XIII. Leó pápa
Isten szolgáinak szolgája
Isten szolgáinak szolgája
„HUMANUM GENUS”
kezdetű enciklikája
a szabadkőművességről
kezdetű enciklikája
a szabadkőművességről
1884. április 20.
Tisztelendő Testvéreinknek,
az egyetemes katolikus világ pátriárkáinak, prímásainak, érsekeinek és püspökeinek, akik az apostoli
székkel kegyelemben és közösségben élnek.
az egyetemes katolikus világ pátriárkáinak, prímásainak, érsekeinek és püspökeinek, akik az apostoli
székkel kegyelemben és közösségben élnek.
Tisztelendő Testvérek! Üdvöt és apostoli áldást.
MIUTÁN AZ EMBERI NEM,
a gonosz szellem irigy incselkedései következtében teremtőjétől s a
mennyei javak adományozójától, Istentől, szánalomra méltóan elszakadt,
két, nemcsak különböző, de egymással merőben szembenálló táborra
oszlott, melyeknek egyike állhatatosan az igazság és erény mellett,
másika pedig e kettő ellen küzd. Az egyik Istennek földi országa, Jézus
Krisztusnak igaz Anyaszentegyháza, melynek ha igazán s úgy, hogy örök
üdvösségünket is biztosítjuk, tagjai lenni akarunk, Istent, s az ő
egyszülött Fiát teljes meggyőződésből és határozott akarattal kell
szolgálnunk. A másik az ördögnek országa, melynek szolgálatában és
hatalmában vannak mindazok, kik mesterük és ősszüleink gyászos példáját
követve, s az isteni örökkévaló törvény előtt meghajolni vonakodva,
törekvéseikben Istent nem ritkán mellőzik, sőt gyakran nyíltan fel is
lázadnak ellene. Ezen ellentétes törvények hatása alatt, ellentétes
irányt követő két városhoz hasonló, kétféle országnak természetét jól
ismerte fel s jól jellemezte Szent Ágoston, midőn azon tényezőt, mely minden egyesnek létet adott, élesen megkülönböztető rövidséggel ekként vonalazta körül: „A
kétféle szeretet, kétféle várost emelt magának: egy földit, az Isten
megvetéséig elfajult önszeretet: egy mennyeit, az önmegvetésig
felmagasztosult szeretet Isten iránt.” E két város századokon át
különböző fegyverekkel s váltakozó harcmodorral, bár nem mindig
ugyanazon tűzzel és eréllyel küzdött egymás ellen, manapság pedig azt
tapasztaljuk, hogy a gonosz irányzatok pártolói mindnyájan összeesküdve,
kettőzött erővel működnek, amiben őket a ,,szabadkőművesek” elnevezés
alatt ismeretes, világszerte elterjedt és erősen szervezett szövetkezet
nemcsak ösztönzi, hanem hathatósan támogatja is. Terveiket ugyanis többé
nem is titkolva, a legnagyobb vakmerőséggel Istennek szent tekintélye
ellen felbujtogatják egymást, s nyilvánosan és mindnyájunk szemeláttára
oda törekszenek, hogy Istennek Anyaszentegyházát végveszedelembe
sodorják, hogy ekként, ha lehetne a keresztény népeket végképpen
megfosszák azon javaktól és jótéteményektől, melyeket a Megváltó Jézus
Krisztus szerzett nekünk. Ennyi csapás súlya alatt Isten iránti
szeretetünk gyakran új fohászt hoz ajkainkra: „Íme ellenségeid
fölzendültek és akik gyűlölnek téged, fejüket fölemelték. A Te néped
fölött gonosz tanácsot tartanak és a te szentjeid ellen ármánykodnak.
Mondják, irtsuk ki őket a nemzetek közül.”
Ily
válságos időben, midőn minden keresztény intézmény oly ádáz és állandó
nyakassággal támadtatik meg, kötelességünknek tartjuk jelezni a
veszélyt, rámutatni az ellenségre, s ravaszságával és tervével tőlünk
telhetőleg szembeszállni, nehogy örökre elvesszenek azok, kiknek lelki
üdve ránk van bízva, s hogy Jézus Krisztusnak birodalma, melynek
védelmére rendeltettünk, necsak fennálljon s sértetlen maradjon, hanem
folyton öregbedve terjesztessék is e földön.
Elődeink, a római pápák,
kik a keresztény népnek lelki üdve felett mindig féltékenyen őrködtek, a
támadásait titkos odúiból intéző félelmetes ellenséget s ennek
szándékait csakhamar felismerték; mint bölcsen előrelátó tanítók
felszólaltak, s jelezve a vészt, óva intették a fejedelmeket és népeket, nehogy ezen csalárd fogások és üzelmek miatt tőrbe essenek. Először is XII. Kelemen 1738-ban mutatott rá e veszedelemre kinek ebbeli rendelkezését XIV. Benedek megújítva, saját tekintélyével erősítette meg Nyomukban haladt VII. Piusz és XII. Leó, „Quo graviora”
kezdetű (1825. március hó 13-án kibocsátott) apostoli rendeletében
elődeinek ez ügybeni rendelkezéseit, s nyilatkozványait egybefoglalva
örök időkre érvényeseknek nyilatkoztatta ki. Hasonló értelemben
nyilatkozott VIII. Piusz, XVI. Gergely, ismételten pedig IX. Piusz.
Minthogy
ugyanis ezen szabadkőműves szövetkezetnek természete és mibenléte
szembetűnő jelekből, egyes bírói esetek letárgyalásából napfényre került
szabályaiból és szertartásaiból, valamint bizonyos magyarázatokat s
fejtegetéseket tartalmazó irodalmi termékekből, nemkülönben egyes
beavatott egyéneknek tanúbizonyságaiból is eléggé felismerhető volt,
ezen apostoli szentszék nyíltan kárhoztatta azt, kijelentvén, miszerint a
szabadkőműves szövetkezet, amily jog- s törvényellenesen keletkezett,
éppoly veszedelmes, nemcsak a keresztény egyházra, hanem az államra
nézve is; egyúttal pedig a súlyosban vétkezők irányában alkalmaztatni
büntetések terhe alatt határozott szabályokban megtiltotta, hogy valaki
ezen szövetkezet tagjainak sorába lépjen. Viszont a szövetkezetnek
tagjai emiatt haragra lobbanván, azon reményben, hogy e nyilatkozatoknak
hatályát, azokat részint megvetve, részint rágalmazva vagy kikerülniük
vagy legalább meggyengíteniük sikerült, arról vádolák az azokat
kibocsátó pápákat, hogy nyilatkozataikban az igazságosságot, vagy
legalább a kellő mértéket tévesztették szem elől. Ekként iparkodtak XII. Kelemen, XIV. Benedek, valamint VII. és IX. Piusz
apostoli rendeleteinek tekintélyét csorbítani, hatásuk élét elvenni;
csakhogy magában a szövetkezetben is találtattak, kik bár önkénytelenül,
mégis bevallották, hogy amit a római pápák tettek, a katolikus hit és
erkölcstan szempontjából jogosan történt. Egyetértett a római pápákkal
több fejedelem és hatalmas államférfiú is, kik a szabadkőműves
szövetkezetet majd a szentszék által elítéltetni kívánták, majd saját
törvényeikkel kárhoztatták, amint ez Németalföldön, Ausztriában,
Svájcban, Spanyol- és Bajorhonban, Savoyában, valamint Olaszhon egyéb
részeiben is történt.
De
mindezek mellett kiváló figyelmet érdemel azon körülmény, hogy
elődeinknek ezen bölcs előrelátását a dolgoknak végkimenetele teljes
egészében igazolta. Előrelátó és atyai gondoskodásuknak ugyanis nem volt
mindig s mindenütt óhajtott eredménye, minek oka részint a bűnösöknek
ravaszságában s tettetésében, részint másoknak, mégpedig azoknak
meggondolatlan könnyelműségében keresendő, kiknek leginkább érdekükben
állt a dolgok menetét éber figyelemmel kísérni. Innen van, hogy a szabadkőműves szövetkezet másfél évszázad alatt minden várakozás ellenére annyira elterjedt, s éppoly ravaszul, mint arcátlanul a társadalom minden osztályába betolakodván, egyes államokban az uralmat magához ragadta.
E gyors s félelmetes előrenyomulása tényleg megszülte azon veszedelmet
az egyházra, a fejedelmek hatalmára és a közjóra nézve, melyet elődeink
már régen előre láttak. Mert annyira jutott a dolog, hogy nem ugyan az
egyházat, melynek sokkal szilárdabb alapja van, semhogy emberi hatalom
megejthetné; de igenis az államokat kell félteni,
melyekben a szóban levő vagy attól nem igen különböző szolgai szerepet
játszó egyéb szövetkezetek, mint annak eszközei uralkodnak.
Ez
oknál fogva, mihelyt az egyház kormányzatát átvettük, szükségesnek
láttuk, sőt éreztük, tekintélyünk hatalmával ellenállani eme nagy
veszedelemnek. Valóban gyakrabban kerestük az alkalmat, hogy üldözőbe
vegyük ama tanok egyes tételeit melyekre a szabadkőműves vélemények
elfajultsága befolyást gyakorolt. Így vállalkoztunk „Quod Apostolici muneris”
kezdetű enciklikánkkal a szocialisták és kommunisták rémtanainak
cáfolására; gondunk volt továbbá arra, hogy a családi frigynek sokak
által csak homályosan ismert valódi és tiszta fogalmát, amennyiben annak
gyökere s forrása a házasságban keresendő, megvédjük és értelmezzük;
végre „Diuturnum” kezdetű enciklikánkban tárgyaltuk a
keresztény bölcsesség alapelveire fektetett politikai hatalom lényegét,
mely természeténél fogva a népek és fejedelmek jólétével
elválaszthatatlanul van összeforrasztva. Most pedig elődeink példáján
buzdulva arra határoztuk el magunkat, hogy a szabadkőművesség
egyesületét, ennek egyetemes tanát és céljait, eljárási módjait és
terveit választva tanításunk tárgyául annak káros hatását kellően
megvilágítsuk, és így e gyászos társadalmi bajnak veszélyes
következményeit eltávolíthassuk.
Vannak
különböző szövetkezetek, melyek habár névre, szokásra, alakra s
eredetre nézve egymástól különböznek, mégis miután céljaik azonossága s
főbb tantételeik hasonlatossága miatt együvé tartoznak, lényegileg
megegyeznek a szabadkőművesek szövetkezetével, mely amazoknak mintegy
központul szolgál, melyből mindazok kiindulnak, és ahová ismét
visszatérnek. Mert habár ezek most már nem is lappanganak homályban, de
sőt az emberek szemeláttára, világos nappal is tartják üléseiket, majd
folyóirataikat is kiadják, mégis a dolog lényegébe hatolva, be kell
vallanunk, hogy a titkos szövetségek jellegével bírnak. Sok titokszerű
van ugyanis azokban, miket féltékenyen iparkodnak elfátyolozni nemcsak
idegenek, hanem a tagtársak zöme előtt is, milyenek legtitkosabb és
legvégsőbb céljaik, az egyes osztályok nagymesterei, egyes titkos és
bizalmas összejöveteleik, úgyszintén határozataik s ezek
keresztülvitelének módja és eszközei. Ide tartozik a tagok jogainak,
kötelességeinek s hivatalainak nagy különbsége is, ide a fegyelmi
szigor, mellyel kormányoztatnak. A beavatandók kötelesek ünnepélyesen
ígérni, sőt esküvel fogadni, hogy soha senkinek és semmiféleképen sem
fogják elárulni a tagtársakat, a jelvényeket és tanokat. Így törekednek a
szabadkőművesek, mint hajdan a manicheusok, állandó furfanggal és
tettetéssel önmagukat elrejteni, hogy róluk övéiken kívül senkinek se
legyen tudomása. Fölkeresik a rejtekhelyeket; fölveszik a tudósok és
bölcsek álarcát, hogy művelteknek látszassanak; nyelvükön hordják a
magasabb műveltség szavait és a szűkölködők iránti szeretetet, és fennen
hirdetik, hogy egyedüli céljuk a tömeg jólétét elősegíteni s a polgári
társadalom előnyeiben a lehető legtöbbet részesíteni. Azonban ha ez mind igaz is volna, még sincs mindezekben felölelve minden céljuk.
A
fölavatottaknak azon fölül meg kell ígérniük és fogadniuk, hogy
vezéreik és mestereiknek a legnagyobb készséggel és bizalommal szót
fogadnak, minden jeladásukra készen állnak, parancsaikat teljesítik,
ellenkező esetben készek bármily kínos büntetést, sőt magát a halált is
elszenvedni. És csakugyan: a titkok elárulóit s a parancsszónak
ellenszegülőket nem ritkán ki is végezik, és pedig oly vakmerőséggel és
ügyességgel, hogy a gyilkos a körültekintő és a bűntények megtorlására
rendelt igazságszolgáltatást is nemegyszer kijátssza. Márpedig színlelni
és a homályban lappangani, az embereket anélkül, hogy őket
tájékoztatnák, miről van a szó, mint rabszolgákat a legszorosabb hitre
lekötni, őket idegen önkénynek alávetve minden gonosz tettre
fölhasználni, a bűn büntetlenségének örve alatt kezükbe gyilkot
nyújtani, mindez oly gonoszság, mely a természetes rendbe ütközik.
