tévesen idéznek egyes különálló
bibliai igehelyeket, hogy érvelésüket bebizonyítsák, mint „ te vagy az
Isten temploma„ , „belőled árad az élő víz„ , „te bennem leszel és én
tebenned„ , „élek, de már nem én, hanem Krisztus él énbennem„ , stb.
anélkül, hogy megértenék ezen szavak kontextusát és értelmét a
Bibliában. Vannak emberek, akik Jézust jógiként ábrázolják, ahogy ezt
láthatjuk ma a gyülekezetek kápolnáiban és a plébániákon � Jézus jógi
pózokban meditál!
Ahhoz,
hogy Jézust „jóginak„ nevezzük, tagadnunk kell Őbelőle fakadó
istenségét, szentségét és tökéletességét, és azt sugalljuk, hogy bukott
természete van, ami ki van téve a tudatlanságnak és illúziónak (Maya),
hogy Neki fel kellett szabadulnia az emberi feltételek alól a gyakorlás
és a jóga diszciplinája által. A jóga nem összeegyeztethető a keresztény
lelkiséggel, mivel panteisztikus (Isten minden és minden Isten), és azt
tartja, hogy csak egy Valóság van, minden más illúzió vagy Maya. Ha
csak egy abszolút realitás van és minden más illuzórikus, akkor nem
lehet semmilyen kapcsolat és szeretet. A keresztény hit középpontja a
hit a Szentháromságban, az Atyában, Fiúban és Szentháromságban, a
háromszemélyű egy Istenben, a szeretetkapcsolat tökéletes modelljében. A
kereszténység minden a kapcsolatokról szól, Isten és emberek között.
„Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes
elmédből. Ez a legnagyobb, az első parancs. A második hasonló hozzá:
Szeresd felebarátodat, mint saját magadat. „ (Mt 22,37-39).
A
hinduizmusban a jó és a rossz, mint a fájdalom és öröm illuzórikus
(Maya) és ezért nem valódi. Vivekananda, a modern hinduizmus legnagyobb
tiszteletben álló ikonja azt mondta, hogy a jó és a rossz egy és
ugyanaz! (Vivekanda: „Jógák és egyéb művek„ , kiad. Ramakrishna
Vivekanda Központ, NY, 1953). A kereszténységben a bűn nyugtalanító
érzése, a vétség Isten szentsége ellen, elválaszthatatlan hitünktől,
mivel a bűn az oka annak, amiért szükségünk van a Szabadítóra. A
megtestesülés, az élet, a szenvedés, a halál és Jézus feltámadása
számunkra a szabadítás eszközeit jelentik, hogy megszabadítson bennünket
a bűntől és annak következményeitől. Nem mellőzhetjük ezt az alapvető
különbséget azért, hogy beolvasszuk a jógát és más keleti meditációs
technikákat a keresztény lelkiségbe. A jóga gyakorlata legjobb esetben
pogány, legrosszabb esetben okkult. Ez az antikrisztus vallása, és a
történelemben először széles körben gyakorolják a nyugati világban és
Amerikában. Nevetséges, hogy még a keresztet vagy keresztény szimbólumot
viselő jógi mesterek is becsapják az embereket mondván, hogy a jógának
semmi köze a hinduizmushoz és állítják, csak más kultúrák befogadásáról
van szó. Egyesek a jógát keresztény mozdulatokkal ruházzák fel és
„keresztény jógának„ hívják. Itt nem más népek kultúrája befogadásának
kérdéséről van szó, hanem más vallás elfogadásáról, ami irreleváns a mi
vallásunk és vallási eszméink szemszögéből.
Kár,
hogy a jóga széles körben elterjedt az óvodától kezdve az egészségügyi,
pszichológiai stb. oktatási intézmények minden formájában, magát
tudománynak hívja, miközben ahhoz semmi köze sincs; olyan címkék alatt
adják el, mint „relaxációs therápia„,„önhipnózis„ , „kreatív
vizualizáció„ , „centering„ , stb. A hatha jóga, amely széles körben
elterjedt Európában és Amerikában a relaxációs és feszültségmentesítő
gyakorlatokban, az ortodox hinduizmus hat elismert rendszerének egyike,
gyökereiben vallásos és misztikus, egyike a jóga legveszélyesebb
formáinak (Dave Hunt, A kereszténység csábítása), p. 110). Emlékezzünk
Szent Pál szavaira: „S ez nem csoda, hiszen a sátán is a világosság
angyalának tetteti magát„ (2Kor 11.14). Igaz, hogy sok embert
meggyógyított a jóga és a meditáció más keleti ágai és imái. A
keresztényeknek itt azt a kérdést kell feltenniük, hogy szükségük van-e a
gyógyulásra és az anyagi előnyökre, avagy az Úr Jézus Krisztusra,
akiben hisznek, aki a forrása minden gyógyulásnak és jó egészségnek.
