- április 4. LifesiteNews – A katolikus Egyház súlyos válságon megy keresztül Robert Sarah bíboros szerint, aki az Istentiszteleti Kongregáció Prefektusa. És a helyzetet az a tény is súlyosbítja, hogy jelentős számú egyházi vezető alábecsüli a válság komolyságát.
A
krízis lényege egyrészt a dogmatikai, erkölcsi és fegyelmi tanítás
relatívizálásában, a súlyos visszaélésekben, a szent liturgia
decentralizálása és közönségessé tétele tekintetében áll fenn, amelyhez
még az Egyház missziójának pusztán szociális és horizontális síkon való
értelmezése is társul – fejtette ki a bíboros egy a német liturgikus
konferencián mondott március 31-i beszédében.
A konferencia XVI. Benedek pápa Summorum Pontificum
motu proportio pápai dokumentumának 10 évfordulójáról emlékezett meg. A
2007. július 7-én kiadott rendelet tisztázta a papok jogát, hogy
tradicionális latin nyelvű szentmisét mutathatnak be, anélkül, hogy a
püspöküktől engedélyt kérnének.
A bíboros a krízisre adott magyarázatát a régi latin mondásra alapozta, mely szerint lex orandi, lex credendi
(amit imádkozol, azt hiszed), a bíboros szerint a hit legalapvetőbb
igazságai megértésének hiánya, beleértve ebbe a papokat és püspököket
is, a katolikus liturgia elszegényedésére vezethető vissza.
„A
keresztény hívők, és különösen a papok és püspökök körében fellelhető
hit komoly válsága, képtelenné tesz bennünket arra, hogy megértsük az
eucharisztikus liturgiát, mint áldozatot, amely azonos Jézus Krisztus
értünk bemutatott áldozatával, amelyet vértelen keresztáldozatával tesz
jelenvalóvá az Egyház által különböző korokban és helyeken, különböző
népek és nemzetek között.” – mondta a bíboros.
„Gyakran
mutatkozik szentségtörő tendencia arra, hogy a Szentmisét
leegyszerűsítsék egy szimpla étkezésre, egy világias ünnep
megtartására, magának a közösségnek az ünnepére, vagy ami még rosszabb,
az élet értelmetlen szenvedéseitől való szörnyű elhatárolódásra az
Istennel szemtől szembe való találkozástól való félelem miatt, mert
tekintete leleplez és kötelez bennünket, hogy őszintén és
rendíthetetlenül vizsgáljuk meg bensőnk bűnösségét. De a Szentmise nem
kitérés ez elől. Ez Krisztus élő áldozata, aki meghalt értünk a
kereszten, hogy megszabadítson minket a bűntől és haláltól, azért hogy
megmutassa nekünk az Atyaisten szeretetét és dicsőségét” – tette hozzá a
bíboros.
Míg
a katolikus Egyház azt tanítja, hogy az Eucharisztia a keresztény
élet „forrása és csúcsa”, tanulmányok azt mutatták ki, hogy az amerikai
katolikusok több mint 50%-a nem ismeri az Egyház tanítását, hogy Jézus
valóságosan – Testével, Vérével, Lelkével, és Istenségével – van jelen
az átváltoztatott kenyérben és borban.
A
bíboros azt az álláspontot képviseli, hogy az Eucharisztiában való
valóságos jelenlét hitének hiánya azoknak a tévedéseknek köszönhető,
amelyek beszivárogtak az Egyház legfőbb imájába, a liturgiába.
„Fontos
felismerni ezt a mély és komoly válságot, ami hatással van a liturgiára
és magára az Egyházra, mivel a zsinatnak köszönhető, hogy a liturgia
középpontja már nem Isten és az Ő imádása, hanem az ember és annak
feltételezett képessége, hogy valamivel elfoglalja magát az
Eucharisztia ünneplése ideje alatt”- mondta.
Azzal,
hogy az Egyház nem Istent helyezi liturgiájának középpontjába,
elkezdte „önmegsemmisítését”, eltér a küldetésétől, amely a lelkek
megmentésére irányul, amelyet sok esetben magas rangú egyházi személyek
is jóváhagynak. – tette hozzá.
„Sokan
nem akarnak szembenézni az Egyházat érintő szándékos doktrínális,
morális és lelkipásztori vonatkozású rombolás által okozott önpusztítás
tényével.”
„Miközben
egyre több magas rangú főpap makacsul hangoztat nyilvánvaló tanbeli,
erkölcsi és liturgikus tévedéseket, amelyeket százszor elítéltek, azon
dolgoznak, hogy Isten népének a hitében megmaradó pislákoló hitet is
kioltsák. Miközben az Egyház bárkája a dekadens világ viharos tengerét
szeli át, és a hullámok betörnek a hajóba, úgy, hogy a hajó majdnem
megtelik vízzel, egyre több egyházi vezető és hívő azt kiáltja: ‘Minden
rendben, Madame Marquise!’ (Everything’s fine, My Fair Lady) , ahogy az 1930-as évek népszerű dalának refrénje hangzott. De a valóság egészen más”- tette hozzá.
Sarah
bíboros azt mondja, hogy az Egyház jelenlegi válságából kivezető út
az, hogy újra felfedezzük a liturgia szentségét, minden misztériumával
és dicsőségével együtt és minden áron elkerüljük azt a katasztrófát,
pusztulást és szakadást, amit a modern liturgia támogatói okoztak
azáltal, hogy a II. Vatikáni zsinat nyomán saját elképzeléseik szerint
alakították át az Egyház liturgiáját.
A II. Vatikáni Zsinat atyái által javasolt liturgia még nem teljesen valósult meg – hangoztatta a bíboros.
„Elég,
csak elővenni ismét a Zsinat Szent Liturgiára vonatkozó konstitúcióját
és becsülettel átolvasni, anélkül, hogy meghamisítanánk a jelentését.
Látnunk kell, hogy a II. Vatikáni Zsinat célja nem egy olyan reform
volt, amely a hagyománnyal való szakításra nyújt alkalmat, épp
ellenkezőleg, a Szenthagyományt akarta felfedezni és megerősíteni a
legteljesebb mélységében.”
„Ismét
meg kell erősíteni, hogy a II. Vatikáni zsinat soha nem kérte a
„tabula rasa”-t és hogy ezért hagyja el az V. Piusz által közreadott
Misekönyvet.”
A
bíboros azt mondta, hogy Benedek pápa megmutatta az előre vezető utat a
hiteles liturgia újrafelfedezése felé azzal, hogy megnyitotta az utat a
„régi rítusú” szentmise felé, amelytől a mise rendes formájának
gazdagodását remélte.
Benedek
pápa vezetését követve Sarah bíboros a „liturgikus megújulás”
újraéledését szeretné látni. De nem olyat, amely „néhány újdonságra
vágyó teológus félrebeszélésén alapul, hanem olyat, amely a csendes
adoráció felé mozdul el.”
A
szent csend nélkül, nem találkozhatunk Istennel. „Az adoráció idején
Istenbe merülsz el teljesen és minden oldalról körülvesz az Ő szent
jelenlétével. Az imádás segít, hogy egyedül Istenhez kívánj tartozni és
belevesd magad az Ő szeretetének tisztaságába.” Végül azt mondta, hogy
fontos egy megfelelő liturgikus képzés, amely a hit hirdetésére és a
mi szerető mennyei Atyánk mélységes titkaira épül.”
Forrás: https://www.lifesitenews.com/news/cardinal-sarah-church-leaders-underestimate-serious-crisis-church-is-going