Amiért maga a józan ész is világosan meggyőz bennünket arról, hogy a
szövetkezet, melyről szólunk, a természetes igazsággal és tisztességgel
homlokegyenest ellenkezik. Ámde még más érvek is bizonyítják, hogy a
szabadkőművesség lényegében ellentétben áll a becsületességgel. Mert
bármily ügyesen és ravaszul tudjanak is az emberek titkolni és bizonyos
megszokott könnyűséggel hazudni, mégsem kerülhető el, hogy valamely
működő ok nem volna valamiképp megvilágítható, azokból, amiket
létrehozott. „A jó fa rossz gyümölcsöt nem teremhet, sem pedig a rossz fa jó gyümölcsöt.”
(Mt 7,18) Márpedig a szabadkőművesség veszélyes és igen keserű
gyümölcsöt hozott létre. Mert a fent elősorolt csalhatatlan jelekből is
kiviláglik, mi az ő végcéljuk, nem egyéb tudniillik, mint alaposan felforgatni
a keresztény intézmények által megteremtett vallási és állami rendet, s
helyébe saját kényük szerint a puszta természetelvűség tanainak alapján
újat létesíteni.
Amit
a szabadkőművességről eddig mondottunk és mondani fogunk, azt nem annak
egyes követőiről mondottuk, hanem általában az egész, sok rokon
társulatot egyesítő szabadkőműves szövetkezetről. Mert az egyes követők
közt lehetnek számosan, akik, bár bűnösök azért, mert ilyen társulatokba
léptek, mindazonáltal a társulat gonosz tetteiben közvetlenül nem
részesek, s annak főcélját nem is ismerik. Hasonlóképp az egyes
társulatok közt is lehetnek olyanok, melyek bizonyos végső
következtetéseket nem helyeselnek, pedig azokat mint közös elveikből
szükségképpen folyókat, hacsak undokságuk vissza nem riasztaná, el
kellene fogadniuk. Továbbá némely társulatoknak idő- és helyviszonyok
miatt kevesebbel kell beérniük, mint amennyit maguk óhajtanának vagy más
társulatok elérnek: ámde azért nem szabad hinni, hogy ezek nem
tartoznak a szabadkőműves szövetkezethez, mivel ezt nem annyira a
végrehajtott és bevégzett tények, mint inkább a tanok szerint kell
megítélni.
Márpedig
a természetelvieknek, mint az elnevezés maga is mutatja, föltételük az,
hogy mindenben és mindenütt az emberi természet és emberi ész az
egyedüli tanító és irányadó. Ezt állítván, az Isten iránti
kötelességekkel mit sem törődnek vagy pedig azokat téves és ingatag
véleményeikkel fölforgatják. Tagadják ugyanis, hogy az Isten valamit
kinyilatkoztatott volna, vallási hitcikkelyt el nem fogadnak, semmit,
amit az emberi ész föl nem fog, igaznak nem tartanak, semmiféle tant,
melynek a hivatal tekintélye miatt hinni kellene, el nem ismernek.
Minthogy pedig a katolikus egyháznak egyedül sajátos kötelessége az
Istentől nyert tanokat, a tanítás tekintélyét az üdvösség egyéb égi
segédeszközeivel együtt teljesen fölhasználni és sértetlenségében
megőrizni és megvédeni, éppen azért amaz ellenségek dühe és támadásai
leginkább ellene irányulnak.
Nézzük
most, mit tesznek a szabadkőművesek a vallási dolgokban, különösen ott,
hol nagyobb szabadságot engednek nekik, s ítélje meg mindenki, vajon
tényleg nem hajtják-e végre a materialisták tanait. Régóta s makacs
következetességgel azon vannak, hogy az egyháznak tanítói tisztjét s
tekintélyét az államban tehetetlenné tegyék, s ez okból folytonosan hirdetik és sürgetik, hogy az egyház az államtól teljesen elválasztandó,
s ezzel kizárják az egyház üdvös befolyását a törvényhozásból és az
állam kormányzásából, s nekik tulajdonítandó, hogy az államok az egyház
tanai és intézményeinek mellőzésével szerveztetnek. S nem érik be azzal,
hogy az egyház vezérletét visszautasítják, hanem azt ellenséges
támadásaikkal folyton sértik is. És valóban büntetlenül szabad
megtámadniuk a katolikus vallás alapigazságait szóval, tollal és
iskolákban, nem kímélik az egyház jogait, s nem kegyelmeznek Istentől
elöljáróinak. Az egyház önkormányzati szabadságát a lehető legszűkebb
korlátok közé szorítják oly törvények által, melyek láthatólag ugyan
kevésbé zsarnokiak, de tényleg a szabadság elnyomására hozattak.
Hasonlóképp
látjuk, hogy a papságot külön és súlyos törvényeknek vetik alá, úgy,
hogy az napról-napra számra nézve mindinkább kevesbedik és szűkölködik,
az egyház javainak maradványait sérelmes rendszabályokkal
megszorították, s megengedték, hogy az állam azokkal kénye kedve szerint
rendelkezhessék, látjuk végre a szerzetesrendeket eltörölve,
szétszórva. Az esztelenség dühe azonban leginkább az apostoli szentszék és a római pápa ellen irányul.
