Isteni
Megváltónk ezt követeli tőlünk: „Ne aggódjatok életetek miatt, hogy
mit esztek vagy mit isztok, sem testetek miatt, hogy mibe öltöztök! Nem
több az élet az eledelnél s a test a ruhánál?“ (Mt 6,25) – Krisztus e
szavaival az Istennek való osztatlan átadásunkat, az Istenre
való abszolút ráhagyatkozásunkat, Isten szent akaratának és bölcs
terveinek feltétlen elfogadását követeli meg híveitől. Isten
minden ember sorsát előre elhatározta, különösen azokéét, akik a szent
keresztségben való részesülés által az Ő gyermekeként újjászülettek.
Krisztus tehát osztatlan, azaz abszolút odaadást követel tőlünk.
A felemás, a megosztott önátadás nem elegendő! „Senki sem szolgálhat
két úrnak.” „Nem szolgálhattok egyszerre Istennek és a Mammonnak.” (Mt
6,24) Éppen ebben rejlik az a nagy akadály, hogy mi ugyan szeretni
akarjuk Istent, hogy csak neki egyedül akarunk szolgálni, ugyanakkor
azonban a biztonság kedvéért a Mammonra, a földi bálványra is számítunk
– pénzre, vastag bankszámlára, jól jövedelmező befektetésekre stb..
Ezért imádkozunk fél szívvel, mert abban az esetben, ha az imádság nem
segít, arra építünk, hogy azokra az intézkedésekre nyúlhatunk vissza,
melyeket tehetségünk és alkotóerőnk segítségével mi magunk szereztünk
meg.
Jól jegyezzük meg!
Természetesen semmi kifogás a spórolás és a saját javak ügyes kezelése
ellen! Természetesen mindenkinek joga van saját és családja anyagi
biztonságáról gondoskodni. Ezen kívül az okosság parancsolja, hogy
tartalékot gyűjtsünk, és előrelátóan tervezzük meg tetteinket, hogy
kívánt céljainkat sikeresen elérjük.
Gondoskodás, de félelem nélkül
Jézus nem ezt mondja: „Ne csináljatok magatoknak gondot! Ne tegyetek előkészületeket!” Ezt nem mondja, hiszen Isten kifejezett akarata, hogy az ember arca verejtékével keresse meg kenyerét (vö. Ter 3.). És ehhez hozzátartozik a megélhetésről való gondoskodás. Ezért mindig igyekeznünk kell megtenni a helyes óvintézkedéseket, Az Úr azonban azt követeli, hogy mindeközben semmiképpen ne legyünk aggályoskodók! És ez alatt azt érti, hogy ne a félelem legyen gondoskodásunk motivációja. A földi előrejutásunk miatti aggodalmunkat ostorozza. Azt a félelemérzést, ami arra bír bennünket, hogy minden reményünket saját erőfeszítéseinkre, tervezésünkre és igyekezetünkre építsük. Ha félelemből gondoskodunk magunkról és családunkról, akkor Istennek való önátadásunk valójában megosztott. Miért? Azért, mert az aggályoskodó gondoskodás nem más, mint az Isten jóságában és gondviselésében való hallgatólagos kétely.
Miért félünk? Mert attól
tartunk, hogy a döntő pillanatban mégsem hagyatkozhatunk Istenre, hogy
Isten talán mégsem törődik velünk, hogy Isten talán mégis cserbenhagy
bennünket. E félelme miatt próbál meg az ember olyan sok biztonságot, amennyit csak tud, a maga számára megszerezni.
A mai biztosítási mániában egyfelől az
Istenben való bizalom meggyengülésének, másfelől az „aggályoskodó
gondoskodás” megerősödésének a növekvő mértékét lehet felismerni.
Holott nekünk pont most, a politikai és társadalmi élet alakulása
láttán kell az Istenben való bizodalmunkat a lehető legjobban
megerősíteni.
Ehhez először is azt kell megvizsgálnunk, hogy min alapszik Istenben való bizalmunk: vagyis, miért kell Istenben bíznunk? Másodszor, röviden át kell tekintenünk az Istenben való bizalom hét indítóokát, amit isteni Megváltónk az Evangéliumban adott nekünk.
Az Isteni Gondviselés alapja
Az
Isteni Gondviselésben való hit nem csak életünk aktuális körülményei
miatt fontos téma számunkra, hanem mindenekelőtt lelki életünk egészére
nézve. Az isteni Gondviselésben való hit, azaz a
meggyőződés abban, hogy Isten mindannyiunk számára bölcs tervet jelölt
ki, és valósít meg, hitünk valódiságának próbaköve.
Természetfölötti a hitünk, ha mindazt, amit „Isten kinyilatkoztatott és
nekünk az egyházi tanítóhivatal, hogy higgyünk, elénkbe ad”. Ebből áll
a hit természetfölötti erénye. Csakhogy a hit nem merül ki az
értelem egyik aktusából. A hitnek a gyakorlatra is ki kell terjednie, a
gyakorlatban is meg kell nyilvánulnia, a hitnek egész életünket
meghatározó erővé kell válnia. Az Istenre való
ráhagyatkozásban, amit Krisztus követel tőlünk, válik a hit élővé. Csak
az Isten akaratába és vezetésébe való bizalomteljes beleegyezés teszi
hitünket „megélt hitté”.
Mi
okunk van Isten Gondviselésében bízni? Mi az az alap, amin az Istenben
való bizalmunk nyugszik? – Istennek teremtényei iránti szeretete. Ennek
megértéséhez kicsit messzebbre kell visszanyúlnunk:
Tudjuk, hogy Isten a világot a semmiből teremtette. Egyedül Isten bírja a létet önmagából, ezért nem létezett eredetileg semmi Istenen kívül.
A teremtéskor Isten a semmiből hívta életre az eget és a földet, és
mindazt, ami azon található. Ez azt jelenti, hogy minden teremtett dolog
egyedül attól létezik, hogy az Ő létéből részesedett. Isten a lét maga. Ezért nevezi magát az égő csipkebokorban így: „Én vagyok, aki vagyok.” (Kiv 3,13) Én vagyok a lét. Az én lényem a levés.
Minden teremtmény Istentől kapta létét. Minden teremtményt Isten alkotott.
De Isten művei nem úgy működnek, ahogy az ember készítette dolgok. Az a valami, amit emberi kéz készített, akár sokáig is fennmaradhat,még akkor is, ha alkotója, készítője már nem törődik vele többet. Egy katedrális évszázadokig is fennállhat, holott a mesterek, akik megépítették már régen meghaltak. A pogányok és az úgynevezett felvilágosodás képviselői ugyanígy gondolkodnak Istenről. Szerintük Isten a teremtést egy gigantikus óraszerkezetnek teremtette, ami elkészülte után tökéletesen önállóan működik tovább, amiért az építőnek nem kell tovább törődnie vele, és amiért az valóban nem is törődik tovább vele. Az „órakészítő-Isten” megalkotta a világot, hogy aztán magára hagyja. Ez a deizmus istenképe. A deisták tagadják, hogy Isten továbbra is gondoskodik teremtéséről.
Helyes lehet ez az elképzelés? Létezhet a világ a szó legvalódibb értelmében magától, önállóan? Biztosan nem! Hogy miért? Mert a
teremtésnek nincs önmagában való léte! Léte csak Istentől kapott és
nem önmagától való lét. De nem elegendő, hogy a teremtést Isten hozta
létre! A teremtés nem csak keletkezését tekintve függ abszolút Istentől,
hanem fennmaradásában is! A teremtést Istennek folyamatosan létben is kell tartania! Ezt nevezik „creatio continua”, folyvást tartó teremtésnek.
