2014. május 1., csütörtök

Próféták, mártírok, szentek

A szentté avatások kapcsán felmerül a kérdés: lehet-e valakit szentté avatni, van-e az embernek ezt joga eldönteni? Érdemes elgondolkodni azon: eldönthető-e ez egyáltalán, vagy a kialakult gyakorlatát mérvadónak lehet-e tekinteni? 
A hit legmagasabb fokán a próféták állnak. A prófétai bölcsesség a szent szövegek beható ismeretén alapszik, tartalmazza a szó szerinti értelmezés, logikai összefüggések, példázatok megértésének, és a misztikus tartalom fölfogásának képességét is. A szent szövegeket e négyféle módon lehet értelmezni és ismerni, az ezekben való elmélyülés foka határozza meg a szellemi tisztánlátás és a hit tisztaságának fokát is. Ez jól körülhatárolja, hogy egy prófétának erősen ragaszkodnia kell a kinyilatkoztatás által kapott szövegekhez, azokkal ellenében nem szólhat és nem is cselekedhet. Nem bírálhatja őket felül és nem egészítheti ki őket. A három kinyilatkoztatás szövege összefügg, ezért bármelyik ellen szólni leleplező erejű.
Egyben minden olyan teológiai értekezés, amelyik a három kinyilatkoztatás bármelyikéhez kapcsolódik, és a másik két kinyilatkoztatás bármelyikét bírálja, nyelvi ismeretek hiányában félremagyarázza, szintén elvetendő. Ezáltal gyakorlatilag a mai nagyobb világvallások és felekezetek teológiai értelmezéseinek 99%-a egyszerűen elvethető, - mert vagy a nyelvi ismeretek hiányoznak, vagy ugyan azok megvannak, de az értelmezés és az összefüggések meglátásának képessége hiányzik. Nagyon sok teológus ír úgy értekezést, hogy az alapvető nyelvi ismeretei nincsenek meg, és fordításokra, vagy más szerzők írásaira támaszkodik, és hibás következtetések tömegét írja le. A legtöbbször az eredeti szövegváltozatok elolvasása ezeknek a kiszűrésére elegendő, azonnal nyilvánvalóvá válik, hogy a szerző, vagy gondolkodó nem ismeri az eredeti szövegek lehetséges jelentéseit. A misztikus ismeretek tulajdonképpen a szövegek betűről betűre történő elemzését, lehetséges jelentések keresését jelenti, a régi nyelvek speciális tulajdonságainak figyelembevételével. Tehát semmi ködös nincs benne, nagyon is logikus. A misztika azért lett misztika, mert a legegyértelműbb és legegyszerűbb dolgokat az emberek többségének nincs türelme észrevenni, és nincs ideje vagy kedve foglalkozni vele. A legnagyobb misztikus összefüggések és igazságok olyannyira egyértelműek és egyszerűek, hogy éppen az a meglepő, hogy nem tud róluk mindenki. Mintha Isten keze eltakarná a méltatlanok elől, hogy megőrizze az igazak számára.
A leírtak alapján egyértelmű, hogy ma a legtöbb prófétának nevezett személy egyáltalán nem próféta. Látnak valamit, de nem tudják hogy mit, vagy a nem tiszta szellemi látás miatt meggyőződéssel állítanak valami olyan dolgot, ami meglehetősen távol van az igazságtól. Beszédes, amikor egy látomást többen látnak, és mindenki mást lát. Ez árulkodó arra vonatkozólag, hogy valójában senki nem látja pontosan a látomást magát, amit egyébként nem is szemmel kell látni. Maguk a csodák és csodatételek közvetlenül kapcsolódnak a prófétai bölcsességhez, amelynek a megszerzése a fent leírtak szerint egyáltalán nem egyszerű. Még annak sem, aki gyermekkora óta látja a mennyei világot, de nem tudja, mert nem is tudhatja, hogy pontosan mit lát, hiszen még nem tanult róla semmit. A prófétai bölcsesség azért jelent erőt, mert a teremtett világ az ige összefüggéseire, alapjaira és vázára épül, mint a látható épületek a rejtett alapra és szerkezetekre. Tehát nem a valóságból vett példák mutatják nekünk az ige összefüggéseit, hanem fordítva, az örökkévalóságtól létező igéből származik a látható anyagi világ - az összefüggés előbb volt, mint az, amik között az ember az összefüggéseket sejti. Az összefüggések hozzák létre és tartják fenn azt, amihez kapcsolódnak. Hiszen kezdetben volt az Ige, és nem a teremtett világ, és a világ az Ige által lett. Ez tehát felette van a térnek és az időnek, és ahogy az ember halad az Ige megismerésében, és az Ige kiteljesedik benne, úgy maga is Igeivé válik, és az idő és a teremtés felé emelkedik. Először szellemileg, de ismerve a kinyilatkoztatásokból hogy az elragadtatás az apostolok és próféták nagy részénél testileg is bekövetkezik, ezért állíthatjuk, hogy először szellemileg, majd fizikailag is. 
