Konzervatív katolicizmus
Ferenc pápa marxista nyelvezetet használ, az ökomenizmusnak nincs jövője, a protestantizmus pedig bizonyos szempontból hasonló az iszlámhoz –
mondja Roberto de Mattei olasz konzervatív katolikus történész, író, a
Római Európai Egyetem professzora. A civilben ötgyermekes családapa de
Mattei szerint Ferenc pápa az elmúlt két évben nem adott egyértelmű
útmutatást a katolikusok egyes vitás kérdéseiben, és egyes tévtanok elérték Szent Péter székét. Interjúnk.
Filemon Norbert és Heltai Péter interjúja
Rómában, épp Erdő Péter bíboros címteploma mellett beszélgetünk. Járt már valaha Magyarországon, vannak magyar kapcsolatai?
Csak
egyszer jártam önöknél, sajnos akkor is csak néhány napig maradhattam.
Történészként nagyra tartok minden országot, amelyek szovjet elnyomás
alatt éltek. Magyarország kiemelkedik közülük, hiszen a magyarok bátran
fel is lázadtak a diktatúra ellen.
Különösen közel áll hozzám Mindszenty József bíboros alakja, akit a
huszadik századi katolikus ellenállás nagy hősének tartok.
Március végén a patinás washingtoni Cosmos Clubban tartott beszédében
a fatimai jelenések századik évfordulója kapcsán három másik
évfordulóra hívta fel a figyelmet, amelyek meghatározzák a jelenünket:
1517, 1717, 1917. Hogyan kapcsolhatók össze ezek az évszámok?
A három
dátum eszmetörténetileg kapcsolatban áll egymással, és rámutatnak arra
a mély politikai, kulturális és vallási krízisre, amelyben ma élünk. Nagyon fontos, hogy megértsük a válság a gyökereit, ugyanis a jelenünk egy hosszú folyamat eredménye. Mindez
Itáliaban, a humanizmussal kezdődött, aztán német területeken
folytatódott a protestáns forradalommal egészen Lutherig. Ezután
következett a francia forradalom és végül a bolsevik hatalomátvétel
Oroszországban. 1717 lehet feltűnő, mert az nem a francia forradalom,
hanem az első szabadkőműves nagypáholy megalakulását jelöli. Nagyon
közeli a kapcsolat a szabadkőművesség elterjedése és a forradalmi
események között. Közös pont aztán az évszámokhoz kapcsolódó
áramlatokban, hogy az egységes keresztény világ lerombolását tűzték
zászlajukra.
Mindnek célja volt, hogy egy új, modern civilizációt hozzon létre a kereszténység romjain.
Ezek a „próbálkozások” láthatóan kudarcot vallottak. Hogyan érkezünk meg a jelenbe?
A
huszonegyedik században új szelek fújnak: a konstrukció helyét átvette
a destrukció; (újjá)építés helyett pusztítás. Ez napjaink
„forradalmárjainak” közvetlen célja. Amit mondok, a kommunizmusból
könnyen megérthető. A kommunista gondolatnak két oldala van: egyrészt
adott egy – nem jó, de – pozitív elképzelés egy egyenlő, osztályok
nélküli társadalomról. Másrészt ott van a destruktív, az előbbi elérése
érdekében a kereszténységet és annak alapjait, a családot, a tulajdont,
az államot, illetve magát a vallást lerombolni akaró aspektus. Ez a
nihilizmus az új baloldal esszenciája. A huszadik század kudarcai,
azaz hogy az utópista víziók csak halált és háborúkat hoztak, teljesen
megölték a konstruktivista megközelítést – maradt a káosz és a rombolás,
amelyekből azt remélik, hogy valami új születhet. Ez a nihilizmus az
új baloldal esszenciája.
*
„Napjainkra az egyházban tapasztalható válság az egység középpontját, a pápaságot is érinti.”
Térjünk
még kicsit vissza az évszámokhoz. 1517. Sokan idén az ötszáz éve
útjára indult reformációra emlékeznek. A katolikus egyház nagyot
fordult a huszadik században és párbeszédet kezdett, illetve próbál
azóta is fenntartani ezekkel az egyházakkal. Mit gondol, sikeresnek
nevezhető ez a folyamat? Mi lehet az ökumenizmus jövője?
Nem
gondolom, hogy lenne jövője. A probléma gyökere ott keresendő, hogy
nincs egységes protestáns hitrendszer, szemben a katolikus egyházéval,
ami kétezer éve változatlan. A katolikus
hit alapvető jellemzője az állandóság. A protestáns reformáció pont
ennek az ellenkezője. Luther után jött Zwingli, aztán Kálvin, majd az
anabaptisták, s őket azóta is követték csoportok ezrei. A
protestantizmus története a változások története. A francia püspök és kiváló teológus Bousset már a tizenhetedik században könyvet írt ezzel a címmel: A protestáns egyházak változásainak története. A
protestantizmus ilyen szempontból hasonló az iszlámhoz. Egységes
iszlám se létezik. Nincs egységes tanítás, csak csoportok és
irányzatok. Az egyedüli helyes párbeszéd a protestánsokkal éppen úgy,
mint az ortodoxiával vagy az iszlámmal ezért csak az egység
megtestesítője, a pápaság mentén folytatható. Ezzel azonban
megérkezünk egy másik húsbavágó témához, miszerint napjainkra az
egyházban tapasztalható válság az egység középpontját, a pápaságot is érinti.
Mit
ért a pápaság és az egyház válságán? Ferenc pápa népszerű és nyitott
egyházfőnek tűnik, aki a közösségi médiát is bátran használva
hatékonyan el tudja juttatni mondanivalóját az emberekig.
Az
egyházban hitbeli és morális krízis van. Legutóbb a családszinódus
kapcsán mondta nekem egy résztvevő püspök, hogy nagyon komoly belső
problémák jelentkeztek a megbeszélések során. Normális esetben egy ilyen
helyzetet mindig a pápának kell megoldania. Ő a fej, Krisztus földi
helytartója, akinek vitáknál és válságos helyzeteknél kötelessége
kimondani a végszót, ami aztán segít tisztán látni mindenkinek.
Most azonban sajnos úgy tűnik, hogy maga a pápaság is magán hordozza az említett válság tüneteit,
amelynek természetesen egyéb, főként történetei okai is vannak.
Említette
a családszinódust. Sokat és sok helyről hallani, hogy milyen válságon
megy át a család intézménye a huszonegyedik században. Ferenc pápa
ebből kiindulva össze is hívott egy szinódust, hogy megoldást
találjanak a felmerülő kérdésekre. Mi ezzel a baj? Ez nem pont egy
üdvözlendő és gyors reakció?
Természetesen
nincs azzal semmi probléma, ha a pápa megoldást lát egy szinódus
összehívásában. Azonban szinódussal vagy anélkül, de mondhatott volna
néhány világos és tiszta gondolatot, mint katolikus egyházfő, amelyek
irányt mutathattak volna a családoknak a válság közepén. Mi történik
ehelyett 2014 óta? Teljes a káosz. A pápának a szinódusok után megjelent „Amoris laetitia” kezdetű apostoli buzdítása egy rendkívül félreérthető dokumentum, amely nagy zűrzavart okoz az egyházon belül.
Ezen dokumentum alapján a német Müller bíboros azt mondja az egyház
tanítása nem változott semmit, a házasság intézménye továbbra is
felbonthatatlan. A müncheni és freisingi érsek, Marx bíboros ennek az
ellenkezőjét állítja. Jelenleg ilyen méretű a zűrzavar uralkodik az
egyházon belül is – nem csak a család kérdésében.
Miért a pápa hibája, ha a püspökök önkényesen értelmeznek egy tanítást?