Olyan ez, mint egy mozivászon, amin akkor jelenik csak meg valami, ha
azt a vetítőgép rávetíti. Ez a kép csak addig lesz látható, amíg a gép a
vászonra vetíti, egyetlen pillanatig sem tovább. A kép tehát nem
létezhet a projektortól függetlenül; ahhoz, hogy a kép állandóan ott
legyen a vásznon, a vetítőgépnek folyamatosan, megállás nélkül működnie
kell. Ahogy tehát a sötét mozivászon nem képes magától egy képet
előállítani, sem egy ilyet folyamatosan fenntartani, úgy kell nekünk
minden teremtett dolgot és az egész világot elképzelnünk. A teremtmények
se a létüket nem adták maguknak, se nem teremtették meg magukat, se
nem tudják magukat a saját erejükből fenntartani. A teremtményeket
megszakítás nélkül Isten tevékenysége kell életben tartsa.
Ebből
az következik, hogy minden teremtett dolog csak addig létezik, amíg
Istentől létet kap. Ha Isten bármilyen aprócska pillanatig megszűnne
életben tartani valami teremtett dolgot, bármi legyen is az, akkor az a
valami azonnal visszazuhanna a semmibe. Istennek tehát a világot
megszakítás nélkül folyamatosan létben kell tartania. Istennek a
teremtményein és teremtményeiben megszakítás nélkül aktívan működnie
kell. [lásd ezzel kapcsolatban Turgonyi Zoltán A kereszténység című
írásának idevonatkozó fejezetét.]
Istennek ezek szeriint megszakítás nélkül gondoskodnia kell rólunk. És
ezalatt mindannyiunkhoz felfoghatatlan szoros közelségben van, mert
neki minket és körülöttünk is mindent létben kell tartania. Nem
csak testünknek, de lelkünknek, szellemi erőinknek, gondolatainknak is
szükségük van Isten létbiztosító támogatására. Ő gondoskodik minden
pillanatban arról, hogy tovább is létezzünk, mozogjunk, sőt, gondolkodni
tudjunk. Titokteljes, az ember számára megfejthetetlen történés ez.
De
tovább kell kutatnunk, és ki kell azt is derítenünk, vajon miért teszi
mindezt Isten? Miért teremtette a világot? Miért tartja fenn? – Az
biztos, hogy Istennek nem kellett volna megteremtenie a világot és az
egyes teremtményeket. Senki és semmi nem kényszerítette erre. A teremtés
Isten akaratlagos cselekedete volt. De miért határozta el magát Isten
erre a cselekedetre? – Isten azért teremtette meg a világot, hogy szeretetét és jóságát kinyilvánítsa, hogy szeretetét és jóságát megdicsőítse.
Az egész teremtés létében Isten szeretetétől függ. Mózes első könyvében
a teremtés minden napjának végén „Isten látta, hogy ez jó.” Isten
minden teremtményéhez így szólt: „Azt akarom, hogy legyél. És az jó,
hogy te vagy. Jó, hogy te itt vagy.” Isten szeretetének e szavai adják
meg minden teremtménynek a létet: a legfőbb angyaltól az utolsó atomig.
És az a tény, hogy mindazt, amit teremtett, Isten életben is tart, a
legnyilvánvalóbb bizonyíték arra, hogy Isten szeretete megrendíthetetlen.
A tény,
hogy létezünk, azt bizonyítja, hogy Isten szeret bennünket. Isten még a
bűnösöket is életben tartja, azokat is, akik bűnt követnek el Ellene,
akik káromolják Őt. Még magát az ördögöt is életben tartja. Isten szeretete annyira szuverén és megingathatatlan, hogy létet adó szavát az ördöggel szemben sem vonja vissza.
Isten természetesen örökre megbünteti az ördögöt, mert Sátán nem akarja
az Ő szeretetét viszonozni. Ennek ellenére Isten a szó legigazibb
értelmében nem „semmisítette meg” az ördögöt. És az ördög állandó léte
pont ezért szolgáltatja a leghatásosabb és ezzel a legtökéletesebb
bizonyítékot arra, hogy Isten létet adó szeretetét soha nem vonja
vissza. Még akkor sem, ha egy teremtmény gyűlöletből és lázadásból
elfordul Tőle, és az Ő megingathatatlan szeretetét örök kínná
változtatja.
Itt jutottunk
el arra a legmélyebb pontra, melyre minden egyes kereszténynek Isten
Gondviselésében és előrelátásban való hitének alapulnia kell. Isten
közülünk mindenkinek minden pillanatban ezt mondja: „Jó, hogy létezel.”
Vagy más szóval: „Szeretlek téged.” És ki ne tudná, hogy egy szerető
mindig aggódik a szeretett lény javáért. Isten gondoskodik rólunk, sokkal jobban, mint ahogy mi azt el tudjuk képzelni. Jobban, mint egy vőlegény a menyasszonyáért, jobban, mint egy apa szeretett gyermekéért. Ezért
bízhatunk, ezért kell Istenben bíznunk, és magunkat tökéletesen
rábízni az Ő gondoskodására. Isten soha nem fog bennünket
cserbenhagyni. Nem is tudja abbahagyni az értünk törődést.
Az Istenben való bizalom hét indítóoka
Hogy Istenben való bizodalmunkat elmélyíthessük Urunk Jézus Krisztus hét okot sorolt fel:
Ezt mondta: „Nem több az élet az eledelnél s a test a ruhánál?” (Mt
6,25) Szent Jeromossal mi is ezt következtethetjük ki Krisztus eme
szavaiból: Isten a nagyobbat adta meg nekünk. Ő teremtett bennünket, ő
ajándékozott nekünk testet és életet. Ha Ő a nagyobbat – az
életet – nekünk adta, akkor nem remélhetünk joggal a kisebben is?
Vagyis mindarra, amire az élethez szükségünk van?
Természetesen életünkben adódnak „szűkös esztendők” és szorongatások
is. Hiszen csak ezek által, (a bajokban mutatott viselkedésünkkel)
tudjuk Istenben való bizodalmunkat bebizonyítani. Kísértések nélkül az
erényes ismeretlen marad. De éppen a megpróbáltatások idején kell
mindig a Miatyánkban kért mindennapi kenyerünkben reménykednünk. Ne
legyünk se kishitűek, se idegesek, se csüggedtek. És ne essünk abba a
kísértésbe, hogy önző és szűk látókörű aggódásunk miatt a javak zsugori
gyűjtésébe kezdünk, vagy megélhetésünket Isten parancsainak vétő,
tisztességtelen eszközökkel próbáljuk megszerezni. A szükségesben való
reménynek mindig a kapott dolgokkal való megelégedésen kell alapulnia.
Ezért írja Szent Pál Timóteusnak: „Hiszen semmit sem hoztunk erre a
világra, s nem is vihetünk el semmit. Ha van ennivalónk és ruhánk,
elégedjünk meg vele. Akik meg akarnak gazdagodni, kísértésbe esnek, sok
esztelen és káros kívánság kelepcéjébe, amelyek romlásba és kárhozatba
döntik az embert.” (1 Tim 6,7-9)
Másodszor: Krisztus rámutat azokra a teremtményekre, akik a teremtési rendben sokkal alacsonyabb fokon állnak, mint az ember. „Nézzétek az ég madarait! Nem vetnek, nem aratnak, csűrbe sem gyűjtenek – mennyei Atyátok táplálja őket? … Hát a ruházat miatt miért nyugtalankodtok? Nézzétek a mezők liliomait, hogyan nőnek: nem fáradoznak, nem szőnek-fonnak, mégis, mondom nektek, még Salamon sem volt dicsősége teljében úgy felöltözve, mint egy ezek közül.” (Mt 6,26-28)
Harmadszor: Ebből következik, hogy Isten az embert előnyben részesíti, azaz minden más látható teremtmény elé helyezi. Krisztus teszi fel ezt a kérdést: „Nem többet értek ti náluk?” (Mt 6,26) „Ha a mezei virágot, amely ma virít, holnap pedig a kemencébe kerül, így öltözteti az Isten, akkor benneteket, kishitűek, nem sokkal inkább?” (Mt 6,30) – Istennek sokkal fontosabbak vagyunk, mint a növények, az állatok, tehát sokkal jobban gondoskodik is rólunk. Ennek a gondolatnak kell erősítenie Istenbe vetett bizalmunkat, azt a biztos tudatunkat, hogy Tőle mindig kapunk segítséget. És Ő vigaszt küld nekünk, ha az általunk kívánt segítség elmarad. Mert egyetlen virág, egyetlen állat sem képes a mennyei birodalom számára érdemeket szerezni. Ennek tudatában megpróbáltatásainknak is ezt a magabiztos érzületet kell bennünk erősítenie: Isten mindig a legjobbat akarja a számomra. Ezért tesz próbára, és ezért ad lehetőséget, hogy természetfeletti kincseket gyűjthessek!
