1.
VáltozásTapasztalati tény, hogy a világban változás van. Azonban
változtatni annyit jelent, mint átvinni valamit potentiából actusba, de
ezt csak actusban lévő lény teheti meg, viszont nem lehet valami
ugyanabban az időben,ugyanabból a szempontból actusban is, és
potentiában is, ezért lehetetlen, hogy valami önmagát változtassa.Tehát
mindazt, ami változik, szükségszerűen más változtatja és ez utóbbit
ismét más lény. Azonban itt nem leheta végtelenségig menni, mert akkor
nem lenne első változtató, ami azt jelentené, hogy semmi más változtató
semlehetne, és ezért nem lennének változtatottak sem. Ezért szükségszerű
egy olyan első változtató léte, amit semminem változtat. Ezt nevezzük
Istennek.
2. Létesítő
ok Tapasztalati tény, hogy a világban létesítő okok vannak. Azonban
lehetetlen, hogy valami önmaga létesítő okalegyen, hiszen így előbb
lenne önmagánál, ami lehetetlen. Viszont a létesítő okok sorában nem
mehetünk avégtelenségig, mivel minden közbülső ok egyúttal okozat is,
márpedig okozat nincs ok nélkül, tehátszükségszerű egy első létesítő ok
léte. Ezt nevezzük Istennek.
3.
EsetlegességTapasztalati tény, hogy a világban a dolgok keletkeznek és
elpusztulnak, tehát képesek létezni és nem létezni.Lehetetlen azonban,
hogy ezek a lények mindig létezzenek, mivel, az ami képes nem létezni,
az valamikor nemlétezett. Azonban azt, ami nincs, csak egy létező
hívhatja létre, ha viszont minden lény olyan lenne, ami képesnem
létezni, akkor valamikor egyetlen lény sem létezett volna, ez viszont
azt jelentené, hogy ma sem létezik semmi. Ez nyilvánvaló tévedés. Tehát
nem minden lény esetleges, hanem kell lennie szükségszerű lénynek is.
Aszükségszerű lény szükségszerűségének vagy más lény az oka, vagy önmaga
lényege a magyarázata. Viszontazon lények sorában, melyek
szükségszerűségét más lény okozza, nem mehetünk a végtelenségig, amint
azt alétesítő okoknál már bizonyítottuk. Tehát léteznie kell lényegénél
fogva szükségszerű lénynek, amiszükségszerűségének oka nem más lény,
hanem ő az oka más lények szükségszerűségének. Ezt nevezzük Istennek.
4. Léttökéletességi
fokozatok Tapasztalati tény, hogy a világban a dolgok különféle fokban
jók, igazak, stb. Kell lennie tehát egy legjobb,legigazabb, és ennek
következtében leginkább létező lénynek. Azonban az a lény, mely valamely
nemben alegnagyobb, oka mindazon lényeknek, melyek ahhoz a nemhez
tartoznak. Létezik tehát valami, ami valamennyilény számára a lét, a jó
és minden tökéletesség oka. Ezt nevezzük Istennek.
5.
CélirányosságTapasztalati tény, hogy a világban egyes értelem nélküli
természeti lények célszerűen működnek. Azonban azértelem nélküli lények
csak akkor irányulnak célra, ha őket egy értelmes lény a célra
irányítja, ahogy anyílvesszőt irányítja az, aki nyilaz. Létezik tehát
olyan értelmes lény, aki minden természeti lényt célra irányít.Ezt
nevezzük Istennek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése