A Vatikán reformjával megbízott nyolc fős bíborosi tanács szerdán
átadta Ferenc pápának első jelentését, miközben a világ több mint 180
bíborosa megérkezett a Vatikánba a csütörtökön kezdődő konzisztóriumra. A
püspöki szinódus főrelátora Erdő Péter bíboros, ő is megérkezett már
Rómába.
Az
egyházi G8-as csoportnak nevezett bíborosi tanács szerdán fejezte be
háromnapos tanácskozását. A tanács egyeztetett a Vatikán
gazdasági-szerkezeti egyszerűsítésére kinevezett bizottsággal és az IOR
vatikáni bank reformjával megbízott bizottsággal is. A megbeszélések
eredményeit összegző jelentést a nyolc fős bíborosi tanács amellett,
hogy átadta Ferenc pápának, ismertette Pietro Parolin szentszéki
államtitkárral és azzal a 15 fős bíborosi bizottsággal is, mely a
szentszéki költségvetésért felelős – közölte Federico Lombardi
szentszéki szóvivő.
Lombardi
elmondta, hogy a vatikáni reformok kidolgozásával tavaly áprilisban
megbízott G8-as bíborosi csoport következő ülése április 28. és 30.
között lesz, majd július 4-től újabb tanácskozást tartanak.
A
szóvivő hozzátette, hogy csütörtökön és pénteken 180-185 bíboros vesz
részt a Ferenc pápa által összehívott rendkívüli konzisztóriumon,
melynek a család lesz a témája. Rómába érkezett Erdő Péter bíboros,
esztergom-budapesti érsek is. A konzisztóriumot Angelo Sodano, a
bíborosi kollégium dékánja, egykori szentszéki államtitkár nyitja meg.
Ezt Ferenc pápa beszéde követi, majd Walter Kasper, a Keresztény
Egységtörekvés Pápai Tanácsának elnöke tart előadást a családról. Kasper
bíboros szerdán azt mondta az őt Rómában követő újságíróknak, hogy a „válás nem feloldhatatlan bűn”.
A
templomban házasodott, de elvált hívőknek a szentségekben való
részesítése lesz az egyik témája az idén októberre összehívott
szinódusnak is, melynek Erdő bíboros a főrelátora. Lorenzo Baldisseri
érsek, a szinódus főtitkára közölte, hogy a szinódus témáit
előkészítendő, az utóbbi hónapokban végzett felmérésre a püspöki
konferenciák 80 százaléka válaszolt. A válaszok összesítésével elkészült
az októberi szinódust bevezető, úgynevezett munkaokmány (instrumentum
laboris) vázlata, melyet hétfőn mutatnak be Ferenc pápának.
Zsid. 13,4
Legyen
megbecsült a házasság mindenki előtt, és a házasélet legyen tiszta! A
paráznákat és a házasságtörőket pedig ítéletével sújtja az Isten.
Mt. 5,32
Én
pedig azt mondom nektek, hogy aki elbocsátja feleségét, paráznaság
esetét kivéve, az házasságtörővé teszi őt, és aki elbocsátott asszonyt
vesz feleségül, az házasságtörést követ el.
Lk. 16,18
Aki elbocsátja feleségét, és mást vesz el, házasságtörő, és aki férjétől elbocsátott asszonyt vesz el, szintén házasságtörő.”
A házasság örökérvényű-e?
Róm. 7,1-3
Vagy nem veszitek tudomásul, testvéreim, pedig a törvényt ismerőkhöz szólok, hogy a törvény addig uralkodik az emberen, amíg él? Például
a férjes asszony is, amíg él a férje, hozzá van kötve a törvény
szerint; de ha meghal a férfi, akkor fel van mentve a törvény hatálya
alól, amely a férjéhez kötötte. Amíg tehát él a férje,
házasságtörőnek számít, ha más férfié lesz, de ha meghalt a férje,
megszabadul a törvényes kötöttségtől, és már nem házasságtörő, ha más
férfié lesz.
Mt. 5,31-32
„Megmondatott
ez is: Aki elbocsátja feleségét, adjon neki válólevelet. Én pedig azt
mondom nektek, hogy aki elbocsátja feleségét, paráznaság esetét kivéve,
az házasságtörővé teszi őt, és aki elbocsátott asszonyt vesz feleségül,
az házasságtörést követ el.”
Mt. 19,3-9
Ekkor
farizeusok mentek oda hozzá, hogy kísértsék, és megkérdezték tőle:
„Szabad-e az embernek bármilyen okból elbocsátania a feleségét?” Ő így
válaszolt: „Nem olvastátok-e, hogy a Teremtő kezdettől fogva férfivá és
nővé teremtette őket?” Majd így folytatta: „Ezért hagyja el a férfi
apját és anyját, ragaszkodik feleségéhez, és lesznek ketten egy testté.
Úgyhogy már nem két test, hanem egy. Amit tehát az Isten egybekötött,
ember azt el ne válassza.” Erre azt mondták neki: „Akkor miért rendelte
el Mózes, hogy aki elbocsátja a feleségét, adjon válólevelet neki?”
Jézus így válaszolt nekik: „Mózes szívetek keménysége miatt engedte meg,
hogy elbocsássátok feleségeteket, de ez kezdettől fogva nem így volt.
Mondom nektek, hogy aki elbocsátja feleségét - a paráznaság esetét
kivéve -, és mást vesz feleségül, az házasságtörő.”
Mk. 10,2-12
Farizeusok
is mentek hozzá, és megkérdezték tőle, hogy szabad-e a férfinak
elbocsátania a feleségét: ezzel kísértették Jézust. Ő azonban
visszakérdezett: „Mit parancsolt nektek Mózes?” Azok ezt mondták: „Mózes
megengedte a válólevél írását és az elbocsátást.” Jézus erre így szólt
hozzájuk: „Szívetek keménysége miatt írta nektek Mózes ezt a
parancsolatot, mert a teremtés kezdete óta az embert férfivá és nővé
teremtette az Isten. Ezért elhagyja az ember apját és anyját, és lesznek
ketten egy testté, úgyhogy ők többé már nem két test, hanem egy. Amit
tehát az Isten egybekötött, ember el ne válassza.” Otthon ismét
megkérdezték őt erről a tanítványai. Ő ezt mondta nekik: „Aki elbocsátja
feleségét, és mást vesz el feleségül, házasságtörést követ el ellene;
és ha az asszony bocsátja el férjét, és máshoz megy férjhez, szintén
házasságtörést követ el.”