Negyedszer: Krisztus emlékeztet bennünket az aggályoskodó gondoskodás értelmetlenségére. „Ugyan ki toldhatja meg életét csak egy könyöknyivel is, ha aggodalmaskodik?” (Mt 6,27) – Természetesen az embernek dolgoznia, kötelességeit teljesítenie kell. „Aki nem dolgozik, ne is egyék.” (2 Tessz 3,10) – Aki teljesíti kötelességét, az minden szükségeset megtett ahhoz, hogy Isten segítségére méltóvá váljon. Mindaz, ami ezen felül van – minden félelem és rettegés, minden bánat és gond – úgy sem segít: ezek minden bajt csak nehezebbé és nyomasztóbbá tesznek. És ami ennél is rosszabb: az ilyen gondolatok Istent sértik, mert szemrehányás rejlik bennük, mintha Isten nem törődne velünk.
Ötödször: Krisztus a földi javak iránt mutatott túlzott aggodalmat leleplezi, miközben rámutat, hogy az nem más, mint a hitetlenség és a pogányság érzülete. „Ezeket [ételt, ivást, öltözetet] a pogányok keresik.” (Mt 6,32) - Aki folyvást az evilági dolgok elvesztésétől vagy hiányától fél, nyilvánvalóan csak e világért él és nem az örökkévalóságért. Ez azonban méltatlan a katolikus élethez.
Hatodszor:
Az Úr figyelmeztet bennünket Isten mindentudására: „Mennyei Atyátok
tudja, hogy ezekre szükségetek van.” (Mt 6,32) Isten pontosan tudja,
hogy mi és miért hiányzik nekünk. Minek akkor a kishitűség, mintha
Isten megfeledkezett volna rólunk? „Mennyei Atyátok tudja”, azt
jelenti, hogy Isten tudása az Ő atyai jóakaratával párosul.
Isten
pontosan tudja, hogy milyen üdvös okból szabta ki ránk ezt vagy azt a
szorongatást, ezt vagy azt a nélkülözést vagy éppen veszteséget. Ezen felül – velünk ellentétben – Isten azt is előre tudja, hogy a kérdéses helyzetben hogyan fog majd nekünk segíteni.
Azt biztos, hogy Isten nem kétségeink vagy az Ő bölcs Gondviselésével
való perlekedésünk miatt fog segítségünkre sietni. Milyen gyakran mondta
Krisztus az Evangéliumban: „Hited meggyógyít téged, hited segíteni fog
neked! Soha nem hallottunk ilyesmit az Ő szájából: „Bánatod, kétséged,
csüggedésed, lázadozásod használt neked.”