A
vágy istenné válni a teremtés történetének első és második bűne, ahogy
időrendben ez a Bibliában szerepel: „Azt gondoltad magadban: én az égbe
megyek föl, az Isten csillagai fölé állítom trónomat. Az egybegyűlés
hegyén telepszem majd meg, messze fenn, északon. Felszállok a felhők
magasába, hasonló leszek a Fölségeshez! „ (Iz 14.13-14). A kígyó mondta
az asszonynak: „Semmi esetre sem fogtok meghalni. Isten jól tudja, hogy
amely napon abból esztek, szemetek felnyílik, olyanok lesztek, mint az
istenek, akik ismerik a jót és a rosszat„ (Ter 3,4-5). A jóga
filozófiája és gyakorlata azon a hiedelmen alapszik, hogy az ember és
Isten egyek. Arra tanít, hogy saját magunkra figyeljünk, és ne az
egyetlen, igaz Istenre. Arra bátorítja a résztvevőt, hogy az élet
problémáira és kérdéseire a választ saját tudatunkban és lelkünkben
keressük, ne pedig Isten igéjében találjunk megoldást a Szentlélek
által, ahogy ez a kereszténységben van. Határozottan nyitottá válik az
ember az Isten ellenségének a megtévesztéseire, aki keresi az
áldozatokat, kiket el tud vinni Istentől és az egyháztól (1Pét 5,8)
Az
utóbbi nyolc évben főleg európai országokban hirdetem Isten igéjét,
melyek egykor a kereszténység bölcsője voltak, evangelizátorokat és
misszionáriusokat, mártírokat és szenteket adtak. Hívhatjuk-e ma Európát
kereszténynek? Nem igaz-e, hogy Európa eltörölt minden keresztény elvet
és értéket az életből? Miért szégyelli Európa kimondani, hogy
keresztény gyökerekkel rendelkezik? Hol van a morális érték és etika,
melyet európaiak gyakoroltak századokon át, és melyeket átadtak más
országoknak és kultúráknak, bátran hirdetve az Evangéliumot?
Gyümölcséről ismerjük meg a fát! Hiszem, hogy ezek a kételyek és
összegabalyodások, elszakadások és hűtlenségek, vallási kimértség és
közöny azóta jött Európába, amikor a keleti miszticizmusokat és
meditációkat, ezoterikus és New Age praktikákat bevezették Nyugaton. A
karizmatikus lelkigyakorlatokon a résztvevők többsége különböző morális,
lelki, mentális és fizikai problémákkal érkezik, hogy megszabaduljanak
és meggyógyuljanak és új életet kezdjenek a Szentlélek ereje által.
Őszinte szívvel állítom, hogy a résztvevők 80-90 százaléka foglalkozott a
jógával, reikivel, reinkarnációval, stb. a keleti vallásos praktikák
közül, ahol elvesztették hitüket Jézus Krisztusban és az egyházban.
Horvátországban, Boszniában, Németországban, Ausztriában és
Olaszországban világos példákat láttam, ahol egyesek, kiket sötét
hatalmak kerítettek birtokukba, így kiabáltak: „én vagyok a reiki„ , „én
vagyok Mr. Yóga„ , személyként azonosítva önmagukat ezekkel a
dolgokkal, miközben gyógyító imát mondtam értük. Később, szabadító imát
kellett imádkoznom fölöttük, hogy megszabaduljanak a gonosz fogságából.
Van
néhány ember, aki azt mondja, „nincs semmi rossz ezekben a
gyakorlatokban, elég, ha nem hiszünk a mögöttük levő filozófiákban„. A
jóga, reiki, stb. hirdetői maguk igen világosan állítják, hogy a
filozófia és a gyakorlat elválaszthatatlan. Egy keresztény sehogy
semmilyen módon nem fogadhatja el a jóga filozófiáját és gyakorlatát,
mivel a kereszténység és jóga kölcsönösen kizárják egymást. A
kereszténység az ember fő problémájaként a bűnt tekinti, a kudarcot,
hogy alávesse magát egy morálisan tökéletes Isten karakterének és
mércéjének. Az ember elidegenült Istentől, és szüksége van a
kiengesztelődésre. A megoldás Jézus Krisztus „az Isten báránya, aki
elveszi a világ bűneit„. Jézus kereszthalála által Isten kiengesztelte a
világot Önmagával. Ő hívja most az embereket, hogy szabadon fogadják az
Ő üdvössége összes kiváltságát, egyedül a Krisztusba vetett hit által. A
jógával ellentétben a kereszténység úgy tekinti az üdvösséget, mint
ingyenes ajándékot, amit csak megkapni lehet, nem pedig kiérdemelni vagy
megszerezni valaki saját fáradozása vagy munkája által. Amire ma
Európában vagy máshol szükség van, a krisztusi üzenet erőteljes
tanítása, amely a Bibliából ered és amit az Egyház értelmez azért, hogy
eltávolítsa a kételyeket és zavarokat, melyek széles körben elterjedtek a
keresztények között Nyugaton, és hogy elvezesse őket az útra, az
igazságra és az életre: Jézus Krisztushoz. Csak az igazság tesz szabaddá
bennünket.
Forrás:
www.karizmatikus.hu