2020. december 22., kedd

„A templom kárpitja kettéhasadt fölétől aljáig” (Mt 27,51)

 

„Jézus pedig ismét nagy szóval kiáltván, kiadá lelkét. És íme a templom kárpitja kettéhasadt fölétől aljáig, és a föld megindula, a kősziklák megrepedének; és a sírboltok megnyílának, és sok elhunyt szentnek teste feltámadott, és kijövén a sírokból az ő feltámadása után bemenének a szent városba, és sokaknak megjelenének.” (Mt 27,50-53)
„Jézus pedig nagy szóval kiáltván, kiadá lelkét. És a templom kárpitja ketté hasada fölülről egész le.” (Mk 15,37-38)


Nemrégiben hallottam ezt az elmélkedést:

Urunk Jézus Krisztus testi születése és földi élete analógiában van misztikus Testének, az Egyháznak a születésével és történetével, melyeknek párhuzamos állomásait nem is olyan nehéz felismerni.

1. Urunk csendben, a világtól távol, egy viszonylag eldugott helyen született, szerény körülmények között. Mindössze szülei és az egyszerű nép jámbor képviselői, az angyalok hangjára odasiető pásztorok voltak jelen. – Az Egyház születésének nagy eseményén is kevesen, 11 tanítványa és Édesanyja, volt jelen.

2. Nem sokkal Jézus születése után a Szent Családnak Egyiptomba kellett menekülnie üldözőik elől. – Ez felel meg a fiatal Egyház kezdődő üldözésének Néró idejében, amikor első vezéreit is elveszíti.

3. Jézus 30 éves, amikor megkezdi nyilvános működését. Három évig bejárja az országot, tanít, prédikál, csodákat művel. – Urunk, mielőtt felment a mennybe, ezt a feladatot adta tanítványainak: „Elmenvén tehát, tanítsatok minden népet, megkeresztelvén őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében; tanítván őket megtartani mind, amiket parancsoltam nektek.” (Mt 28,19-20) Az apostolok Jézus utasítására tehát bejárták az akkor ismert világot, és mindenütt hirdették Jézus igéit. Szent Pál a római birodalomban elkezdte a pogányok megtérítését. A mag kikelt, és Jézus halála után mintegy 300 évre az Egyház először polgárjogot kapott, majd további pár évtized után a római birodalom államvallása lett.

4. Jézus dicsőséges bevonulása Jeruzsálembe: Virágvasárnap. – A katolikus középkor, amikor mindent átitatott a kereszténység.

5. Jézus közeledő szenvedése, a főpapok és farizeusok elhatározzák halálát. – A humanizmussal kezdődő, majd a reneszánsszal folytatódó hitehagyás, ami először a protestantizmussal, majd a francia forradalommal éri el tetőpontját. Ez a hitehagyás nem csak, de elsősorban még a világiakat, és az uralkodó osztályokat érinti.

6. Júdás elárulja Jézust; a tanítványok mind elszaladnak, amikor Jézust elfogják, és Péter háromszor megtagadja Őt. – A klerikusok egyre általánosabbá váló hitehagyása, a modernizmus térhódítása, majd hivatalos beiktatása Rómában az ú. n. II. Vatikáni Zsinaton; az Egyház belülről történő szétzúzása.

7. Jézus halála, amikor az övéi közül mindössze hárman állnak keresztje alatt. – Krisztus Egyháza „egyre erősebben egyes személyekre és otthonokra redukálódik. … A gonosz arcátlansága eléri csúcspontját. … A végén az Egyház látszólag végső vereséget fog elszenvedni” (lásd Pie bíboros szavait)
Amilyen mértékben a kezdeti időkben Jézus híveinek száma növekedett, s vele az Egyház egyre jobban terjeszkedett, most ugyanolyan mértékben zsugorodik össze, mígnem szinte csak ugyanannyi hívő marad, mint az Egyház születésekor volt. Lásd Urunk Jézus Krisztus saját szavait: „De amikor eljön az Emberfia, gondoljátok, talál hitet a földön?” (Lk 18,8) És a szeretett tanítvány, Szent János látomása ezen időkről: „Azt is megengedték neki, hogy harcot indítson a szentek ellen és legyőzze őket. Sőt hatalmat kapott minden törzs, nép, nyelv és nemzet fölött.” (Jel 13,7)