A csodatevés képessége tehát így kapcsolódik a hithez és a bibliai ismeretekhez. Ahol nincs hit, bibliai ismeret és a helyes értelmezés képessége, ott okkal kételkedhetünk, hogy nem a mennyei erők, hanem egyéb szellemi erők működtek. A jelenlegi szentté avatási folyamatban és az utóbbi pár száz évben elismert szentek esetében joggal kételkedhetünk abban, hogy a szentekhez kapcsolódóan csoda történt, hiszen nem csak a szentté nyilvánítás szellemi alapjai problémásak, de az eljárás és a csoda létrejöttének módja is. Ettől a gyakorlattól eltekintve az illető személy valóban lehetett kimagasló hitű, alázatos és szegényes életvitelű valaki, aki nem minősíthető prófétának. 
Érdemes néhány kirívó esetet megemlíteni, például Pio Atyáét, akinek a személyéhez több csodásnak tartott esemény kapcsolódik. Az ilyen embereket egyébként jó személyesen ismerni, ha lehetséges, mert életre szóló élménnyel lehetünk gazdagabbak. Ettől függetlenül a tanítások szellemisége a mérvadó. Ameddig azok a szeretetről és alázatról, illetve ezek megvalósításáról szólnak, nem is nagyon lehet hibát találni. A hibák az igei összefüggések ismeretében, illetve azok hiányában ütköznek ki, - de ezeket sem érdemes keresni, ha az adott személy helyesen és buzgón imádkozik, és minden tőle telhetőt megtesz, mert akkor nyilvánvalóan Isten vezetése alatt áll.
Szent Ferenc életében a szegénység egy igen komoly hitelesítő tényező. A mai világban a kereszténység jóval hitelesebb lenne, ha lennének szegénységi fogadalmat tett és az emberek közt az igét hirdető tagjai. Az apostolok élete is mérvadó: halászok és sátorkészítők, mindenféle kétkezi munkát végzők, akik ugyan nem koldultak, de munkájuk jövedelmét és minden evilági vagyonukat az Isten szolgálatába állították. Másképp nem is alakultak volna keresztény közösségek, és azok szellemi ereje nélkül Európa népeinek történelme is teljesen másképp alakult volna. Lehet, hogy nem is lennének Európa nemzetei.
A mártírok vagy (vér)tanúk azok, akik életüket adják a hit igazságaiért. Fontos, hogy a fent leírtaknak megfeleljenek szellemileg, mert akit nem a tiszta hitért, hanem valami másért hal meg, az elpocsékolja az életét. Nem az ember személyes meggyőződése számít, hanem azok a konkrét szempontok, amelyek alapján a hívő embert hitéről, az általa vallott és tanult dolgokról fel lehet ismerni. Viszont akiknek a hite tiszta és ezért halnak meg, semmilyen kritika nem érhet. 
A közelmúltban Szíriában kivégzett kórházi dolgozók esetében felmerülhet a kérdés, hogy milyen szerepet játszott életükben és utolsó perceikben a hit. Az őrjöngve tomboló, magukat muszlimnak valló kannibálokat elkövetett bűnük alól semmi sem mentesíti. Rájuk nézve a felvételek igen szégyenletesek, bizonyítják szellemiségük teljes hiányát. A felvételen hősiesen éppen a kivégzettek viselkednek, akiken nem látszanak a félelem jelei. Aki hittel hal meg, nem hal meg soha. A teljes igazságot csak Isten tudja, és tudtunkra fogja adni az utolsó napon. Ismerünk bizonyos szempontokat, de nem mindent. Mivel a világban a tévtanítások és a rossz példák jelentették mindig a legnagyobb veszélyt, ezért oda kell figyelnünk, hogy ne olyasmit tartsunk szentnek, ami nem az. Feltétel nélkül elfogadni csak a prófétákat szabad, de azokat kell is, hiszen aki nem fogadja el őket, az a saját lelke ellen vétkezik. 
Mindezek fényében a pápákat szentté avatni még mindig elhibázott és káros dolog volt. Úgy tesznek az emberek, mintha nem lenne nyilvánvaló az igazság. 
Tamási Attila

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése