Aki egy kis
időt is tölt a Facebook-on bizonyára több alkalommal is láthatta
felbukkanni Brittany Maynard képét az elmúlt hetekben és ezek között
valószínűleg olyan is akadt, amik barátainak támogató vagy akár
áhítattal teljes kommentjeivel társultak, mint például ez, amit épp az
imént olvastam: „Hihetetlen! Fantasztikusan felemelő történet! Brittany,
annyira bátor vagy!!”
Megbocsátjuk, ha nem kattintottál a
cikkre, hogy elolvasd. Az emberre olyan mennyiségű „inspirációt” ont a
közösségi média, hogy könnyű túltelítődni. Mielőtt azonban innen is
továbbállnál, abban a hiszemben, hogy valami Brittany Maynard nevű lány
minden jel szerint valami hőstettet hajtott végre, szeretném, ha tudnád,
hogy pontosan miről áradoznak a barátaid:
2014. november 1-én, a 29 éves Brittany Maynard meg fogja ölni magát. [A cikk eredetileg október 6-án jelent meg.]
Egy orvos és egy mérget tartalmazó tabletta segítségével véget vet az életének.
Öngyilkosság.
A barátaidra egy ember öngyilkossági szándéka volt nagy hatással.
Aggódsz már?
Nem kétséges, hogy Brittany története
tragikus. Szeretném leszögezni, hogy bár nem osztozom a döntését kísérő
szinte egyetemes csodálatban, mélységesen együtt érzek vele.
A történet néhány mondatban:
2014 elején Brittany-nál agydaganatot
diagnosztizáltak. Az orvosok először azt mondták, hogy 10 éve van még
hátra, azonban a 10 év rövid idő alatt néhány hónapra redukálódott,
mivel a betegség a vártnál gyorsabban terjedt.
Néhány hónap kutatómunkát követően
Brittany úgy döntött, hogy inkább „méltósággal hal meg”, minthogy
szembeszálljon a betegséggel, ami minden bizonnyal szenvedéssel és
fájdalommal járt volna. Ennek érdekében a férjével Oregon államba
költöztek, ahol legális az orvosi közreműködéssel végrehajtott
öngyilkosság, majd beírta halálának tervezett dátumát a naptárába.
Azért döntött november 1. mellett, mert a férje születésnapja október 30-án van.
Egy eutanáziát népszerűsítő szervezet számára videó felvételt készített arról, hogy milyennek képzeli el utolsó pillanatait:
„Azt tervezem, hogy közvetlen családom vesz majd körül, tehát a
férjem, az édesanyám és a nevelőapám, és a legjobb barátom, aki
egyébként orvos. A közös hálószobánkban fogok meghalni az emeleten,
miközben a férjem és az édesanyám mellettem lesznek. Csendesen távozom,
miközben valamilyen zene szól a háttérben.”
Nekem még nem volt gyógyíthatatlan
rákom. Elképzelni sem tudom, hogy ez milyen félelemmel, kínnal vagy
pánikkal járhat és imádkozom mindenkiért, aki ezzel a szörnyű
betegséggel küzd! Szomorú vagyok, hogy Brittany ebben a betegségben
szenved és egyértelmű, hogy ilyen nehéz terhet még soha nem kellett
viselnem az életben (bár ez bármikor megtörténhet).
Ismerve Brittany állapotát, könnyen
megvádolhatnak azzal, hogy érzéketlen vagy akár kegyetlen vagyok, amiért
kritizálni merem a döntését. Azt azonban vegyük figyelembe, hogy
egyikünk sem tudna ma Brittany esetéről, ha ő nem dönt úgy, hogy széles
nyilvánosság előtt népszerűsíti választását. Brittany számos cikket
publikált, videót készített és még alapítványokat is létrehozott azzal a
céllal, hogy az eutanázia jogi és társadalmi elfogadását elősegítse.
Brittany egy rákbeteg lány és emellett
az öngyilkosság ellenállhatatlan szóvivője is. Ez utóbbi szerep teszi
szükségessé számunkra, akik ellenezzük a halálkultuszt, hogy
felszólaljunk. Hallgatásunk halálos lehet, a szó szoros és átvitt
értelmében egyaránt.
Eljött az idő, amikor azok, akik úgy
érzik, az öngyilkosság nem tekinthető elfogadható „gyógymódnak” a rák
kezelésére, megszólaljanak! Egyelőre azonban a Brittany esetével
kapcsolatos írások és megnyilvánulások aggasztóan egyoldalúak.