8. A templom kárpitjának fölülről lefelé – tehát nem emberkéz okozta – történő kettéhasadása, azaz a zsidó áldozat érvényességének megszűnte, az Ószövetség vége. Isten választott népe ezentúl a Krisztus-követőkből áll. – A zsidók templomának központját, a szentélyt, melybe csak a főpap léphetett be, magas kárpit választotta el a templom többi részétől. Ennek kárpitja hasadt meg Jézus halálakor, mégpedig felülről lefelé, ahogy az evangélisták erről beszámolnak. Isten elvetette a hűtlenné vált zsidó népet. Ugyanígy elveti most a hűtlenné vált zsinati szektát, amiben, csakúgy, mint Jeruzsálemben Krisztus halála után még 40 évig, ugyan tovább folynak a szertartások, de ezek már szentségtörések, Istennek nem-tetszők, sőt gyalázatosak a szemében.

9. Jézus feltámadása. – Ahogy Jézus halála után a tanítványok azt hitték, hogy minden elveszett, és egyedül a Boldogságos Szűz emlékezett Fia szavaira, hogy az Emberfia harmadnapon feltámad, úgy van ma is: Látva a borzalmakat, a gonoszág teljesnek tűnő hatalmát, a zsinati szekta szentségtöréseit, egyszóval a teljesen kilátástalan helyzetet, hajlunk arra, hogy lehetetlennek tartsuk az Egyház feltámadását, Krisztus végső győzelmét. Holott ismerjük a fatimai Szűz szavait is, melyekkel megígérte, hogy a sok megpróbáltatás után az ő Szeplőtelen Szíve fog győzni. De mindenekelőtt ismerjük Urunk Jézus Krisztus szavait, miszerint újra el fog jönni, és mindent helyre fog állítani. „Akkor feltűnik az égen az Emberfia jele, és a mellét veri a föld minden népe, mert látja, amint az Emberfia eljön az ég felhőin, nagy hatalommal és dicsőséggel. Elküldi angyalait hangos harsonaszóval, s összegyűjtik a választottakat a szélrózsa minden irányából, az ég egyik szélétől a másikig.” (Mt 24,30-31) Hogy ez mikor lesz, azt nem tudjuk, de hogy megtörténik, abban sziklaszilárdan hinnünk kell. És Urunk megígérte, hogy „aki mindvégig kitart, az üdvözül” (Mt 24,13)

http://katolikus-honlap.hu/2001/kettehas.htm

Jancsi karácsonya

 

Jancsi Nagypapája fafaragó volt. Így Karácsonyra kis „Bethlehemest” készített.

Jancsika nap mint nap figyelte, hogyan készülnek a kis fafigurák. Karácsonyra el is készült minden. A Nagyapa munkája befejeztével elindult,  hogy a szülőknek segítsen a készülődésben.

A kis Jancsi csodálattal gyönyörködött a „művön”.

Csak nézte, nézte a Szent Családot… Különösen a kis JÉZUS ragadta meg a figyelmét.

Ahogy így nézte, nézegette: CSODA történt. A kis JÉZUS megelevenedett és a kis karját nyújtotta feléje… Jancsi örömmel és lelkesen válaszolt erre a mozdulatra:

JÉZUSKA Neked adom a legkedvesebb játékaimat: és sorolta, sorolta ezeket egymás után.

A kis JÉZUS azonban a fejével nemet intett, és meg is szólalt.

  • Ezeket nem kérem.
  • Hát akkor mivel ajándékozzalak meg Téged? – kérdezte Jancsi döbbenten.
  • Három dolgot kérek tőled – volt a válasz.
  • Mit adjak Neked? – mondta csodálkozva a kisfiú.
  • Add nekem a reggeliző bögrédet!
  • Azt nem lehet – válaszolta Jancsi – tudod reggel eltörtem.
  • Add nekem mindazt, ami eltörött. Én majd éppé és egésszé teszem.

Add nekem az utolsó matematika dolgozatodat is!

  • Az sajnos elégtelen lett – felelte bánatosan Jancsi.
  • Add nekem mindazt, ami elégtelen! Én majd elégségessé teszem.

Add nekem a reggelinél Édesanyádnak adott válaszodat is.

  • Azt nem lehet JÉZUSKA – válaszolta szomorúan: „Hazudtam” - és elpirult a fiú.
  • Add nekem minden hazugságodat és bűnödet! Én majd eltörlöm ezeket!
  • Igen! Mindent Neked adok kis JÉZUS! – kiáltotta Jancsi vidáman, s úgy érezte, hogy a gyermek JÉZUS most már a szívében van. Nem is látta mozdulni többet a kis JÉZUS-figurát a fa jászolkában. Mégis valami kimondhatatlanul nagy öröm töltötte el.

Ilyen boldog karácsonya még nem volt.


https://engesztelok.hu/irasok-tanulmanyok/1563-jancsi-karacsonya

A homoszexuális együttélések törvényesítését kérte a lett parlamenttől Riga érseke

A házasságon kívüli és a homoszexuális együttélések törvényi elismerését kérvényezte a lett nemzeti parlamenttől Riga érseke, Zbigņevs Stankevičs (a képen), a december 15-ei személyes meghallgatásán. A kéréséhez Lettország teljes (négyfős) katolikus püspöki konferenciája csatlakozott.

zbignevs-stankevics-large.jpg"Nem a hagyományos család koncepcióját kérdőjelezzük meg, hanem olyan mechanizmusokról beszélünk, amelyek védelmezik ezeket a párkapcsolatokat, még az azonos neműek közöttieket is, amik kívül esnek a házasság hagyományos definícióján." - jelentette ki a püspöki konferencia nevében Stankevičs érsek.

A püspöki kar állásfoglalására azután került sor, hogy novemberben a lett alkotmánybíróság kimondta: a "család" fogalma tágabb annál, hogy csak a férfi-nő házasságon alapuló életközösségeket fogalja magába, a fogalom az együttélés más formáira is ki kell, hogy terjedjen. A lett alkotmány ugyanakkor kimondja, hogy a házasság "férfi és nő szövetsége".

"Félre kell tennünk minden ideológiát, és valódi törvényi keretet kell megalkotnunk, amely védelmezni a társadalom valamennyi tagját." - értelmezte a parlament előtt a püspökök álláspontját Riga érseke. "Arra kell törekednünk, hogy a társadalmat egyesítsük, nem arra, hogy megosszuk." - tette hozzá.

A Hittani Kongregáció legutóbb 2003-ban erősítette meg, hogy katolikus személy nem kezdeményezheti, nem támogathatja, és nem is hagyhatja jóvá a homoszexuális együttélések törvényi elismerését. Az Egyház tanítása és a dokumentum érvelése egyértelműen kizárja a nem azonos neműek közötti élettársi kapcsolatok törvényi elismerhetőségét is.

A lettországi püspöki kar állásfoglalása ugyanakkor összhangban van Ferenc pápának az október 21-én Rómában bemutatott "Francesco" filmben tett kijelentéseivel, amelyekben a pápa a homoszexuális együttélések törvényi elismerése mellett tett hitet. Ferenc pápa a filmben felidézte, hogy ő már 2010-ben Buenos Aires érsekeként is nyilvánosan indítványozta ezt, a "melegházasság" akkori társadalmi vitájában.

A "Francesco" filmet követő nyilatkozatok közt La Plata akkori érseke megerősítette, hogy Ferenc pápa érsekként is valóban ezt az álláspontot képviselte, ugyanakkor azt is leszögezte, hogy 2010-ben Bergoglio érsek kezdeményezését az argentin püspöki kar leszavazta, épp azért, mert nem tartották összeférhetőnek az Egyház tanításával.


(Forrás: LaNuovaBQ.it, Le Figaro)
https://katolikusvalasz.blog.hu/2020/12/22/a_homoszexualis_egyuttelesek_torvenyesiteset_kerte_a_lett_parlamenttol_riga_erseke


December 22-én a La Nuova Bussola olasz katolikus híroldal közlése nyomán mi is arról adtunk tájékoztatást, hogy Riga érseke a házasságon kívüli együttélések, köztük a homoszexuális párok együttéléseinek törvényi elismerését kérvényezte a lett parlament egyik meghallgatásán. Az erről szóló beszámolót, amelyet egy elvileg hiteles forrás, a lett nemzeti hírügynökség (LETA) tett közzé, számos világi és katolikus oldal is átvette.
A hír azonban, ahogyan azt a LETA közölte, hamis volt.

zbignevs-stankevics-large.jpgZbigņevs Stankevičs rigai érsek (a képen) több orgánummal is igyekezett felvenni a kapcsolatot, hogy tisztázza a történteket (egy tisztázó cikk a lett püspöki kar híroldalán is megjelent). Ahogy azt a La Nuova Bussola-nak elmondta, a beszéde, amelyet december 15-én a lett nemzeti parlament társadalmi ügyekért felelős bizottsága előtt mondott el, teljesen más hangvételű volt, mint ahogy arról a LETA beszámolt, a célja pedig épp az volt, hogy a család fogalmának egyediségét vegye védelmébe az LMBT-lobbival szemben.

Stankevičs érsek szerint a LETA hamis beszámolója a parlamenti beszédéről

erkölcsi károkat okozott nemcsak személyesen nekem, de az egész Egyháznak, amelynek püspöke vagyok.

Arról, hogy mi zajlik épp Lettországban, az érsek így nyilatkozott: "Ahogy Nyugat-Európában 10-20 évvel ezelőtt, néhány éve itt is háború zajlik a természetes család ellen. A 2018-as választások óta Lettországnak nagyon széttöredezett parlamentje és kormánya van, és nagyon megerősödött az LMBT-párti jelenlét a politikában és a médiában."

Az érsek szerint emiatt a küzdelem a természetes rend védelmezői és az LMBT-mozgalom antropológiai forradalmát hirdetők között szélsőségessé vált, a homoszexuális együttélések törvényesítésének kérdése pedig a lett parlamentet is elérte. Novemberben a lett alkotmánybíróság kimondta, hogy az azonos nemű pároknak is joguk van a gyermekek után járó "apasági szabadsághoz", és arra kötelezte a parlamentet, hogy hozza összhangba a vonatkozó törvényt az ítélettel.

Erre reagálva adott ki nyílt levelet a lett katolikus püspöki konferencia december 14-én, amiben arra kérték az illetékes közjogi méltóságokat és parlamenti bizottságokat, hogy ne változtassák meg a természetes család és házasság definícióját.

A rigai érsek parlamenti beszédére ezután egy nappal, december 15-én került sor. Mint állítja, a püspöktársaival együtt olyan jogtechnikai megoldást kértek a parlamenttől, amely "nem érint ideológiai kérdéseket, és nem sérti a társadalom alapvető értékeit".

Ilyen megoldásként javasolta Stankevičs érsek a püspöki kar nevében, hogy a törvény biztosítson bizonyos jogokat - pl. lakásbérléssel, kórházi látogatással, más pénzügyekkel kapcsolatos jogokat - nem házasságban együtt élőknek is, köztük nevelőszülőség, idős vagy fogyatékos ember gondozása miatt együtt élőknek, vagy épp szerzetesi közösségben együtt élőknek is.

A püspökök ebben külön hangsúlyozták, hogy az érintett személyek együttélése ne az állam által "bejegyzett", hanem pusztán az adott személyek által "bejelentett" legyen. Ez utóbbi szerintük egy értéksemleges koncepció, ami nem jelentene az állam részéről olyan elismerést, amely a házassági együttéléshez lenne hasonlítható. A bejelentés ügymenete egyszerűbb is lenne, és ahogy más parlamenti csoportok már rámutattak, ehhez a közjegyzői, és nem a házassági és családügyi törvényt lenne szükséges módosítani.

A fentiek alapján a lett püspöki kar tiltakozását fejezte ki a LETA hírügynökségnél a koncepciózus hírközlésük miatt, és bizonyítékként az érseki beszéd felvételét is csatolva, a tudósításuk megváltoztatására kérték őket. A LETA a kérésnek eleget tett, átírva nemcsak a cikk tartalmát, de annak megdöbbenést keltő főcímét is. A La Nuova Bussola a helyzet tisztázódása után korrigáló cikket közölt, az eredeti tudósítást pedig törölte.

A KV Blog ezzel a cikkel kívánja a korrekciót megtenni. A korrekció tényére a december 22-ei cikkünkben frissítésként hívjuk fel a figyelmet, a történeti hitelesség és értelmezhetőség kedvéért ugyanakkor a cikk többi részét változatlanul hagyjuk.

A római Szentszék legutóbb 2003-ban erősítette meg, hogy katolikus személy nem kezdeményezheti, nem támogathatja, és nem is hagyhatja jóvá a homoszexuális együttélések törvényi elismerését. Az Egyház tanítása és a dokumentum érvelése egyértelműen kizárja a nem azonos neműek közötti élettársi kapcsolatok törvényi elismerhetőségét is.

(Forrás: LaNuovaBQ.it)
https://katolikusvalasz.blog.hu/2020/12/27/a_lett_nemzeti_hirugynokseg_hamisitotta_meg_a_rigai_ersek_allasfoglalasat_a_homoszexualis_egyutteles