Ezt ugyanis mindenekelőtt hamis ürügyek alatt világi hatalmától,
szabadságának és jogainak eme védpajzsától megfosztották, majd sérelmes
és a folyton növekedő nehézségek következtében tűrhetetlen állapotba
sodorták, míg végre odáig jutottunk, hogy a titkos társulatok tagjai
nyíltan is hirdethetik azt, a mit sokáig titokban forraltak, hogy
tudniillik el kell törölni a pápák egyházi hatalmát is,
sőt végleg ki kell irtani magát az isteni jogon alapuló papságot. E
tényről, ha egyebek nem is volnának, eléggé tanúskodik a beavatottak
bizonysága, kik közül sokan már máskor is a legújabban ismét
bevallották, hogy a szabadkőművesség célja, engesztelhetetlen gyűlölettel üldözni a katolicizmust,
s hogy addig meg nem nyugodnak, míg mindazt ki nem irtják, a mit a
római pápák a vallás oltalmára rendeltek. És ha talán a fölveendő
tagoktól nem is követelik, hogy határozott alakban mondjanak le
katolikus hitükről, ez távolról sem ellenkezik a szabadkőművesek titkos
céljaival, hanem inkább előmozdítja azokat. Így szedik rá ugyanis az
együgyűeket s kevésbé óvatosakat, s körükbe még sokkal többeket
becsalnak. Azzal pedig, hogy akárkit felekezeti különbség nélkül vesznek
föl, tettileg terjesztik korunk ama nagy tévelyét, hogy semmit
sem kell törődni a vallással, s hogy egyes vallások között semmi
különbség sincs. Ezen eljárásukkal végveszélyt hoznak minden
vallásra, leginkább pedig fenyegetik a katolikus vallást, mely egyedül
igaz levén, a többiekkel jogsérelem nélkül nem egyenértékesíthető. De a
naturalisták itt meg nem állanak. A legfontosabb kérdések körül
vakmerően haladván a tévely útján, akár az emberi természet
tehetetlensége következtében, akár pedig mivel az igazságos Isten
bünteti kevélységüket, rohamosan hanyatlanak a legszélsőbb végletekbe.
Innét van, hogy rendszerükben azon igazságok bizonyossága és alapja is
elenyészik, amiket az emberi ész természeti világánál fogva megismer,
milyenek kétségkívül az Isten léte, az emberi lélek szellemisége és
annak halhatatlansága. Már pedig a szabadkőművesek ugyanazon tévelyek
zátonyára jutnak. Mert jóllehet, általában vallják ugyan Isten létét,
tetteikkel mégis bizonyítják, hogy ez nem belső s erős meggyőződésük.
Nem tagadják ugyanis, hogy Isten létezésének kérdése köztük a legnagyobb
viszályoknak oka; s tudvalevő dolog, hogy legújabban is, éppen e kérdés
miatt, nem kis veszekedés volt táborukban.
Tényleg
azonban a szabadkőművesség egyes tagjainak megengedi, hogy szabadon
vallhassák és védhessék Isten létét vagy nem létét, és azokat, akik
Isten létét szemtelenül tagadják, éppúgy minden nehézség nélkül veszik
föl, mint azokat, kik Istenben hinni látszanak ugyan, ám róla téves
fogalmuk van, mint a pantheistáknak; ami nem egyéb, mint az istenségnek
bizonyos torzképét elfogadni, de valójában annak létét megtagadni. Ha
pedig ezen egyedüli erős alap egyszer meggyöngíttetik vagy végleg
megdöntetik, szükségképpen inognak azon igazságok is, miknek
megismerésére maga a természet vezet, minők, hogy a mindenség Isten
szabad akaratából létezik, a világot isteni gondviselés kormányozza,
hogy a lélek el nem enyészik, és hogy e földi életet más, örökkévaló
élet váltja föl. Könnyen beláthatjuk, mivé lesznek a magán- és
közerkölcsök, mihelyt ismereteink és tetteink ezen természeti alapelvei
elenyésznek. Hallgatással mellőzzük az isteni erényeket, miket az isteni
kegyelem különös ajándéka nélkül sem nem gyakorolhatunk, sem meg nem
szerezhetünk, miknek természetesen nyomára sem akadunk azokban, kik az
emberi nem megváltását, az égi kegyelmet, a szentségeket és a mennyei
boldogságot tagadják, mert azt nem ismerik.
Szóljunk
most a természeti törvényből folyó kötelmekről. Isten a világ teremtője
és kormányzója, a természeti rendet fenntartó és annak megzavarását
tiltó örök törvény, az embereknek a mulandóknál sokkal fölségesebb és az
érzékiek fölé helyezett végcélja, ezek az igazságosságnak és erkölcsnek
kútforrásai és alapelvei. Ha ezek mellőztetnek, amint ezt a
naturalisták és szabadkőművesek teszik, a jog és jogtalanságról való
fogalom elhomályosul és támaszát veszti. És valóban, a
szabadkőművesek által kizárólagosan helyeselt erkölcstan, melynek
szellemében ők az ifjúságot nevelni akarják, nem más, mint amelyet
polgárinak, függetlennek és szabadnak neveznek; vagyis amelyből a vallás
eszméje teljesen ki van zárva. Ámde mennyire tehetetlen és
erőtlen ez, és mennyire változik a szenvedélyek különféle befolyásai
alatt, eléggé látjuk a máris jelentkező szomorú gyümölcsökből. Ahol is
az kiszorítván a keresztény nevelést, szélesebb tért foglalt, ott
csakhamar pusztulnak a keresztény erkölcsök, elhatalmasodnak a tévelyek
sötét rémei, és vakmerően üti fel fejét a gonoszság. Efölött általános a
panasz és kesergés, és ezt kézzelfogható tények által kényszerítve,
akaratuk ellenére is kénytelenek sokan elismerni.
Minthogy
továbbá az eredeti bűnnel beszennyezett emberi természet sokkal
hajlandóbb a bűnre, mint az erényekre, az erkölcsiséghez szükségképp
megkívántatik, hogy megzabolázzuk a lélek háborgó indulatait, s
kívánságait alárendeljük az észnek. És ezen küzdelemben sokszor kell
megvetnünk a földi javakat, el kell viselnünk a legnagyobb fáradalmakat
és nehézségeket, hogy a győzedelmeskedő ész mindig megtartsa a fölényt.
De a naturalisták és szabadkőművesek semmit sem hívén abból, amit Isten
kinyilatkoztatásából tudunk, tagadják, hogy az emberi nem ősatyja
vétkezett volna, s azt tartják, hogy az ember szabad akarata erejében
meg nem fogyatkozott s nem hajlandó a rosszra. Sőt ellenkezőleg, annyira
magasztalják a természet erejét és fenségét, hogy egyes-egyedül
beléhelyezik az igazság kútforrását és szabályát annyira, hogy képzelni
sem képesek, hogy indulataink megfékezése s kívánságaink zabolázása
végett folytonos harcra és csüggedést nem ismerő kitartásra van
szükségünk. Innét van, hogy a test szenvedélyeinek oly sok csábot
nyújtanak a minden illem és szemérem nélkül szerkesztett újságokban és
könyvekben, s az érzékcsiklandó színi játékokban; a valódiság (verismus)
örve alatt ledér eszméket csempésznek be a művészetekbe; s ily módon
kifinomult kieszelt fortéllyal az elpuhult és kéjelgő testnek tápot
nyújtva gyönyörérzékének hízelegnek, hogy annál könnyebben elaltassák az
elcsábított erényt. És habár gonoszul cselekszenek is, abban mégis
következetesek, hogy ellökvén maguktól a mennyei javak reményét, üdvüket
a mulandókba helyezik és a föld rögéhez tapadnak.