A CBS például bemutatta Brittany
eutanázia reklámját és ahelyett, hogy ellentmondásos ügyként kezelte
volna, „hatalmas” bizonyságnak nevezte és egyetértett, hogy a döntést
csak üdvözölni lehet.
Más, objektívnek mondott cikkek pedig az
eutanázia helyett inkább a „méltóságos halál” kifejezést használták.
Pontosan ezeket a szavakat használnám én is az orvosi közreműködéssel
végrehajtott öngyilkosságra, ha feljelentés helyett népszerűsíteni
szeretném az eljárást.
Döbbenettel tapasztaltam a tömeg és
közösségi médiában, hogy az öngyilkosságra ma már a „méltóság”,
„bátorság” és „erő” a leggyakoribb jelző. Olyan frázisok is
előbukkantak, amiket eddig a gyilkosság egy bizonyos formájánál
használtak előszeretettel: „a saját testéről van szó”, „ez az ő saját
döntése”, vagy „ez az ő élete”.
A hozzászólásokat olvasva elszörnyed az
ember az eutanáziával kapcsolatos vak és már-már imádattal felérő
frázisokon. Olyan jelzőkkel találkozunk, amelyek eddig a hősök és
mártírok számára voltak fenntartva. Néhány példa a
Raw Story oldaláról:
Ez a nő ki….ul BÁTOR és önzetlen. Respekt.
Csodálom a bátorságáért és csak remélni tudom, hogy én is ilyen erős leszek, ha hasonló döntéssel kell szembenézzek.
Micsoda bátor nő! Méltóság és béke.
Le a kalappal a bátorsága és őszintesége és bátorsága előtt, egy ilyen szörnyű helyzetben.
Úgy tűnik a mi modern, felvilágosult társadalmunkban Brittany Maynard mártír. Az önpusztítás ügyének mártírja.
Szörnyű még rá gondolni is, hogy a
gyerekeim egy olyan világban nőnek fel, amelyik nyíltan és ilyen
szenvedéllyel tiszteli az öngyilkosságot. A gondolat, hogy „bátornak”
nevezzünk valakit, azért mert megöli magát, annyi problémát vet fel,
hogy azt sem tudom, hol kezdjem. Talán induljunk el a
legkézenfekvőbbtől:
Az ilyen emberek nem bátrak? Ők nem
méltóságteljesek? Azt gondoltam, hogy ezt hívják bátorságnak és
állhatatosságnak. Sajnálom, de nem támogathatunk két egymásnak teljes
mértékben ellentmondó hozzáállást. Amennyiben a rák elleni küzdelem
bátornak mondható, akkor az pontosan azért van, mert az illető küzd és
nem adja fel és nem választja inkább a halált.
Más szóval, amennyiben a rákkal való
végsőkig kitartó küzdelem bátor tett, akkor az a döntés, hogy feladjuk
és a „saját feltételeink szerint szállunk ki” nem lehet az. Az egyik
éppen azért bátor, mert nem egyenlő a másikkal. Éppen azért
tiszteletreméltó az egyik, mert a másik lehetőség ellenére is ezt
választja.
Szóval akkor melyik számít bátornak? Melyiket tiszteljük?
Értitek? Brittany „méltósággal” hal meg,
ergo meghalni rákban nem méltóságteljes. Azt állítjátok ezzel, hogy
azok, akik rákban halnak meg, nélkülözik a méltóságot. Nézz szembe
ezzel! Vállald a felelősséget a szavaidért!
És egyáltalán mit jelent az, hogy az
eutanázia segítségével a „saját feltételeink szerint távozunk”?
Legyőztük volna a halált azzal, hogy általa elmenekülünk az élettől? „A
saját feltételeink szerint”? Talán a mérget előállító gyógyszergyártó
feltételei szerint, de, hogy ezt a sajátunknak nevezzük… Senki sem a
saját feltételei szerint hal meg, mert ha így lenne, akkor a fájdalom és
halál bele se kerülne a képletbe.
Nem mi fektetjük le létezésünk
szabályait. Szabad akarattal rendelkezünk, de nem birtokoljuk magunkat
és ezt azzal sem vagyunk képesek megváltoztatni, ha megsemmisítjük
magunkat. Ez olyan, mintha egy radírral akarnánk könyvet írni.
Az életet kaptuk, az élet részesei
vagyunk, de nem birtokoljuk. Nem tudjuk olyan formában birtokba venni,
mint ahogy egy kétéves kiragadja a játékot társa kezéből, azt kiabálva,
hogy „Az enyém!” Hála Istennek az életünk ennél hatalmasabb! Az életed
nem egy véletlen szüleménye, nem is egy véletlen mutáció vagy
értelmetlen okozat eredménye.
Elismerem, ha semmik vagyunk és a
semmiből jöttünk és halálunk után semmivé válunk, akkor az
öngyilkosságnak lehet valami értelme, mert visszaadja a testet a
semminek. A test visszatér a természetes semmi állapotába. Visszatérünk a
mélységbe, ahol nincs öntudat, nincs értelem vagy lét. A legtöbb ember
azonban nem így gondolkozik. A legtöbb ember nem radikális nihilista.
Még Brittany Maynard sem az, ezért mondta, hogy halála után tovább megy
„oda, ami következik”. A lelke mélyén tudja, hogy létezik egy másik
dimenzió és, hogy a felszín alatt egy mélyebb jelentés rejlik. Tudja,
ahogyan szerintem mindannyian tudjuk, hogy valamennyien a teremtés
kárpitjának nélkülözhetetlen részei vagyunk és most még nem értjük
teljes mértékben szerepünk és döntéseink fontosságát.
Amikor Isten az örökkévalóság
mélységeiből nekünk adta ezt az életet, hogyan gondolhatjuk
elfogadhatónak, és ami még rosszabb, egyenesen dicséretesnek, hogy ezt
idő előtt eldobjuk magunktól?
Ismét az ősi kérdéseknél lyukadunk ki. A legősibb kérdéseknél. Mi az élet? Miért vagyunk itt? Mi értelme az egésznek?
Az öngyilkosság ünneplése is megválaszolja ezeket a kérdéseket: az élet semmi, ok nélkül vagyunk itt és semminek sincs értelme.
Aki másként válaszol, az nyilván
egyetért, hogy az élet eredendően értékes. Manapság egyre több ember
akad fenn ezen a koncepción. Vakarják a fejüket és nem értik, hogy
néhány bolond keresztény miért húzza úgy fel magát az abortusz, az
eutanázia vagy az őssejt kutatás miatt. Valami oknál fogva nem
hallgatnak ránk, amikor próbáljuk elmagyarázni, hogy az élet értékkel
bír. Az élet értékes. Ér valamit. Többet ér, mint a vele kapcsolatos
érzéseink, mint a körülményeink, a betegségeink, többet, mint a fejlődés
vagy a kor. AZ ÉLET ÉRTÉKES.
Ez nem csupán egy keresztény koncepció.
Ezen a fogalmon alapul a nyugati civilizáció. Minden nemes elképzelés,
az igazságosság, a becsületesség, a méltányosság, az együttérzés, a
szeretet. MINDEN. Mindennek alapja, hogy az élet, az emberi élet
eredendő értékkel bír. Nem aszerint, hogy mennyire hasznos, vagy mennyit
ér a kényelem szempontjából vagy mennyire élvezetes. Az élet értékes,
mert az élet élet. Aki ezt tagadja, az mindent tagad. Semmi értelme az
igazságosságnak, a becsületességnek, a méltányosságnak vagy a
szeretetnek, ha az emberi élet értéktelen, vagy csupán az általunk
önkényesen kiválasztott paraméterek szerint értékes. Még az emberi
jogoknak sem lehet létjogosultsága, ha mindannyian csupán egy
részvényhez hasonló áru vagyunk, aminek az értéke a kereskedelem
alakulása szerint nő vagy csökken.
És mi van az orvostudománnyal? A
Hippokratészi esküvel? Az orvosoknak kötelessége tiszteletben tartani az
élet méltóságát – nem az öngyilkosság, hanem az élet méltóságát –
különben ellentétbe kerülnek saját hivatásukkal. Ez az egyik legrosszabb
dolog az eutanáziával kapcsolatban. Hiszen nem akkor kerülhet sor az
eutanáziára, amikor egy személy úgy dönt, hogy az élete értéktelen,
hanem, amikor az egészségügyi és állami hatóságok döntenek így.
Amennyiben egy teljesen egészséges ember
besétálna az orvoshoz és megkérné, hogy altassák el, egyetlen épeszű
orvos sem egyezne bele. Az eutanáziára jelentkezőknek meg kell felelniük
bizonyos feltételeknek, amiket az orvostudomány állított fel. Más
szóval, az orvosnak egyet kell értenie a feltételezéssel, hogy a beteg
élete értéktelen. Tényleg ennyire nehéz megérteni, milyen szörnyű
érdekellentétet bátorítunk ezzel?
Képzeljük el, hogy negyedik stádiumú
rákban szenvedünk és az orvosunk, néhány perccel azelőtt, hogy
besétáltunk a rendelőjébe, egy méregtablettát írt fel egy hasonló
állapotú másik betegnek. Egy perccel korábban ugyanez az orvos azt
mondta, hogy „igen, egyetértek, az Ön életének véget kell vetni.”
Valóban elvárhatjuk, hogy a mi esetünkben viszont mindent megtegyen,
hogy meghosszabbítson valamit, amit egy perccel korábban értelmetlennek
ítélt?
Hogyan engedhetjük meg, hogy orvosok
receptre írják fel a halált? Hogyan lehet a halál egy legitim kezelési
mód? Az eutanázia legalizálásával alapjaiban változtatjuk meg az
orvostudomány célját. Az orvostudomány hirtelen az élet támogatója
helyett a halál elősegítőjévé válik.
Mit gondolsz ez hová vezet? Amennyiben
az eutanázia bizonyos körülmények között legális, akkor azzal azt
mondjuk, hogy bizonyos körülmények között az élet nem kívánatos, és
amennyiben azt mondjuk, hogy az élet bizonyos körülmények között nem
kívánatos, akkor a beteg véleményétől függetlenül is nem kívánatosnak
kell ítéljük. Fel kéne ismernünk az önkéntes eutanáziától a kényszer
eutanázia felé vezető hidat. Attól tartok, hogy amikor eljön az idő,
hogy a betegeket akaratuktól függetlenül is elaltatják, csak kevesen
fognak tiltakozni, hiszen sokan már most is éljeneznek Brittany Maynard
döntését hallva, feltételezem azért, mert butaságnak, esetleg
gyávaságnak tartják, hogy éljen, amikor a biztos halál már ott van a
láthatáron.
Brittany az Együttérzés és választás
(Compassion and Choices) nevű csoport segítségével népszerűsíti az
eutanáziát. A csoport nem csupán a gyógyíthatatlan betegek számára
támogatja az eutanáziát, hanem azok számára is, akiknek semmilyen
fizikai bajuk nincs. Szóval már nem csupán ingoványos talajról
beszélünk, hanem egy eutanázia párti mozgalomról.
Nincs ez így jól. Nagyon nincs. A közvélemény reakciója pedig még ennél is rosszabb. Beteges, szörnyű.
A halál nem megoldás. Az öngyilkosság
nem méltóságteljes. Megölni magunkat, hogy elmeneküljünk a szenvedéstől,
nem bátor tett. Amennyiben az öngyilkosság hőstett, akkor mindaz, amit
eddig hősiesnek neveztünk nem az.
Mindezek mellett tisztában vagyok vele,
hogy Brittany és sok más ember esetében, a másik opció valószínűleg egy
fájdalommal és szenvedéssel teli rövid élet. Megértem, hogy szeretné
elkerülni ezt a sorsot, de nem szabad, hogy ezt a vágyat ilyen tettekre
váltsuk. Az élet poharát ki kell innunk az utolsó cseppig. Nem akarok a
közhelyek szintjére süllyedni, de tudom, hogy nem én vagyok az egyetlen,
aki olvasott már súlyos rákbeteg emberekről, akik a végsőkig
kitartottak, minden fájdalom ellenére, és a szenvedés közepette igazi
értéket találtak. Felfedezték, hogy minden egyes perc jelentett valamit.
Sőt! Úgy érezték, hogy azok a percek egészséges életük minden percénél
többet értek.
Bólogatva hallgatjuk ezeket a
történeteket, de valóban el is hisszük őket? Vagy esetleg azt gondoljuk,
hogy ezek az emberek hazudnak? Hogyan mondhatjuk az ő történeteiket
csodálatosnak, ha a következő percben azt mondjuk, hogy Brittany Maynard
bátor és méltóságteljes?
Halljuk egyáltalán, hogy mit mondunk?
Szomorú.
Szomorú vagyok Brittany miatt. Szomorú
vagyok a társadalmunk miatt és szomorú vagyok mindenki miatt, aki
szerint az öngyilkosság bátor tett.
A küzdelem bátor tett! Élni bátorság. Élni, amíg el nem fogy az út előttünk.
Ez az, ami bátor.
Szerencsére még nem késő Brittany
számára. Még velünk van és ezért hálákat adok, mert az élete igenis
értelmes és fontos. Mondjuk meg neki! Ahelyett, hogy bátorítanánk abban,
hogy ölje meg magát.
Forrás:
The Blaze
http://idokjelei.hu/2014/11/az-ongyilkossag-nem-bator-tett/