Az
egyház egyik legnagyobb hittudósa: Aquinói Szent Tamás egy időben sokat
foglalkozott a szenvedés - különösen az ártatlanok szenvedésének -
problémájával. Úgy írják az életrajz írói, hogy töprengései közben egy
alkalommal, amint rápillantott a golgotai jelenetet ábrázoló képre,
hirtelenében az a gondolat jutott az eszébe, hogy a három kereszt: az Úr
Jézusé, aztán a jobb és a bal lator keresztje lényegében feleletet is
ad az ő töprengéseire. Mert a három keresztről ezt a feleletet olvasta
le: a kereszt a bűnösöknek büntetés, a megtérőknek elégtétel, az
igazaknak pedig engesztelés.
Gondolom,
nekünk is érdemes átgondolnunk ezt a jelenetet. Mert azt többnyire mi
is természetesnek tartjuk, hogy a szenvedés a bűnösöknek büntetés,
akárcsak a bal lator számára a kereszt. - Aki lopott vagy csalt, pláne
mások életét elvette vagy megkeserítette, méltányosnak tartjuk, hogy
bűnhődjék érte. Még a bűneink nyomán szerzett betegségek problémájával
is könnyebben megbirkózunk. Kicsit előreláthatónak is tartjuk, hogy az
alkoholszenvedélynek májrák, vagy a kicsapongó életnek esetleg az Aids a
következménye.
A
bűnbánó jobb lator keresztjét is könnyebb megértenünk. Úgy látszik, ezt
ő maga is megértette, mert amikor az Úr Jézushoz fordult, nem azt
kérte, hogy szabadítsa meg a kereszt rettenetes szenvedésétől, hanem
csak ennyit: Emlékezzél meg rólam, Uram, ha országodba jutsz.
Fölismerte, hogy számára a kereszt rettenetes kínja is a megtérés és az
elégtétel eszköze lett.
Amit
nehezebben értünk meg, az az Úr Jézus szenvedése, a Szűzanya szenvedése
és az a megszámlálhatatlan sok kereszt, amit az ártatlanul szenvedők
viselnek. Ebben csak az Úr Jézus magatartása és szava tud eligazítani
bennünket. Hiszen ő így beszélt, tanított a keresztjéről: Ha majd
fölemeltetem a földről, mindeneket magamhoz vonzok. Vagy: Ha a földbe
esett gabonaszem el nem hal egymaga marad, de ha elhal, sok termést hoz.
Az Úr Jézusnak ezek, és az ezekkel összecsengő mondatai világítanak rá
az isteni logikára: A rosszat csak egy nagyobb jóval lehet legyőzni! A
kereszt ezt a nagyobb jót hozta meg számunkra. Mert aki lop, az nemcsak
megkárosít valakit, hanem önmaga válik lopóvá. Aki hazudik, nemcsak
becsapja a másikat, hanem ő válik hazuggá. A bűn minőségi változást,
elsilányulást okoz bennünk. Ezt a nem regenerálódó, az idő múlásával sem
gyógyuló belső roncsolódásunkat csak a szeretetnek önfeláldozó
túlcsordulása tudja begyógyítani. Ha a rosszat rosszal akarom
viszonozni, legyőzni, csak még nagyobb lesz a baj. Ha a gödröt tovább
ásom, feneketlen mélységekig juthatok. A rosszat csak a nagyobb jóval
lehet legyőzni, roncsolódásunkat csak a nagyobb szeretet tudja
begyógyítani.
Ezért
hódolunk a Szent Kereszt előtt, mert ezen a keresztfán nyilvánult ki
Isten végtelen szeretete, amely a rosszat a nagyobb jóval győzte le. ő
arra hív bennünket, megtérni és engesztelni akaró Krisztus-követőket,
hogy ezt az isteni taktikát követve tudjuk elfogadni, és boldog
gyümölcsére áhítozva hordozni a magunk keresztjeit is. —- (Ezért
imádkozzuk teljes bizalommal: Imádunk téged, Krisztus, és áldunk téged,
mert Szent Kereszted által megváltottad a világot!)
Zdiarszky László