Mindezt,
amit mondottunk, megfelelően bizonyítják az általuk elejtett szavak,
miknek nem annyira tartalma, mint vakmerősége lep meg. Miután pedig
álnok és csalárd embereknek senki sem szokott oly szolgailag
engedelmeskedni, mint azok, kik a szenvedély uralma alatt égészen
elfajultak s szellemileg megtörtek, olyanok sem hiányoztak a
szabadkőművesek táborában, kik nyíltan hirdették, miszerint minden
módon arra kell törekedni, hogy a néptömeg tervszerűen a bűnök
korlátlan szabadsága által kielégíttessék, hogy ezáltal bármilyen
gonosztettekre eszközül szabadon fölhasználhassák.
Ami a családi életet illeti, erre nézve a naturalisták tana következőkben foglalható össze. A
házasság a közönséges üzleti szerződések körébe tartozik, és joggal
fölbontható a szerződő felek kénye-kedve szerint: a házasságügyi
törvénykezés az államot illeti meg. A gyermekek nevelése minden
törekvésüket oda irányozzák, hogy azokat az életben is érvényre
emeljék. Sok, mégpedig katolikus államban is, csak a polgárilag kötött
házasságok érvényesek, másutt ismét a törvény megengedi a házassági
kötelék felbontását, és ismét másutt arra törekednek, hogy a fölbontás
mielőbb megengedtessék s ekképp rohamosan oda jutnak, hogy a házasság
mivolta s lényege egészen meg fog változni, s nem lesz egyéb állhatatlan
s ingadozó viszonynál, melyet majd a bűnös kéjvágy megteremt, majd a
változó fölbont.
A szabadkőművesek azonkívül minden erővel arra törekednek, hogy az ifjúság nevelését is magukhoz ragadják.
Tudják ugyanis, hogy az ifjúság gyengéd lelkületét tetszésük szerint
idomíthatják és kényük-kedvük szerint hajlíthatják, hogy ennél nincs
alkalmasabb eszköz oly polgárok nevelésére, minőket ők óhajtanak. Amiért
is semmi befolyást s felügyeletet sem engednek az egyház szolgáinak az
ifjúság oktatására és nevelésére, s sok helyen máris keresztülvitték,
hogy az egész nevelés világiak kezébe tétetett, hogy az erkölcsök
képzésébe semmiképp sem folyjanak be ama legmagasz¬tosabb és legszentebb
kötelmek, melyek az embert Istenhez fűzik.
Következnek az állambölcseleti tanok. Itt ismét azt vallják a naturalisták, hogy az emberek mind egyenjogúak s semmiben sem különböznek egymástól;
természeténél fogva mindenki egyenlően szabad, senkinek sem áll jogában
másnak parancsolni, és erőszakot követ el az emberi nemen az, ki a
tekintélyt máshonnan származtatja, mint az emberektől. Minden tehát a
szabad nép akaratától függ; a nép a hatalom és jog viselője
olyannyira, hogyha a nép akarata megváltozik, az uralkodókat még
akaratuk ellenére is szabad trónjaiktól megfosztani. Minden polgári
jognak és kötelességnek kútforrása és alapja a nép és az újkor tanai
szerint szervezett államhatalom. Az államnak azonkívül atheusnak, vallástalannak kell lennie;
a vallások különféle alakjaiban, semmi ok sincs arra, miért részesüljön
előnyben az egyik a másik fölött, miután azok különben is
egyenértékűek.
S
hogy mindezeket a szabadkőművesek is vallják s eszerint iparkodnak
szervezni az államokat is, sokkal jobban ismeretes, semhogy bővebb
bizonyításra szorulna. Régóta ugyanis minden erővel s eszközzel erre
törekednek, s ezzel utat törnek azoknak, kik a legnagyobb szélsőségeket
sürgetik, úgymint a javaknak fölosztását és közösségét, a társadalmi osztályok és vagyonkülönbségek eltörlését.
Mi
tehát a szabadkőművesség s mily utakon jár, eléggé látható azokból,
amiket röviden érintettünk. Főelveik annyira és oly szembetűnően
ellenkeznek a józan ésszel, hogy azoknál károsabbak nem is képzelhetők.
Őrületes istentelenség s legvakmerőbb gonoszság ugyanis ki akarni irtani
az Isten által alapított vallást, megsemmisíteni az ő örökké tartó
egyházát s tizennyolc század után visszaállítani a pogányságot az ő
erkölcseivel és szokásaival. S nem kevésbé megdöbbentő s még kevésbé
elviselhető dolog, hogy a Jézus Krisztus által kegyesen nyújtott
jótéteményeket nemcsak egyesektől, hanem a családoktól és államoktól is
elvonják; ama jótéteményeket, miket még ellenségeink is kénytelenek a
legnagyobbak gyanánt elismerni. Az ily őrületes és sötét szándékokból
látni, hogy őket is ugyanazon engesztelhetetlen gyűlölet és bosszúvágy
vezérli, melytől a gonosz szellem, a Sátán, Krisztus Urunk irányában ég.
Éppúgy nem mondható egyébnek az emberiség meggyalázásánál és
szégyenteljes bukásba való kergetésénél a szabadkőművességnek azon másik
célja, mely nem egyéb, mint az igazság és becsületesség alapjának
ledöntése és közreműködésük azokkal, akik oktalan állat módjára
megengedhetőnek tartják mindazt, ami nekik tetszik. Még inkább növelik a
bajt ama veszélyek, melyekkel úgy a családi tűzhelyet, mint az államot
fenyegetik. Mint ugyanis más alkalommal kimutattuk, a házasságot minden
nép mindig szent és vallási intézménynek tekintette, melynek kötelékét
fölbontani tiltják az isteni törvények. Kimutattuk, hogy ha szabad a
házasságot fölbontani, szükségképpen megzavartatik a családi élet s
folytonos viszályok színterévé válik; elveszti méltóságát a nő, s
bizonytalanná lesz a gyermekek sorsa. – Semmit sem törődni a közéletben a
vallással, az állam ügyeinek vezetésénél, a kormányzásnál semmi
tekintettel sem lenni Istenre, mintha az nem is léteznék, oly vakmerő
istentelenség, amilyent még a pogányok sem ismertek, akik annyira át
voltak hatva isteneik létezésétől és a nyilvános vallás
szükségességétől, hogy könnyebben képzeltek el egy várost alap, mint
államot Isten nélkül. És valóban, az emberi társadalom, melyre
természetünknél fogva utalva vagyunk, Isten, annak teremtője által
rendeltetett s mindazon számtalan javak, melyekben a társadalom
bővelkedik, Őbenne, mint legfőbb okban és kútforrásban bírják minden
erejüket és tartósságukat.