Nem
néhány püspök szembenállásáról beszélünk. Marx bíboros nincs egyedül a
véleményével. S ami a legfontosabb, hogy az egyszerű hívek mindeközben
nem értik, mi történik. Egy lengyel katolikus azt hallja a
püspökeitől, hogy az újraházasodottak nem járulhatnak szentáldozáshoz,
míg ha elmegy Németországba, ott az ellenkezőjét fogják neki mondani. A
katolikus tanítás nem megváltoztatható, mindenütt egységesnek kell
lennie. A pápa az egyedüli, mint Krisztus földi helytartója, aki ezt a
vitát nyilvánosan eldöntheti. Húsbavágó, alapvető kérdésekről beszélünk.
Ferenc az elmúlt két évben nem adott semmilyen egyértelmű útmutatást. Az
ő feladata többek között az is, hogy megerősítse a híveket hitükben és
hogy kormányozza az egyházat. Ehelyett azt látjuk, hogy mond valamit
egy interjúban, majd elejt egy fél mondatot valamelyik homíliájában,
vagy konkrét eseteknél privát levelet ír egy adott ország püspökeinek.
Mindez zavarodottságot és ellentmondásokat szül. Ferenc pápa
felelőssége, hogy megnyilatkozzon nyilvánosan és egyértelműen a vitás
kérdésekben.
*
„Napjainkra a proletariátus diktatúráját felváltotta a relativizmus diktatúrája.”
Ha jól tudom a legtöbb vitát az „Amoris laetitia” egy lábjegyzete váltotta ki, amelyet egyesek úgy értelmeznek, hogy utat nyithat az újraházasodottak megáldoztatása felé.
Abban a levélben, amit a dokumentum kapcsán negyvenöt teológus címzett a Szentatyának, nem csak egy lábjegyzetet kritizálnak. Rengeteg egyéb probléma is van a szöveggel. Ha van négy bíboros, akik egy úgy nevezett „dúbiát” küldenek a pápának, megfogalmazva
benne az írással kapcsolatos aggodalmaikat, az nem csak egy
lábjegyzetről szól. Arról nem is beszélve, hogy az a négy bíboros, akik
ezt nyilvánosan vállalták, csak az arca az összes többinek, akiknek szintén aggályaik vannak.
Ferenc pápától azóta se érkezett válasz. Lát rá esélyt, hogy megtöri a csendet?
Az
ilyen kérdések megoldása nem várhat. Talán a pápa hamarosan
egyértelműbben fog megnyilatkozni a kérdésben. Nem tudom, de abban
biztos vagyok, hogy mindezt tisztázni fogják az elkövetkező hónapok
során.
Tud olyan bíborosi körökről, amelyek lépéseket fontolgatnak az ügyben belátható időn belül?
Sok
bíborost ismerek, akik támogatják a dubiát, de a nevük nincs ott a
dokumentumon. Beszéltem is többükkel. Valószínűleg hamarosan várható
egy elmozdulás.
Az
utolsó évszám, amit a beszédében említ, 1917, amely nem csak a
bolsevik forradalom, hanem a fatimai jelenések kezdetének a századik
évfordulóját is jelöli. Ennek kapcsán kiemeli, hogy az ott kapott
üzenetek azért is jelentősek, mert ugyan magánkinyilatkoztatások, de az
egész emberiségnek szólnak. Mi Fatima üzenete száz év távlatából?
A
Szűzanya a huszadik század elején jelent meg ugyan, de mára talán még
egyértelműbbé vált, miről is beszélt három egyszerű pásztorgyereknek.
Az üzenet magja, hogy Oroszország – amennyiben nem ajánlják föl az
országot az ő Szeplőtelen Szívének – el fogja terjeszteni tévtanait az
egész világon, amit háborúk és egyházüldözés követ majd.