Hetedszer: Urunk összes gondolatunkat a legmagasabb és utolsó cél felé tereli: „Ezért ti elsősorban az Isten országát és annak igazságát keressétek!” (Mt 6,33) – Tehát, ha az evilági bajok és szükségek terhe nyomaszt bennünket, abból arra a következtetésre jussunk, hogy jobb, magasabb, szellemi, és maradandó javakat keressünk. Természetfölötti javakat, melyek segítenek nekünk Isten országát megtalálni és elérni. És ez csak akkor sikerülhet, ha az igazságot keressük, vagyis ha a hitből élünk; ha odaajándékozzuk Istennek az Őt megillető, a Neki kijáró tökéletes és osztatlan bizalmunkat.
Isten
országát kell „keresnünk”, mert elveszett, mert végtelenül értékes, és
aki keresi, az meg is találja. De „először” meg kell ezt keresni. Mert
minden más csak mellékes. Ha az ember az Isten országának keresését
legfőbb feladatának tartja, akkor Isten az evilágival a szükséges
mértékben ráadásként megajándékozza.
Aki egészen Istenre bízza magát, arról Isten gondoskodni fog!
Mi emberek ügyeink és bajaink sokasága miatt nagyon könnyen
elfeledkezünk arról, hogy figyelmünket a legmagasabb javak felé
fordítsuk. Aki mindenekelőtt a mennyet keresi, a földet is megkapja
ráadásként. Aki elsősorban a földieket keresi, az mind a földet, mind a
mennyet elveszíti.
Igen,
nekünk embereknek szükségünk van élelemre testünk számára. De
lelkünknek is kell táplálékot kapnia. Testünk megvédésére szükségünk van
ruhára, de lelkünknek is szüksége van a kegyelem esküvői öltözékére,
ami megszentel, és Isten gyermekeivé tesz bennünket. Amint valaki
őszintén gondoskodik örök üdvéről, az előtt megnyílik Mennyei Atyánk
keze, és áldást áldásra fog adni neki.
„Ezért ti elsősorban az Isten országát és annak igazságát keressétek, s ezeket mind megkapjátok hozzá!”
Függelék:
A következő tanmesét vagy filmen láttam, vagy könyvben olvastam a zsidók nevelési módszeréről:
Egy zsidó apa a így oktatja fiát. Felküldi körülbelül félemeletnyi
magasságra, majd megparancsolja gyermekének, hogy ugorjon le, majd ő
elkapja. A gyerek nagyon fél, de végül is leugrik, az apa pedig elkapja.
Ezután a gyereknek az apja parancsára egyre magasabbról kell leugrania
a lépcsőről, de nem esik bántódása, mert apja továbbra is mindig
elkapja. Ezen felbátorodva, a gyerek egyre könnyedébben ugrik, egyre
magasabbról. És amikor már elég magasan van, és az apa úgy ítéli meg,
hogy egyre nagyobb biztonságban érzi magát gyermeke, eláll az ugró
gyerek alól, és hagyja, hogy az elesve jól megüsse magát. És akkor ezt
mondja: Tanuld meg, hogy soha se bízzál nagyon senkiben!
Ennél
jobban aligha lehet Isten jósága, Krisztus tanítása, a keresztény
lelkület és a zsidó szemlélet uralta világ közti szakadékot bemutatni.
És hogy ez a fajta lelkület a nagy részben még kereszténynek maradt
országokban is minél gyorsabban és eredményesebben elterjedjen,
igyekezni kellett a családi kötelékeket minél alaposabban szétverni.
Onnantól kezdve, hogy eltűnt a szülői tekintély, a szülő-gyerek bizalmi
kapcsolat, a fent vázolt nevelési módszer és az abból származó
lelkület, viselkedési forma folyamatosan megmérgezte a katolikusok
lelkét is.
A fenti gondolatokat ezért kell folyamatosan ismételnünk, észben tartanunk, hiszen, miként a bevezetőben áll:
Hitünk valódiságának próbaköve az Istenben való bizalmunk mértéke
(forrás: Gottesdienstordnung, Ditzingen-Heimerdingen – 2024, július)https://www.katolikus-honlap.hu/2401/mlenz-24juli.htm