Ennélfogva
valamint az egyeseket, éppúgy az államokat is maga a természet szava
inti, hogy Istent tiszteljék és imádják, mert tőle nyerték létüket és
ennek javait. Éppen ezért nemcsak jogtalanságot és oktalanságot követnek
el, hanem képtelenségbe is esnek azok, akik a társadalmat minden
vallási köteléktől függetleníteni akarják. Mivel pedig az ember Isten
által társas életre van teremtve, s a kormányhatalom oly szükséges
kapcsa a társadalomnak, hogy ez anélkül okvetlenül fölbomlanék,
szükségképpen következik, hogy a hatalom tekintélye ugyanattól
származik, akitől származott maga a társadalom. Amiből ismét önként
folyik, hogy az, aki a hatalmat gyakorolja, akárki is legyen az,
Istennek szolgája. Amiért is a törvényes hatalom igazságos
intézkedéseinek éppúgy kell engedelmeskedni, mint a világot kormányzó
Isten akaratának, mert így követeli ezt az emberi társadalom
rendeltetése és célja, és egyenesen ellenkezik az igazsággal azon
állítás, mintha a népnek tetszése szerint szabad volna megtagadni az
engedelmességet. Hasonlóképpen senki sem kételkedik abban, hogy az
emberek, tekintve közös eredetüket és természetüket, közös végcéljukat
és az abból eredő kötelességeket és jogokat, mind egyenlők. Mivel
azonban nem lehet mindegyiknek egyenlő képessége, s egyik a másiktól a
lélek és a test tulajdonságaira nézvést is különbözik, s mivel az egyes
emberek hajlamaiban, akarat- és természet megnyilvánulásaiban számtalan
különféleséget észlelünk, semmi sem ellenkezik annyira a józan ésszel,
mint azt akarni, hogy mindannyian egy és ugyanazon hivatásnak éljenek,
és az emberi társadalom az osztályok eltörlésével, a teljes egyenlőség
szabályai szerint szerveződjék. Amiként az emberi test, ha azt a maga
egészében tekintjük, különböző tagokból áll, amelyek alakjukra és
rendeltetésükre nézve különböznek ugyan egymástól, együttesen azonban
összehangzó egészet képeznek, mely kellemesen hat a szemre, üdvösen
működik s okvetlenül szükséges is: éppígy az emberi társadalomban
megszámlálhatatlan az egyes osztályok közötti különbség, miket ha mind
egyenlőknek tekintenénk, s ha a saját akaratát mindenki szabadon
érvényesíthetné, az állam valóságos torzképet mutatna; ellenben ha
különféle rangfokozatokba osztva, törekvéseikben, iparkodásaikban
mindegyik saját hivatásának körén belül a közös jónak előmozdítására
egyesülnek, jól rendezett és a természeti törvénynek is megfelelő állam
képét tüntetik föl.
Egyébiránt
a fölemlített forradalmi tévelyekből a polgári társadalomra a
legnagyobb veszély származhat. Mert eltűnvén az Isten és törvényeinek
félelme, az emberek megvetik a fejedelmek tekintélyét, és ha megengedjük
a zendüléseket s minden vágy szabadon kielégíthető, akkor csak a
büntetés félelme fogja fékezni az embereket s ez szükségképpen a
fönnálló társadalmi rend gyökeres felforgatását fogja maga után vonni.
Sőt, csakugyan ezt akarják s ezen törik a fejüket a jelen társadalom
megrontásán fáradozó kommunisták és szocialisták egyesült seregei. Ne mondja a szabadkőművesség, hogy ezeknek a szándékaitól idegen, mert hiszen elveiket javallja s tanainak lényege közös a vagyonközösség hirdetőivel.
Ha nem rögtön vagy nem is mindenütt esnek ezen végletekbe, nem
elveiknek s nem is nekik lehet ezt tulajdonítani, hanem az isteni vallás
hatalmának, melyet kioltani nem lehet, és a józan emberek azon
részének, kik a titkos társulatok rabságától irtózva, őrült
igyekezeteiknek állhatatosan ellenállnak.
Vajha
az emberek gyümölcséről ítélnék meg a fát s megismernék így a minket
fenyegető romlást, s látnák a jövőben rejlő veszélyeknek magvát és
kezdetét. Az ellenség ravasz és álnok: itt a népnek, amott a
fejedelmeknek hízeleg, mindkettőt szép szavakkal hitegeti és fogva
tartja.
A
királyokhoz a barátság örve alatt közeledvén azt akarják a
szabadkőművesek, hogy a királyok segédkezet nyújtsanak nekik a
katolicizmus elnyomásában, és hogy erre mindinkább ösztönözzék, azt a
megátalkodott rágalmat hirdetik, hogy az Egyház bitorolni akarja a
fejedelmek jogait. Uralmukat ilyen módon biztosítván, vakmerően kezükbe kerítették az állami hatalmat, aláásták a birodalmak alapjait,
sőt, készek voltak üldözni, meggyalázni, elűzni a fejedelmeket, mihelyt
másképp intézkedtek, mintsem nekik tetszett. Hasonlóképpen hálózták be a
népeket is. Tele torokkal szabadságot és jólétet hirdetve azt
állították, hogy az Egyház és a fejedelmek az okai a nép szolgaságának
és szegénységének, azután a népnek odakiáltották, hogyha sorsán javítani
akar, mindkettőt ostromolja, megdöntse. Mindazonáltal a
kilátásba helyezett dolgokra nézve, nagyobb volt a remény, mint az
eredmény, sőt inkább elnyomatván a nép, nyomorúságában még azon
vigasztalást is kénytelen nélkülözni, melyben a keresztény intézmények
mellett könnyen és bőven részesülhetett volna. Ámde mindazok, akik az
istenileg megállapított rend ellen föllázadnak, kevélységükért rendesen
úgy büntettetnek, hogy éppen ott bukkannak nyomorra, ahol áldást vártak s
merész vágyaiknak megfelelő életet.