Ezek
a tévtanok, bár összeomlott a Szovjetunió, jobban tombolnak a
világban, mint valaha, hiszen a marxizmus középpontjában a dialektikus
materializmus és a relativizmus állnak.
Ebben a világnézetben nincs semmi stabilitás és állandóság, csak evolúció van. Napjainkra a proletariátus diktatúráját felváltotta a relativizmus diktatúrája. Ez a nyugati társadalmak jelene. A mi feladatunk pedig az, hogy erre a helyzetre felmutassuk a keresztény ellenpólust.
Úgy
tűnik elsőre, hogy a „nyugati világban” ez a csata már befejeződött.
Politikai, társadalmi kérdésekben a relativista irány vált abszolút
uralkodóvá, különösebb ellenállás nélkül.
Úgy
tűnhet. Sajnos mindezek a hibák a katolikus egyházat sem hagyták
érintetlenül. Tévesen gondoljuk itt Európában egyébként, hogy minden,
„ami rossz”, az Egyesült Államokból jön. Minden tévtan végső forrását az
öreg kontinensen találjuk. 1968. A kaliforniai Berkeley egyetem volt a
lázadások egyik központja, de az ideológiai háttér a frankfurti
iskolához köthető! Az ottaniak, Adorno és a többiek pedig Marxból és az
orosz példából merítettek. De érdekes, hogy az LGBT-agenda és a gender-elmélet szülőhazája is Németország. Természetesen
az USA az egyik legnagyobb propagálója mindennek, de a forrás kivétel
nélkül Európa és Oroszország. Oroszországban legalizálták elsőként az
abortuszt is, ötven évvel megelőzve az Egyesült Államokat. Nem értek
egyet tehát azokkal a nézetekkel, amelyek az USA-t emlegetik minden baj
forrásaként. Nem ismerek a témában nagy amerikai teoretikusokat.
Gramsci sajnos olasz volt. Marx német. Lenin pedig orosz.
A megoldás is, ha van, csak Európából érkezhet?
A megoldás egyedül Rómából jöhet, a katolikus egyházból. Talán
még Ferenc pápa alatt vagy sem, nem tudom. Régebben, amikor a fatimai
üzenetekben arról olvastam, hogy Oroszország elterjeszti majd tévtanait
világszerte, csak földrajzi értelemben gondoltam. Mostanra azonban
tisztán látom, hogy nem csak politikai és kulturális terjedésről
beszélünk. Ez a „forradalmi folyamat” behatolt a legnagyobb
ellenpólusnak számító katolikus egyházba is. Számomra ez hozta nagyon
közel a fatimai próféciák realitását. Ferenc pápa marxista nyelvezetet használ.
A koptok ellen elkövetett áprilisi egyiptomi támadások kapcsán a pápa
nem a fegyverkereskedelmet emelte ki először, mint az ilyen tragédiák
forrását. Gazdasági érdekekről beszélt egy tisztán vallási alapú
terrorcselekménynél. A pápa nem marxista, de a nyelvezet, amit használ,
a következtetései azok. Az említett orosz tévtanok elérték Szent Péter székét.
*
„Az egyetlen igaz válasz a kereszténységből fakadhat.”
Többször
említette már az iszlámot, amely így vagy úgy, de egyre intenzívebben
jelen van Európában. Önnek öt gyereke van. Milyen jövőt képzel el
nekik?
Pusztán
emberi szempontok alapján nézve nem túl fényes Európa helyzete. A
demográfiai válság, amelyről olyan sokat beszélünk, egy morális válság
következménye. Elfelejtettük vagy kukába hajítottuk az értékeinket. Az
ilyen helyzetek mindig a hedonizmusnak és a relativizmusnak kedveznek,
amelyeknek látjuk is a „gyümölcseit”. Ezzel szemben migráció címén egy muszlim invázió zajlik Európa irányába.
Ez a csöndes, békés iszlám veszélyesebb, mint az erőszakos, mert az
utóbbiból következő öngyilkos akciók képesek hirtelen erős
pszichológiai reakciót kiváltani az emberekből és felébreszteni őket.
Évek óta vannak nagyon is sokkoló terrortámadások Európa-szerte.
És
lesznek is. Kétfajta iszlám létezik. A „leninista”, erőszakos
irányzat, amely abban hisz, hogy a hatalom megszerzése és megtartása
csak erőszak által lehetséges. Ugyanakkor van egy másik csoport is,
amelynek a demográfia az eszköze. Európai részről a probléma, hogy
egyikre sincsenek válaszaink.
Az egyetlen igaz válasz a kereszténységből fakadhat.
Az iszlám gyűlöli a kereszténységet. Több
mint ezerötszáz éven át Európa automatikusan keresztényként definiálta
magát, s ebbe a definícióba ugyanúgy beletartozott a harc az iszlám
ellen. Most ennek a hiányát érezzük és ezért szembetűnő az iszlám
frissessége és fölénye.
Rengeteg
európai püspök és vezető a „keresztény választ” hangsúlyozza, amikor
azt kéri, hogy országaik fogadjanak be minél több bevándorlót.
Pontosan
ez a probléma. Ez a hozzáállás a püspökök és a politikusok részéről
téves, és teljesen nélkülözi az előbb említett harcos mentalitást és
hozzájárul az összeomláshoz. Biztos vagyok benne, hogy az ellenállásnak
az egyházon belül kell kiindulnia. A harcnak a progresszivizmus,
illetve a hit és az egyház rombolói ellen. Ez az ellenállás képes lesz
megváltoztatni az európai mentalitást és megszervezni a küzdelmet a
külső ellenség ellen is. Ettől függetlenül tudjuk, hogy rendkívül
bizonytalan időket élünk. A Közel-keleten uralkodó állapotok és a köré
épülő nemzetközi konfliktus bármelyik nap olyan válságot vagy háborút
tud előidézni, amely az egész helyzetet megváltoztatná.
A
beszélgetésünk húsvét idején történt meg. Ahogy a szavaiból kiveszem, a
„nyugati világ” is a maga nagypéntekénél tart. Mi a helyzet a
feltámadással?
A
hamisság csak akkor képes uralkodni, ha az igazság árnyékban marad. Az
igazság győzelméhez nem kellenek pénzügyi források vagy tömegek, egy
valami viszont igen: feddhetetlenség. Hűség. Isten sohasem néma és egyáltalán nem közömbös az emberi dolgok iránt. A probléma gyökere a nyugati ember hűtlensége. Hűséggel rá kell hagyatkoznunk az isteni kegyelemre, ahogy a Fatimai Szűz megígérte: „Végül Szeplőtelen Szívem győzedelmeskedni fog.” Ez egy biztos ígéret. Nem tudjuk mikor, egy, vagy tíz év múlva. Nem tudjuk megjósolni. De hiszem, hogy van jelentősége a századik évfordulónak.
***
Robert de Mattei (1948)
Olasz
katolikus történész, író, a római székhelyű Lepanto Alapítvány elnöke.
Politikatudományt és történelmet tanult a Római Egyetemen. Jelenleg a
Római Európai Egyetem professzora, ahol modern történelmet, illetve a
kereszténység történetét oktatja. A Radici Cristiane újság, illetve a
Correnpondenza Romana hírügynökség szerkesztője. 2003-2011 között az
Olasz Nemzeti Kutatási Tanács alelnöke, 2005-2011 között a New York-i
Columbia Egyetem Olasz Akadémiájának vezetőségi tagja. A kereszténység,
illetve Európa történetéről több tucat könyve, tanulmánya jelent meg,
amelyeket számos európai nyelvre lefordítottak. Nős, öt gyermek
édesapja.
http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20170504_a_nihilizmus_az_uj_baloldal_esszenciaja_roberto_de_mattei_a_mandinernek