A Jordan Peterson jelenségről bővebben
írtak már hazánkban is.
Dióhéjban ő az a kanadai klinikai pszichológus, aki felrobbantotta az
internetet kiállásával a szólásszabadság mellett a kanadai
gender-fasiszta törvénykezések ellenében. Mint mondta:
Nem hiszem, hogy az államnak elő kéne írnia konkrét fogalmakkal, hogy az emberek hogyan beszéljenek.
Ez csak a kiugrási pont volt, mely
világszerte híressé tette, és mely után az állam megvonta a kutatási
támogatását, ám Peterson több, mint a szólásszabadság egyszeri hőse.
Előadásaiban, interjúiban és Youtube csatornáján erővel hirdeti az
emberiség közös hagyományát az archetípusokról, a nőiesség és a
férfiasság értékéről, és a személyes felelősségvállalásról, melyeknek
annyi ember, különösen a fiatalok érzik égető hiányát az életükben.
Jordan Peterson azért is lenyűgöző
jelenség, mert közszereplésének személyes vonatkozásait őszintén
megosztja, ami cseppet sem tolakodó, hiszen a támadások ellene
rendszerint személyesek.
Félek, hogy hibázom. Mindenki hibázik
előbb-utóbb. Nem tudom hová vezet az utam. Félek, hogy valami
elfogadhatatlant mondok, és megsemmisülök a nyilvánosság előtt. Őrület,
mi folyik körülöttem az elmúlt másfél évben. De azt hiszem eddig még
nem hibáztam.
Peterson többek között a bibliai
történeteket is feldolgozza előadásaiban, melyek megtekinthetőek a
Youtube csatornáján. Pszichológiai szempontok alapján vizsgálja a
Nyugati Civilizáció alapdokumentumát, a Bibliát, melyet szerinte
ismernie kell és értenie legalább az új generációknak – még ha az
előzőek fel is adták ezt a tudást, aminek a fokozódó civilizációs és
egyéni irányvesztettség nagyban köszönhető Peterson szerint.
Adódik tehát a kérdés, hogy
keresztényként mit gondoljunk Jordan Peterson munkásságáról, és hogyan
vélekedjünk a Bibliát és a hitet érintő kijelentéseiről?
A szólásszabadságért és az általános
értelemben vett normalitásért folytatott tevékenységéről bizonyos
értelemben egyszerűbb állást foglalnunk, hiszen a Jordan Peterson által
képviselt emberi értékekkel a legtöbb keresztény egyetért, illetve
ezeket a kulturális kérdéseket sok szempontból meg lehet közelíteni, és
nem érezzük a kényszert, hogy mindenben egyet is értsünk vele.
Jordan Peterson, mint vallási guru,
azonban nehezebben megfogható. Önmagában az a tény, hogy ő egy helyes
értékeket képviselő erős és megnyerő személyiség, aki a Bibliáról is
bőven beszél, magában hordozza annak valószínűségét, hogy sokan vallási
kérdésekben is tekintélyként kezeljék, és a vallásos fejlődésükben
megrekedjenek, vagy visszafejlődjenek arra a szintre, amit Peterson
képvisel.
Kétségkívül Peterson sok mindent
helyesen lát a Bibliát illetően is, és a képessége, hogy kallódó
fiatalok számára vonzó kulturális, filozófiai és pszichológiai
olvasmányként képes bemutatni a Bibliát, figyelemreméltó. Azonban
ugyanebből fakadnak a korlátai is, mint vallási tekintély.
Robert Barron püspök, miután elismeri Peterson jótékony kulturális szerepét, a
gnoszticizáló
tendenciára hívja fel a figyelmet. Mint mondja, a kereszténység
szempontjából elsődleges fontosságú, hogy bizonyos dolgok megtörténtek a
történelemben. A bibliai történetek archetipikus jelentőségének
túlhangsúlyozása az ókori gnoszticizmushoz hasonló vallásosság
kialakulásához vezethet, melyben a hit lényegi tárgya nem a
kinyilatkoztatás történeti ténye és annak természetfeletti igéretei,
hanem csupán annak pszichológiai és jelképes jelentősége.
Peterson nem annyira tagadja a Biblia és
a kereszténység történeti állításait, mint inkább saját tudatlanságára
hivatkozik ezzel kapcsolatban, ami egy ilyen határozott személyiség
esetében a tudhatatlanság üzenetéteként is félreérthető. Mint
mindig, a gnoszticizmus, az által, hogy a hangsúlyt a titkos és jelképes
tudásra helyezi, előidézi az agnoszticizmust is, ami a tényszerű
igazság megismerhetetlenségét jelenti.
A Jordan Peterson előadásain inspirálódó
keresztényeknek azzal volna jó kiegészíteniük a bibliai archetípusok
értelmet adó erejéről szóló előadásokat, hogy amennyiben a kereszténység
tényszerűen igaz, és nem csak jelképesen (elsősorban Isten történeti
megtestesülésére és Jézus testi feltámadására gondolok), akkor az
jelentőségben messze felülmúlja az archetípusok pszichológiáját. Sőt,
akkor a keresztény igazságok - mint tényszerű, történeti és egyben
természetfeletti igazságok - forrásai minden archetípusnak.
Jordan Peterson természetesen meg sem
próbálja magát keresztény guruként bemutatni, sőt egyre kijelenti, hogy a
történeti és tényszerű igazságokkal egyszerűen nem foglalkozik, mert
„még” nincsen róla meggyőződése. Ne maradjon azonban kimondatlan, hogy a
bibliai és keresztény szimbólumok éppen azáltal válnak életbevágóan
fontossá, ha azok, mint jelzőtáblák, éppenséggel egy valóságra utalnak:
ha a meghaló és feltámadó Isten szimbóluma nem csak praktikus
jelentőséggel bír a földi életünk harcai közepette, hanem ha Jézus
történetileg elsőszülött a testileg feltámadottak között, és ha benne az
Isten minket is testben támaszt majd fel a halhatatlan dicsőségre.
http://katolikusvalasz.blog.hu/2018/03/23/jordan_peterson_kereszteny_szemmel