Az
Egyházat pedig, mivel azt tanítja, hogy az emberek elsősorban Istennek,
a Legfőbb Királynak tartoznak engedelmeskedni, azon hamis váddal
illetik, mintha a fejedelmek hatalmát irigyelné vagy azok jogaiból részt
követelne. Pedig az Egyház lelkiismeretbeli kötelességnek hirdeti azt,
hogy az államnak megadjuk, ami őt megilleti. Hogy pedig az állami
hatalmat Istentől származtatja, ezzel a királyok tekintélyét csak növeli
és a polgároknak a hatalom iránti hűségét és kegyeletét nem kis
mértékben fokozza. Az Egyház a béke barátja, az egyetértés ápolója,
mindenkit anyai szeretettel ölel fel, és egyedül a halandók üdvét tartja
szem előtt; azt tanítja, hogy az igazságnak karöltve kell járnia az
irgalommal, az uralomnak a méltányossággal, a törvénynek a mérséklettel;
tiltja a jogsértést, parancsolja a közrend fenntartását, és a szegények
nyomorát magánúton éppúgy, mint társadalmi úton enyhíti. „Ámde – mondja Szent Ágoston – sokan
azért vélik vagy akarják elhitetni, hogy a keresztény tan a közjót elő
nem mozdítja, mert nem akarják, hogy ennek erős alapján nyugodjék az
állam, hanem inkább a gonosz tettek büntetlenségén.” Ezeket látva,
az illenék a bölcs állami hatalomhoz, és a közjó érdekében üdvös is
volna, ha a fejedelmek és népek nem szövetkeznének a szabadkőművesekkel
az Egyház megrontására, hanem inkább az Egyházzal a szabadkőművesek
támadásainak visszaverésére.
Bármi
történjék is, Tisztelendő Testvérek, ezen súlyos és általánosan
elterjedt bajjal szemben a mi kötelességünk kutatni a gyógyszereket. És
mivel meg vagyunk győződve, hogy a legjobb és legalkalmasabb gyógyszer
isteni vallásunk hatalmában rejlik, melyet a szabadkőművesek annál
inkább gyűlölnek, minél inkább irtóznak tőle, azért azt hisszük, hogy ez
a legelső védőszer a közös ellenséggel szemben. Ennélfogva, amit
elődeink, a római pápák a szabadkőművesek céljainak és törekvéseinek
megakadályozására határoztak, amiket az ő társulataiktól való őrizkedés
és tartózkodás céljából szentesítettek, mindazokat mi is egyenként és
összességében jóváhagyjuk és apostoli tekintélyünkkel megerősítjük.
Mindenek fölött pedig bízván a keresztények engedelmességében,
mindenkit saját üdvösségére kérünk, hogy tekintse vallásos
kötelességének híven megtartani mindazokat, amiket az apostoli szentszék
ez ügyben előír.
Titeket
pedig, Tisztelendő Testvérek, kérve kérünk, hogy velünk egyesülve
minden módon iparkodjatok kiirtani ezt a társadalom minden rétegét rágó
mérget. Vegyétek oltalmatok alá Isten dicsőségét, felebarátaink örök
üdvösségét, miket ha küzdelmeitek céljául fogtok tekinteni, nem hagy el
titeket sem az erély, sem a bátorság. Bölcsességtekre bízzuk annak
megítélését, mi módon hárítandók el az akadályok. De miután állásunk
tekintélyéből folyó kötelességünk, hogy e tekintetben alkalmas
segédeszközöket is nyújtsunk, a következőket tartsátok szem előtt.
Először
is minden takargatás nélkül ki kell mutatni, miben áll a
szabadkőművesség: szóval tettel, pásztorlevelekkel föl kell tárni az
ilyen társulatok fogásait, csábszereit, véleményeik gonoszságát, tetteik
utálatos voltát. Több elődünk is már sokszor kimondotta, hogy aki katolikus hitét és lelkének üdvét szívén viseli, semmi szín alatt sem lehet tagja e társulatnak.
Ne csaljon meg senkit a szabadkőművesek csalfa hírneve, mert ha úgy
látszik is, hogy nem kívánnak olyasmit, ami a vallás és erkölcs
szentségével ellenkezik, mégis, mivel a társulat egész lényege és célja
bűnös és gonosz, velük társulni, terveiket előmozdítani semmi szín alatt
sem szabad.
Továbbá
kitartó tanítás és lelkesítés által a nép zömét arra kell bírni, hogy a
vallás igazságait szorgalmasan tanulni igyekezzék; evégből nagyon
ajánljuk, hogy korszerű iratokkal, szentbeszédekkel, azon szent
igazságok elemeit magyarázzátok, melyek a keresztény bölcseletet
alkotják. Ezzel azt érjük el, hogy az emberek elméje a tudomány
segítségével kijózanodik, s a tévely sokféle alakjai, a bűn különféle
csábítása ellen megizmosodik, főleg napjainkban, amikor oly nagy az
írásban a szabadosság s oly kielégíthetetlen a tanulási vágy. Ez
bizonyára nehéz munka, de segítségetekre lesz a papság, ha törekedni
fogtok odahatni, hogy egyrészt erkölcsös életet éljen, másrészt a
tudományokban is jártas legyen. Ily fontos és dicső cél azonban azon
világi férfiak közreműködését is kívánja, kik a vallás és haza
szeretetét jámborsággal és tudománnyal egyesítik. Így tömörítvén az
erőket, arra törekedjetek, Tisztelendő Testvérek, hogy az emberek az Egyházat megismerjék és szeressék,
mert hiszen minél jobban ismerik, minél nagyobb lesz az iránta való
vonzalom, annál inkább kerülik s megutálják a titkos társulatokat.
Mindezekért élve a kedvező alkalommal, megismételjük, amit máskor
előadtunk. Szükséges, hogy Szent Ferenc harmadik rendjét, melynek fegyelmét mérsékeltük, ápoljátok és terjesszétek.
E rend alapítójának ugyanis az volt a célja, hogy az embereket Krisztus
követésére, az Egyház szeretetére és a keresztény erények gyakorlására
buzdítsa és serkentse; ennél fogva sokat tehet a vészterhes társulatok
mételyének kiirtására is. Terjedjen tehát mindinkább napról-napra ezen
szent egyesület, mert sok üdvös eredménye lesz; elsősorban pedig az,
hogy az emberek a szabadság, testvériség és jogegyenlőség áldásait
élvezni fogják. Nem azt, melyet a szabadkőművesek fonákul kigondoltak,
hanem azt, amelyet Krisztus Urunk szerzett az emberiségnek s amelyet
Szent Ferenc követett. Az „Isten fiainak” szabadságát értjük ez alatt,
mely által sem a Sátánnak, sem a kéjvágynak, ezen legkegyetlenebb
zsarnoknak nem szolgálunk; olyan testvériséget, melynek eredete az
Istenben, mindenek teremtőjében és atyjában van, olyan egyenlőséget,
mely az igazság és a szeretet alapjain nyugodva az emberek között minden
különbséget meg nem szüntet, hanem az élet, a kötelességek, a
törekvések különféleségéből azon bámulatra méltó egységet, összhangzatot
hozza létre, mely az államnak hasznára van, s méltóságát emelni.
Harmadszor,
elődeink bölcsen egy intézményt hoztak létre, mely időközben szünetelt
ugyan, de amely a jelen időben mintául szolgálhat. Az ipariskolákat és
ipartársulatokat értjük, melyek a vallás vezetése mellett, éppúgy
alkalmasak a vagyon, mint a tiszta erkölcs védelmére. Ezen társulatok
hasznát, amint sok időn keresztül s nagy megpróbáltatások között
élvezték őseink, kétség kívül korunk is érezni fogja, annál inkább, mert
nagyon is alkalmasak a titkos társulatok hatalmának a megtörésére. A
nyomorban sínylődő iparosok amellett, hogy helyzetüknél fogva leginkább
rászorulnak a szeretetre és a vigasztalásra, a titkos társulatok
csalárdságainak, álnok csábításainak és fogásainak is leginkább ki
vannak téve. Ezért irgalmas kegyelettel és a jó társulatokba édesgetni
kell őket, hogy elkerüljék a rosszakat. Ennélfogva nagyon szeretnők, ha
ezen egyesületek, idomulva a mai időkhöz, a püspökök védnöksége alatt, a
nép üdvére ismét behozatnának. S nem csekély örömünkre szolgál, hogy
sok helyen ily társulatok s védnöki egyesületek máris életbe léptek, s
céluk az, hogy egyrészt a szegények tisztességes osztályát segítsék,
gyermekeiket, családjukat védőszárnyaik alá vegyék és oltalmazzák,
másrészt a vallás tanait és annak gyakorlását, az erkölcsök tisztaságát
megvédjék. Nem lehet elhallgatnunk e helyen azon dicső társulatot sem, mely Szent Vince nevét viseli,
s amely az alsó néposztály sorsának javítása körül oly sok érdemet
szerzett s általános példa gyanánt tündöklik. Ismert, hogy mit művel ez a
társulat s mit akar: minden törekvése odairányul, hogy a szegényeknek
és szerencsétleneknek sok leleményességgel és csodálatos szerénységgel
segélyt nyújtson; s minél kevésbé akar látszani, annál közelebb áll a
keresztény szeretethez s annál üdvösebben enyhíti a nyomort.
Negyedszer,
hogy céljainkat annál könnyebben elérjük, kiváltképpen kegyeletes
gondjaitokba ajánljuk a fiatal nemzedéket, a társadalom reményét. A
legfőbb súlyt ennek tanítására fektessétek: soha ne véljétek elegendőnek
az őrködést, hogy az ifjúság azon iskolákba ne járjon, melyekben őket a titkos társulatok mételyes szelétől félteni kell.
Szülők, hitoktatók, lelkészek a keresztény tanítás alkalmával intsék,
figyelmeztessék a gyermekeket és tanítványokat, hogy milyen kárhozatos
társulatok ezek, hogy idejekorán megismerjék az álnok és ezerféle
fogásokat, melyeket használnak, hogy az embereket tőrbe ejtsék. Sőt,
akiknek kötelességük az ifjúságot a szentségek fölvételére előkészíteni,
jól teszik, ha a gondjaikra bízott ifjakkal megfogadtatják, hogy
szüleik tudta és akarata, lelkipásztoruk fölszólítása és gyóntatójuk
tanácsa nélkül soha semmiféle társulatba be nem lépnek.
Mindazonáltal
jól tudjuk, hogy ezen közös törekvésünk, mellyel az Úr szőlőjéből a
kárhozatos magvakat kitépni igyekszünk, csakis akkor lesz foganatos, ha
az Úr kegyesen megsegít. ennélfogva sohase szűnjünk meg kérni az Ő
segítségét, éspedig oly hévvel, amilyet a veszély és a szükség nagysága
igényel. Arcátlanul viseli magát, elért eredményével dicsekszik a szabadkőművesség, vakmerősége immár nem ismer határt.
Tagjai mind ádáz szövetségre léptek s titkos egyetértésben működve
egymást nagyobb gonoszság elkövetésére bátorítják. Ily iszonyú támadás
hasonló védelmet kíván; tudniillik, hogy a jók együttesen imádkozzanak
és azon legyenek, hogy egy mindent felölelő ima- és cselekvési
társulatot alakítsanak. Arra kérjük tehát híveinket, hogy egy szívvel,
egy lélekkel az elhatalmasodó társulatok rohama ellen rendületlenül
megálljanak. Buzgó fohászkodással emeljék esedező kezeiket Istenhez,
hogy a keresztény név ismét dicső legyen és virágozzék, az Egyház
visszanyerje szabadságát, a tévelygők észre térjenek; a tévely az
igazságnak, a bűn az erénynek helyet engedjen. Védőnk és szószólónk legyen a Boldogságos Szűz Mária,
az Isten Anyja, ki fogantatása legelső pillanatában legyőzte a Sátánt, s
kérjük Őt, hogy legyen kegyes megmutatni erejét azon szekták ellen,
melyekben a Sátán álnoksága és szilaj gonoszsága új erőt nyer.
Esedezzünk az égi angyalok fejedelméhez, Szent Mihályhoz, aki a pokoli ellenséget elűzte,
továbbá Szent Józsefhez, Szűz Mária jegyeséhez, az Egyház égi
pártfogójához, Péter és Pál főapostolokhoz, kik a kereszténység buzgó
terjesztői s legyőzhetetlen védői. Ezeknek pártfogása és a közimák
állhatatossága által reméljük, hogy Isten ezen súlyos megpróbáltatások
között kegyesen segíteni fog a társadalmon.
Az
isteni áldások és kegyelmek zálogát, apostoli áldásunkat szívünk
teljéből adjuk, Tisztelendő Testvérek, rátok, a papságra, és a
gondjaitokra bízott keresztény hívekre.
Kelt Rómában, az 1884. év április 20-án, pápaságunk hetedik évében.
XIII. LEÓ PÁPA